Northern Wisps to projekt schroniska turystycznego zrealizowany na konkurs organizowany przez Ronena Bekermana, uznanego twórcę wizualizacji 3D i autora popularnego bloga na temat renederingów. Ten izraelski artysta od wielu lat buduje wokół swojej witryny społeczność związaną z przenoszeniem wizji architektów na atrakcyjne ilustracje. Organizuje też konkursy, w których uczestnicy próbują tworzyć nową jakość wizualizacji. Tematem tegorocznej edycji było zwizualizowanie kabin turystycznych w dowolnej lokalizacji. Regulamin nie narzucał żadnych ograniczeń. Obiekt mógł być zaprojektowany przez uczestników (tak jak w tym przypadku), ale dozwolone było również wykorzystanie istniejących obiektów.
Czytaj też: Wizualizacje 3D: przegląd programów do wizualizacji architektonicznej |
Bartosz Domiczek swój projekt usytuował na wzgórzach Thórsmörk na Islandii. Przemawiał za tym abstrakcyjny charakter krajobrazu o zróżnicowanych cechach geomorfologicznych i ubogiej, ale charakterystycznej florze. Od początku pracy nad projektem było oczywiste, że powinien on podkreślać relację między obiektem i otoczeniem. Chciałem zarysować ją poprzez dobitny, wielowarstwowy kontrast. Geometria i natura; ciemny bazalt i biel syntetycznej tkaniny. Forma z jednej strony wywodzi się od typowych konstrukcji namiotowych budowanych wokół ogniska, a z drugiej nawiązuje do takich koncepcji, jak czarny monolit z Odysei Kosmicznej: 2001 Kubricka, tj. obiektów, które jawią się jako obce poprzez swoją oderwaną od rzeczywistości, geometryczną konsekwencję. Oczywiście taka struktura popada w pewną funkcjonalną nieracjonalność, ale to właśnie zaleta wizualizacji, że możemy eksplorować obszary, w których pragmatyczne podejście architektoniczne nie ma racji bytu – tłumaczy autor.
Propozycja Polaka zdobyła pierwszą nagrodę i została nominowana do CGAwards w corocznym konkursie na najlepszą pracę z dziedziny wizualizacji architektonicznej organizowanym przez portal cgarchitect.com. Jesienią będzie z kolei prezentowana na wystawie Wireframes w A+D Museum w Los Angeles. Ekspozycja ma pokazać rolę grafiki komputerowej w wizualizacji 3D.