Architektura MuratorProjektyNowy Port w Bydgoszczy według projektu BBGK Architekci

Nowy Port w Bydgoszczy według projektu BBGK Architekci

W pobliżu Opery Novej powstanie zespół mieszkaniowy projektu warszawskiej pracowni BBGK Architekci. Prezentujemy pierwsze wizualizacje tej nowej, nadrzecznej inwestycji w Bydgoszczy.

03_Bulwar_widok na Marcinkowskiego
Nowy Portkwartał zabudowy pomiędzy ulicami: Focha, Marcinkowskiego, Obrońców Bydgoszczy i Warmińskiego w Bydgoszczy
AutorzyBBGK Architekci: Jan Belina Brzozowski, Konrad Grabowiecki, Wojciech Kotecki
Współpraca autorskaEmilia Sobańska, Paweł Artyfikiewicz, Paweł Furmanowski, Milena Trzcińska, Julita Zembrowska
InwestorAWZ Deweloper
Powierzchnia terenu20617.0 m²
Powierzchnia zabudowy12766.0 m²
Powierzchnia użytkowa41185.0 m²
Powierzchnia całkowita62158.0 m²
Projekt (data)2019
Liczba mieszkań: 628
Liczba kondygnacji nadziemnych: 1-11
Liczba kondygnacji podziemnych: 1-2

Nowy Port zlokalizowany będzie w samym sercu Bydgoszczy, tuż naprzeciwko Opery Novej. Tylko kilkaset metrów dzieli inwestycję od Wyspy Młyńskiej czy Starego Rynku. Nowy Port to kompleksowo zaprojektowany kwartał miasta, którego celem jest nie tylko zapewnić wysoką jakość życia swoim mieszkańcom oraz uzupełnić brakujący fragment miejskiej tkanki.

Mieszkańcy korzystać będą mogli z oferty kulturalno-rekreacyjnej, którą zapewni sąsiedztwo inwestycji: Wyspa Młyńska z przystanią i Młynami Rothera, Wenecja Bydgoska, rozbudowa Opery Novej i Rzeka Muzyki, Miejskie Centrum Kultury i budowany Teatr Kameralny, a także bulwary nad Bdrą czy zrewitalizowany Stary Rynek z przyległymi uliczkami. Nowe przestrzenie – nie tylko dla mieszkańców, ale dla wszystkich bydgoszczan – pojawią się w Nowym Porcie.

Atutem lokalizacji jest bezpośrednie sąsiedztwo rzeki. Nowy Port wpisze się w strategię przywracania rzeki miastu, realizowaną przez Miasto Bydgoszcz. Projekt zlokalizowany jest przy samym początku bulwarów nad Bdrą, tuż przy zrewitalizowanej Śluzie Miejskiej. Będzie bardzo mocno związany z rzeką. Będzie przenikał się z bulwarami, korzystając z ich potencjału. Cała urbanistyka i architektura projektu była od początku mocno ukierunkowana na rzekę.

 

Lokalizacja

Nowy Port zlokalizowany będzie w samym sercu Bydgoszczy, tuż naprzeciwko Opery Nova. Tylko kilkaset metrów dzieli inwestycję od Wyspy Młyńskiej czy Starego Rynku. Nowy Port to kompleksowo zaprojektowany kwartał miasta, którego celem jest nie tylko zapewnić wysoką jakość życia swoim mieszkańcom oraz uzupełnić brakujący fragment miejskiej tkanki.

Mieszkańcy korzystać będą mogli z oferty kulturalno-rekreacyjnej, którą zapewni sąsiedztwo inwestycji: Wyspa Młyńska z Przystanią i Młynami Rothera, Wenecja Bydgoska, rozbudowa Opery Nova i Rzeka Muzyki, Miejskie Centrum Kultury i budowany Teatr Kameralny, a także Bulwary nad Bdrą czy zrewitalizowany Stary Rynek z przyległymi uliczkami. Nowe przestrzenie – nie tylko dla mieszkańców, ale dla wszystkich bydgoszczan – pojawią się w Nowym Porcie.

