Architektura MuratorKrytykaWiata PKP / Szczecin Pogodno

Wiata PKP / Szczecin Pogodno

Wartość tego obiektu wyraża się w jedności architektury i konstrukcji oraz innowacyjnym zastosowaniu popularnej technologii. O szczecińskiej realizacji Danuty Lisieckiej i Henryka Kowalczyka pisze Tomasz Sachanowicz.

Wiata PKP / Szczecin Pogodno
Przystanek to część wyłączonej z ruchu kolejowego linii Szczecin Główny – Trzebież, w tle Most Akademicki; fot. Maciej Lulko 1 |
Wiata przystankowa PKPSzczecin Pogodno
Autorzyarchitekt Danuta Lisiecka
KonstrukcjaHenryk Kowalczyk
Data realizacji (koniec)1973

Przystanek kolejowy Szczecin Pogodno jest częścią wyłączonej z ruchu pasażerskiego linii Szczecin Główny – Trzebież. Znajduje się na peronie wyspowym zlokalizowanym między parkiem a pasmem ogródków działkowych oddzielających tory od terenów kompleksu sportowego stadionu Pogoni. Od północy przystanek skomunikowany jest schodami z Mostem Akademickim, po którym wiedzie ulica Adama Mickiewicza, jedna z arterii szczecińskiej dzielnicy Pogodno. Zabudowę przystanku wzniesiono w roku 1973 wedle projektu architektki Danuty Lisieckiej i konstruktora Henryka Kowalczyka.

Czytaj też: Na ratunek brutalistycznym wiatom |

Wiata peronowa składa się z 21 żelbetowych, cienkościennych kielichów. Tworzą one charakterystyczne, pozginane niczym origami zadaszenie. Sztywność osiągnięta jest tutaj nie przez grubość powłoki, ale poprzez synergię geometrii i materiału. Konstrukcja została wykonana na miejscu, z betonu na kruszywie bazaltowym w trzech oddylatowanych modułach po siedem kielichów każdy. W betonowych powierzchniach wiaty widoczne są odciśnięte ślady deskowania. Nagi beton górnej powierzchni zadaszenia zabezpieczono preparatem bitumicznym. Każdy kielich miał indywidualne odwodnienie rurą spustową przymocowaną do jego żelbetowej, zwężającej się delikatnie ku podstawie nóżki. Wzdłuż zewnętrznych krawędzi zadaszenia, od spodu wykonano w betonie wyżłobienie – kapinos.

Tagi:
Aula Kopernikańska PUM / Szczecin Aula Kopernikańska PUM ukończona w roku 1972 jest nieodkrytym skarbem architektury czasów PRL. O szczecińskiej realizacji Mariana Rąbka pisze Tomasz Sachanowicz.
Westival Architektury 2019: przegląd najciekawszych wydarzeń Już 15 października rusza kolejna edycja Westivalu Architektury w Szczecinie, tym razem pod hasłem „Kosmopolis. Przyszłość miast”. W programie dyskusje poświęcone futurologii w projektowaniu i architektonicznym innowacjom ze Skandynawii, a wśród gości między innymi Jacek Damięcki, Anna Molenda i Edwin Bendyk.
Plac Orła Białego w Szczecinie W konkursie na zagospodarowanie jednej z najważniejszych przestrzeni publicznych Szczecina zwyciężyło lokalne biuro Orłowski Szymański Architekci.
Stadion miejski w Szczecinie Władze Szczecina przymierzają się do budowy nowoczesnego stadionu miejskiego według projektu Biura Architektonicznego Dedeco.
Kolejna edycja programu Kształtowanie przestrzeni w Szczecinie Osiem szkół ponadpodstawowych zgłosiło się w Szczecinie do tegorocznej edycji programu Kształtowanie przestrzeni. W prowadzeniu zajęć nauczycielom pomagać będą doktoranci z Wydziału Budownictwa i Architektury Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego.
Publiczne przedszkole przy ul. Przygodnej w Szczecinie Na zlecenie Biura Inwestycji i Remontów pracownia maxberg zaprojektowała nowe przedszkole na osiedlu Gumieńce.