Projekt nowego mostu w Kostrzynie nad Odrą został wyłoniony w dwuetapowym, zamkniętym konkursie architektonicznym. Konstrukcja będzie głównym elementem programu modernizacji linii kolejowej Berlin-Kostrzyn-Gorzów. Przeprawa przez Odrę ma ożywić słynne kiedyś połączenie kolejowe Berlin-Königsberg-Eydtkuhnen, przywracając ważny korytarz handlowy Wschód-Zachód.
Nowy most w Kostrzynie znakiem powitalnym
Most o długości 266 m zastąpi nieużywaną jednotorową kratownicę zbudowaną przed drugą wojną światową. Wznosząca się ponad Odrę majestatycznym 130-metrowym łukiem stalowa konstrukcja będzie punktem orientacyjnym, który nie tylko podkreśli znaczenie lokalizacji, ale stanie się również znakiem powitalnym dla wszystkich podróżujących między dwoma krajami. Mniej spektakularny, lecz równie ważny most Odervorflut będzie przecinał kanał przeciwpowodziowy położony 500 m na zachód od głównego przejścia.
Projekt korytarza kolejowego o długości 1,3 km przeszedł pomyślnie długi proces składania wniosków planistycznych, a pozwolenie na budowę zostało wydane w marcu tego roku. Inwestycję o wartości 36,7 mln euro finansuje spółka DB Netz AG należąca do Deutsche Bahn. Ogłoszenie przetargu na wykonanie konstrukcji planowane jest na sierpień tego roku, natomiast rozpoczęcie budowy ma nastąpić wiosną 2021 roku.