
i
Pomysł pieszej przeprawy na wysokości Filharmonii Bałtyckiej wzbudzał w Gdańsku wiele kontrowersji. Protestowali m.in. wodniacy, argumentując, że most w tym miejscu zablokuje dostęp do historycznego portu i zepsuje jego panoramę, władze miasta zdecydowały jednak, że korzyści będzie więcej. Postanowiono, że zwodzona kładka będzie otwierana co pół godziny i zawiśnie na wysokości 2,5 metra nad lustrem wody. Do rozstrzygniętego w listopadzie 2012 roku konkursu zgłoszono 154 projekty. Nagrodę główną w konkursie architektonicznym na projekt kładki otrzymało słoweńskie biuro konstrukcyjne Ponting. Biuro ma w dorobku wiele konstrukcji mostowych w całej Europie, w tym przeprawę przez Adę Ciganliję w Belgradzie, będącą najdłuższym jednopylonowym mostem wantowym na świecie. Jurorzy docenili m.in. fakt że konstrukcja nie ingeruje w nabrzeża, zapewniając pełną szerokość toru wodnego i nie blokując dostępu jednostkom pływającym. Podnoszenie zrealizowano w prosty i oszczędny sposób, przy zastosowaniu siłowników hydraulicznych. Cały proces podnoszenia i opuszczania zwodzonego mostu - nowej kładki dla pieszych zajmować ma nie więcej, niż 2 minuty. Pozytywnie oceniono również pominięcie przeciwwagi, zwykle wpływającej niekorzystnie na formę tego typu obiektów. Obiekt i proces jego podnoszenia ma być nową atrakcją Gdańska. Most będzie miał długość 63,5 metra, a jego koszt szacowany jest na 13 mln zł. Forma inspirowana była m.in. konstrukcją nowoczesnych jachtów.Koszt inwestycji szacowany jest na13 milionów złotych; nowa inwestycja w Gdańsku obejmuje budowę kładki i budynku obsługi, a także zagospodarowanie przyległego terenu. Termin realizacji wyznaczony został wstępnie na 2015 rok. Więcej informacji: www.ponting.si

i

i