Architektura MuratorProjektyExpo 2015: pawilon wystawowy Chin projektu Studio Link-Arc

Expo 2015: pawilon wystawowy Chin projektu Studio Link-Arc

Pawilon wystawowy Chin na Expo 2015 przenosi w teraźniejszość elementy tradycyjnej chińskiej architektury oraz odwołuje się do rolniczej przeszłości kraju. Falująca forma dachu oraz ledowa instalacja przywołująca pole pszenicy to najbardziej charakterystyczne elementy projektu  

Pawilon wystawowy, architektura Chin, Expo 2015
Wizualizacja projetku pawilonu wystawowego Chin na Expo 2015. Projekt Uniwersytetu Tsinghua i nowojorskiej pracowni Studio Link-Arc
Pawilon wystawowy Chin na Expo 2015
Powierzchnia całkowita5000.0 m²

Temat przewodni chińskiego pawilonu wystawowego na Expo 2015 - „Ziemia nadziei” - odwołuje się do rolniczej przeszłości kraju. Zaprojektowany jako drewniana struktura falujący dach przypominać ma poruszane wiatrem pola zbóż, a jednocześnie odnosić się do tradycyjnej architektury Chin. Dach pokryty zostanie gontowymi panelami przypominającymi stosowane nigdyś terakotowe płytki. Użycie bambusa w projekcie pracowni Studio Link-Arc zapewnić ma lekkość struktury oraz podkreślić indywidualny kształt dachu.

Na zewnątrz pawilon wystawowy otoczony będzie łanami pszenicy, które stopniowo przechodzić będą w multimedialną instalację z wielu wiązek LED, imitujących kształt pszenicznych kłosów. Będzie to najważniejszy element ekspozycji wewnątrz pawilonu, obok którego przewidziane są również interaktywne prezentacje kultury czterdziestu chińskich prowincji.

Zajmując powierzchnię prawie 5000 m2 pawilon wystawowy Chin będzie drugim co do wielkości po pawilonie niemieckim podczas Expo 2015, a jednocześnie pierwszą prezentacją kraju na wystawie światowej organizowanej poza granicami Chin.

Zleceniodawcy: Chińska Rada Promozji Handlu Zagranicznego

Architektura pawilonu wystawowego:

Architektura: Uniwersytet Tsinghua & Studio Link-Arc
Architekt prowadzący: Yichen Lu (Uniwersytet Tsinghua + Studio Link-Arc)
Wspólnik odpowiedzialny: Kenneth Namkung, Qinwen Cai (Studio Link-Arc)
Zespół architektów: Shuning Fan, Hyunjoo Lee, Dongyul Kim, Alban Denic , Zach Grzybowski (Studio Link-Arc)
Inżynier konstrukcji: Simpson Gumpertz & Heger
Inżynier ogrodzenia: Elite Facade Consultants + ATLV
Inżynier MEP: Beijing Qingshang Environmental Art & Architectural Design

Wystawa, projektant krajobrazu i wnętrz:

Kierownik: Dan Su, Yue Zhang (Akademia Sztuki i Designu, Uniwersytet Tsinghua)
Kierownik zespołu projektowego: Yi Du (Akademia Sztuki i Designu, Uniwersytet Tsinghua)
Projekt wystawy: Yanyang Zhou, Danqing Shi (Akademia Sztuki i Designu, Uniwersytet Tsinghua)
Architektura krajobrazu: Xiaosheng Cui (Akademia Sztuki i Designu, Uniwersytet Tsinghua)
Architektura wnętrz: Jiansong Wang (Akademia Sztuki i Designu, Uniwersytet Tsinghua)
Projekt instalacji: Danqing Shi, Feng Xian (Akademia Sztuki i Designu, Uniwersytet Tsinghua)
Projekt oświetlenia: Yi Du (Akademia Sztuki i Designu, Uniwersytet Tsinghua)
Opieka nad wizualną tożsamością obiektu: Xin Gu (Akademia Sztuki i Designu, Uniwersytet Tsinghua)

Tęczowa wieża w Mediolanie Do wykonania nowej elewacji betonowej wieży z 1964 roku wykorzystano około 100 tysięcy ceramicznych płytek w 14 kolorach. Dziś Torre Arcobaleno to jeden z symboli Mediolanu.
Czytelna idea – o polskim pawilonie na Expo Bartosz i Michał Haduchowie Zewnętrzna konstrukcja imitująca stosy drewnianych skrzynek na owoce to świetny konceptualny zabieg nawiązujący do programu pawilonu i tematyki wystawy, przywodzący też na myśl prace włoskiego ruchu arte povera czy popartu oraz formy ambalażu. Oryginalny pomysł na „opakowanie” budynku podkreśla również rolę naszego kraju jako wiodącego producenta oraz eksportera jabłek – piszą Bartosz i Michał Haduchowie.
Przestrzenny ciąg przeżyć – o polskim pawilonie na Expo Piotr Kuczia Architekci zaaranżowali w budynku przestrzenny ciąg przeżyć, prostymi środkami udało się im stworzyć sekwencję zaskakujących przestrzeni o dużej dramaturgii: silne piony „wąwozu” schodów przechodzą w rozległe poziomy ogrodu, otwarte place w ciemne pomieszczenia. Mimo swojej siły, architektura pawilonu pozostaje stale tłem. Ale tłem wyróżniającym się na tyle, że wychodząc z obiektu zapomnimy dosyć szybko o ekspozycji, a w pamięci pozostanie jego architektoniczna wizja – pisze Piotr Kuczia.
Tajemniczy ogród – o projekcie polskiego pawilonu na Expo pisze Piotr Musiałowski Plan pawilonu prowadzi przez symboliczny tajemniczy ogród z ciągnącymi się w nieskończoność szpalerami drzew. Jego obraz nie ukazuje się zwiedzającym od razu. Najpierw należy pokonać długą, zmieniającą kierunek i poziom drogę. Istotą wywoływanego odczucia jest kontrast pomiędzy wąską i wysoką przestrzenią szczeliny wejścia a horyzontalną przestrzenią ogrodu – pisze współautor projektu Piotr Musiałowski.
Pawilon Polski na Expo 2015 w Mediolanie Pierwsza międzynarodowa wystawa odbyła się w 1851 roku w Londynie. Pozostająca pod zaborami Polska nie miała swojego pawilonu narodowego, pokazywaliśmy się jednak pod flagami innych państw, często zdobywając też nagrody i wyróżnienia. Już na pierwszej w Londynie warszawski zegarmistrz Izrael Staffel otrzymał złoty medal za maszynę rachunkową. Na paryskiej, w 1855 roku, nagrodzono prace malarza Henryka Rodakowskiego, który wystąpił z ramienia Francji, a na wiedeńskiej, w 1873 roku, m.in. Jana Matejki i Wojciecha Gersona – pisze Tomasz Żylski.
Spacerem po Expo Dla zainteresowanych dobrą architekturą i pełnymi inwencji prezentacjami tegoroczne Expo w Mediolanie może stać się miejsce inspirującym – po najciekawszych pawilonach oprowadza architekt Piotr Kuczia.