Atutem lokalizacji jest bezpośrednie sąsiedztwo rzeki. Nowy Port wpisze się w strategię przywracania rzeki miastu, realizowaną przez Miasto Bydgoszcz. Projekt zlokalizowany jest przy samym początku bulwarów nad Bdrą, tuż przy zrewitalizowanej Śluzie Miejskiej. Będzie bardzo mocno związany z rzeką. Będzie przenikał się z bulwarami, korzystając z ich potencjału. Cała urbanistyka i architektura projektu była od początku mocno ukierunkowana na rzekę.

Urbanistyka

Projektowanie rozpoczęto od analizy miejsca. Opracowany został ponad stu-stronnicowy masterplan, który był drogowskazem dla całego założenia. Bardzo ważne było zaprojektowanie dobrej, miejskiej urbanistyki, która wtopi się w tkankę Bydgoszczy i będzie naturalnym przedłużeniem istniejącego miasta. Nowy Port ma być “sercem Bydgoszczy”, z pełną ofertą handlowo-usługową i gastronomiczną.

Nowoprojektowany kwartał będzie miał trzy zasadnicze osie komunikacyjne.

Przez środek przebiegać będzie nowa zielona aleja, łącząca ulicę Focha z ulicą Obrońców Bydgoszczy. Jej mocnym, charakterystycznym elementem będzie podwójny szpaler drzew. Pod zwartym okapem koron poprowadzone zostaną szerokie chodniki i zatoki wypoczynkowe. Aleja wraz z placami wejściowymi (przy wlocie z ulicy Focha) stworzy oś widokową i tło dla Opery Nova, zachęcając do wejścia w głąb kwartału.

Równolegle do ulicy Focha, nowy kwartał przecinać będzie pasaż pieszy, bez ruchu samochodowego. Pasaż ten połączy nadrzeczne bulwary z ulicą Warmińskiego. Tętniąca śródmiejskim życiem przestrzeń publiczna stanowić będzie miejsce spotkań i integracji bydgoszczan.

Bardzo ważny elementem urbanistyki jest wykorzystanie potencjału rzeki. Duży akcent położony został na ożywienie bulwarów nadrzecznych, wzdłuż których pojawią się restauracje i kawiarnie. Spacerowe bulwary zwieńczone mają być przy ul. Focha placem miejskim, który wraz ze schodkowym zejściem do wody, ma stać się miejscem spotkań i odpoczynku nad rzeką.

Ważną rolę wśród zabudowy kwartału odgrywają zabytki – pozostałości fabryki „Befana” i pojedyncze kamienice. Ocalałe budynki, choć stanowią nieliczny fragment zabudowy, będą z szacunkiem zrewitalizowane i wyeksponowane w nowej tkance miasta.

Nowy Port to jednak nie tylko przestrzeń publiczna. Wewnątrz kwartałów zaprojektowano całkowicie prywatne dziedzińce dla mieszkańców. Odseparowane od zgiełku miasta, będą miały bezpośrednie wyjście na bulwary i teren nabrzeża.

Architektura

Architekci postanowili zastosować materiały i rozwiązania dotychczas nie stosowane przez żadnego dewelopera w Bydgoszczy. Elewacje i części wspólne wykończone będą szlachetnym kamieniem, naturalnym drewnem i stylowym terrazzo. Projekt ma być mocno zakorzeniony w Bydgoszczy, będzie więc czerpał to, co najlepsze z piękna bydgoskiej secesji. Nowy Port to nowoczesne jej wydanie w postaci biżuteryjnego detalu – delikatnej fali, szykownych ryflowań, łuków i arkad. Delikatne kolory ziemi naturalnych materiałów uzupełnione zostaną złotem.

