Kładka przez Wisłę w Warszawie: miasto podpisało umowę z wykonawcą
Kładka przez Wisłę w Warszawie według konkursowego projektu Schuessler-Plan Inżynierzy coraz bliżej realizacji. Władze miasta podpisały właśnie umowę z wykonawcą. To będzie jeden z najdłuższych mostów rowerowych świata – mówił o kładce przez Wisłę prezydent Rafał Trzaskowski.

Co znajdziesz w artykule:
1. Kładka przez Wisłę w Warszawie: realizacja
2. Konkurs na projekt kładki przez Wisłę w Warszawie
3. Kładka przez Wisłę w Warszawie: od pomysłu do realizacji
4. Kładka przez Wisłę w Warszawie według projektu Schuessler-Plan: wizualizacje
Kładka przez Wisłę w Warszawie: realizacja
Kładka przez Wisłę w Warszawie powstanie na wysokości ul. Karowej i Okrzei. Nowy most, o długości ponad 400 metrów, ma przybliżyć Pragę do centrum, łącząc rewitalizowane obecnie obszary prawobrzeżnej Warszawy z bulwarami wiślanymi po lewej stronie. Będzie przeznaczony wyłącznie dla pieszych i rowerzystów.
23 listopada władze miasta podpisały umowę z wykonawcą na realizację przeprawy. Kładkę przez Wisłę w Warszawie zbuduje wyłoniona w przetargu firma Budimex. To będzie najdłuższa tego typu przeprawa w Polsce. Prace rozpoczną się natychmiast, by warszawiacy mogli z niego korzystać już w 2024 roku. To będzie jedna z wizytówek stolicy – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. Koszt inwestycji to 120 mln 961 tys. zł brutto. Oferta Budimeksu była o blisko 60 mln zł tańsza od wstępnego kosztorysu inwestorskiego, który opiewał na 176 mln zł.
Prawdopodobnie ani wcześniej, ani w przyszłości nie udałoby się wybrać rzetelnego wykonawcy, który zbudowałby most tak tanio. Wpływ na to ma zapewne popandemiczna sytuacja na rynku budowlanym, ale też fakt, że zaprojektowany most będzie pierwszą tej skali budowlą w Polsce i jedną z nielicznych w Europie. Warto więc mieć ją w swoim portfolio – czytamy w informacji prasowej.
Według dotychczasowych zapowiedzi ratusza, kładka przez Wisłę w Warszawie zostanie oddana do użytku w 2024 roku.
Konkurs na projekt kładki przez Wisłę w Warszawie
Projekt kładki przez Wisłę w Warszawie wyłoniono w konkursie architektonicznym jeszcze w 2017 roku. Zwyciężyło wówczas biuro Schuessler-Plan Inżynierzy. Autorzy zwycięskiej pracy zaprojektowali obiekt o konstrukcji belki ciągłej, podpartej na przyczółkach oraz pięciu filarach. Aby zadaną długość kładki przez Wisłę w Warszawie zrealizować w sposób możliwie ekonomiczny, zaproponowali znaczne rozpiętości przęseł bocznych.
Czytaj też: Zielona Marszałkowska: miasto ogłasza przetarg na projekt wykonawczy |
Ustrój nośny, zaprojektowany jako konstrukcja w całości stalowa, ma postać hermetycznie zespawanego dźwigara skrzynkowego o zmiennej wysokości zwiększającej się ku podporom. Oparty jest na masywnych żelbetowych tarczach filarowych, z których trzy posadowione są w korycie Wisły, a dwa kolejne po wschodniej stronie szlaku żeglugowego, w oddzielonej wałem strefie wody płytkiej. Aby spełnić wymogi co do wysokości nad lustrem wody w świetle przęsła, konieczne było zastosowanie ustroju nośnego o znacznej smukłości, przy uwzględneniu obciążeń statycznych i szerokości powierzchni komunikacyjnej. Dlatego w przęśle głównym dźwigar musiał znaleźć się nad pomostem; zaprojektowano go jako jednopylonowe, stalowe podwieszenie od strony wschodniej – wyjaśniają autorzy.
Podstawowym materiałem zaproponowanym w koncepcji jest korten. Na trasie kładki przez Wisłę w Warszawie przewidziano też kilka platform widokowych o nawierzchni wykończonej drewnopodobnym kompozytem. Szerokość konstrukcji jest zmienna – w najwęższym punkcie ma 6,9 m, nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 m.
Kładka przez Wisłę w Warszawie: od pomysłu do realizacji
Warto dodać, że pomysł budowy kładki przez Wisłę w Warszawie ma długą i skomplikowaną historię, sięgającą przynajmniej lat 70. XX wieku. W ostatnim czasie temat realizacji pieszej przeprawy podjęła Małgorzata Dembowska, która w 2014 roku na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej obroniła dyplom Trakt Praski. Urbanistyczne połączenie lewobrzeżnej i prawobrzeżnej Warszawy jako czynnik rewitalizacji Pragi Północ przygotowany pod kierunkiem profesor Ewy Kuryłowicz. Praca otrzymała wówczas nagrodę warszawskiego oddziału SARP za najlepszy dyplom uczelni i szybko zyskała popularność w mediach.
Ostatnie kilka lat dyskusji na temat znaczenia rzeki w mieście przyniosło duże zmiany w myśleniu o sposobie jej zagospodarowania. Rozpoczęte inwestycje w rejonie nabrzeża, takie jak Centrum Nauki Kopernik czy system miejskich plaż na praskim brzegu, przyciągają nad rzekę tłumy mieszkańców, co pomaga zwrócić miasto w kierunku Wisły. Jednak pomimo stopniowego powrotu życia nad rzekę, jej dolina nadal stanowi barierę pomiędzy lewobrzeżną i prawobrzeżną Warszawą. Niniejsza praca dyplomowa podejmuje problematykę połączenia dwóch części Warszawy w jeden miejski organizm, przy czym szczególnie wyróżnia projekt Traktu Praskiego – wyodrębnionego w strukturze miasta szlaku prowadzącego z rejonu Krakowskiego Przedmieścia w samo serce Starej Pragi. Uczytelnienie pieszo-rowerowej drogi, która połączyć miałaby ulicę Karową poprzez kładkę z ulicą Okrzei oraz dalej z ulicą Ząbkowską i Kawęczyńską, mogłoby stanowić impuls dla rozwoju Pragi Północ, a tym samym wspomóc proces jej rewitalizacji – tłumaczyła Małgorzata Dembowska w opisie pracy. Autorka pracuje dziś jako architektka w pracowni WXCA.
co tydzień nowa porcja najświeższych architektonicznych newsów z Polski i ze świata!