Apartamenty zostały zaprojektowane na otwartym planie – tak, aby umożliwić nabywcom maksymalną elastyczność w kreowaniu przestrzeni i dowolną aranżację wnętrz, według indywidualnych projektów. Dzięki temu każde piętro można dowolnie dzielić i aranżować. Możliwe jest zaprojektowanie nawet najbardziej wyszukanych rozkładów – np. apartamentów dwupoziomowych z salonem na podwójną wysokość (6m). Wszystkie apartamenty cechują ponadstandardowe, panoramiczne przeszklenia i szerokie, kilkudziesięciometrowe, zadaszone tarasy.

Historia miejsca:

W latach 1885-1915 przy ulicy Marcinkowskiego 8 działała Fabryka Maszyn i Kotłów Parowych Leopolda Zobela. Prócz kotłów i maszyn okrętowych, wykonywała też akcesoria okrętowe i współpracowała przy wykonywaniu kadłubów okrętowych. Do 1910 roku powstało w niej m.in. 12 parowców rzecznych i holownik o mocy 325 KM. Pierwszy działający w tym miejscu zakład, mocno związany z rzeką, był jedną z inspiracji dla nazwy Nowy Port.

Pod koniec drugiej dekady XX wieku w dawnym zakładzie Zobela zaczęła funkcjonować Bydgoska Fabryka Pilników i Narzędzi Granobs i Kozłowski. Początkowo kontynuowała produkcję kotłów parowych, lokomotyw parowych do trakcji wąskotorowej oraz maszyn i akcesoriów okrętowych. Szybko jednak zmieniła profil produkcji na narzędziowy – produkowała szeroki asortyment pilników i różnego typu narzędzi. Przekształcona później w „Grakona”, a w połowie lat 30. XX wieku w „Prom”, była największą wytwórnią pilników w Polsce. Wielokrotnie nagradzana za swoje wyroby, otrzymała m.in. Gran Prix na wystawie w Paryżu. Realizowała duże zamówienia z Polski i z zagranicy. Po wojnie fabryka została upaństwowiona i znana jest bydgoszczanom jako „Befana” – Bydgoska Fabryka Narzędzi, która wciąż działa z powodzeniem w Bydgoskim Parku Technologiczno-Przemysłowym.

Nowy Port będzie przywracał pamięć o pięknym, przemysłowym dziedzictwie istniejących tu dawniej zakładów. Zabytki zostaną z szacunkiem odrestaurowane i wkomponowane w nową zabudowę.



Pełna nazwa projektu: NOWY PORT

Adres: kwartał zabudowy pomiędzy ulicami: Focha, Marcinkowskiego, Obrońców Bydgoszczy i Warmińskiego w Bydgoszczy

BBGK Architekci: Jan Belina Brzozowski, Konrad Grabowiecki, Wojciech Kotecki

Współpraca autorska: Emilia Sobańska, Paweł Artyfikiewicz, Paweł Furmanowski, Milena Trzcińska, Julita Zembrowska

Inwestor: AWZ Deweloper sp. z o.o.

Powierzchnia działki: 20617

Powierzchnia zabudowy: 12766

Powierzchnia biologicznie czynna: 25%

Powierzchnia całkowita naziemna: 62158m2

Powierzchnia mieszkaniowa: 33436m2

Powierzchnia usługowo-biurowa: 8687m2

Powierzchnia użytkowa suma: 41185m2

Liczba kondygnacji nadziemnych: 1-11

Liczba kondygnacji podziemnych: 1-2

Liczba mieszkań: 628

Liczba miejsc postojowych dla samochodów: 731

Nowy Port w Bydgoszczy według projektu BBGK Architekci
Widok na Marcinkowskiego i Focha

Urbanistyka

Projektowanie rozpoczęto od analizy miejsca. Opracowany został ponad stustronnicowy masterplan, który był drogowskazem dla całego założenia. Bardzo ważne było zaprojektowanie dobrej, miejskiej urbanistyki, która wtopi się w tkankę Bydgoszczy i będzie naturalnym przedłużeniem istniejącego miasta. Nowy Port ma być „sercem Bydgoszczy”, z pełną ofertą handlowo-usługową i gastronomiczną.

Nowoprojektowany kwartał będzie miał trzy zasadnicze osie komunikacyjne.

Przez środek przebiegać będzie nowa zielona aleja, łącząca ulicę Focha z ulicą Obrońców Bydgoszczy. Jej mocnym, charakterystycznym elementem będzie podwójny szpaler drzew. Pod zwartym okapem koron poprowadzone zostaną szerokie chodniki i zatoki wypoczynkowe. Aleja wraz z placami wejściowymi (przy wlocie z ulicy Focha) stworzy oś widokową i tło dla Opery Novej, zachęcając do wejścia w głąb kwartału.

Równolegle do ulicy Focha, nowy kwartał przecinać będzie pasaż pieszy, bez ruchu samochodowego. Pasaż ten połączy nadrzeczne bulwary z ulicą Warmińskiego. Tętniąca śródmiejskim życiem przestrzeń publiczna stanowić będzie miejsce spotkań i integracji bydgoszczan.

Nowy Port w Bydgoszczy według projektu BBGK Architekci
Aleja, widok na Operę Novą

Bardzo ważny elementem urbanistyki jest wykorzystanie potencjału rzeki. Duży akcent położony został na ożywienie bulwarów nadrzecznych, wzdłuż których pojawią się restauracje i kawiarnie. Spacerowe bulwary zwieńczone mają być przy ul. Focha placem miejskim, który wraz ze schodkowym zejściem do wody, ma stać się miejscem spotkań i odpoczynku nad rzeką.

Ważną rolę wśród zabudowy kwartału odgrywają zabytki – pozostałości fabryki „Befana” i pojedyncze kamienice. Ocalałe budynki, choć stanowią nieliczny fragment zabudowy, będą z szacunkiem zrewitalizowane i wyeksponowane w nowej tkance miasta.

Nowy Port to jednak nie tylko przestrzeń publiczna. Wewnątrz kwartałów zaprojektowano całkowicie prywatne dziedzińce dla mieszkańców. Odseparowane od zgiełku miasta, będą miały bezpośrednie wyjście na bulwary i teren nabrzeża.

Nowy Port w Bydgoszczy według projektu BBGK Architekci
Aleja, narożnik Obrońców Bydgoszczy

Architektura

Architekci postanowili zastosować materiały i rozwiązania dotychczas nie stosowane przez żadnego dewelopera w Bydgoszczy. Elewacje i części wspólne wykończone będą szlachetnym kamieniem, naturalnym drewnem i stylowym terrazzo. Projekt ma być mocno zakorzeniony w Bydgoszczy, będzie więc czerpał to, co najlepsze z piękna bydgoskiej secesji. Nowy Port to nowoczesne jej wydanie w postaci biżuteryjnego detalu – delikatnej fali, szykownych ryflowań, łuków i arkad. Delikatne kolory ziemi naturalnych materiałów uzupełnione zostaną złotem.

Apartamenty zostały zaprojektowane na otwartym planie – tak, aby umożliwić nabywcom maksymalną elastyczność w kreowaniu przestrzeni i dowolną aranżację wnętrz, według indywidualnych projektów. Dzięki temu każde piętro można dowolnie dzielić i aranżować. Możliwe jest zaprojektowanie nawet najbardziej wyszukanych rozkładów – np. apartamentów dwupoziomowych z salonem na podwójną wysokość (6 m). Wszystkie apartamenty cechują ponadstandardowe, panoramiczne przeszklenia i szerokie, kilkudziesięciometrowe, zadaszone tarasy.

Nowy Port w Bydgoszczy według projektu BBGK Architekci
Pasaż, widok od Warmińskiego

Historia miejsca

W latach 1885-1915 przy ulicy Marcinkowskiego 8 działała Fabryka Maszyn i Kotłów Parowych Leopolda Zobela. Prócz kotłów i maszyn okrętowych, wykonywała też akcesoria okrętowe i współpracowała przy wykonywaniu kadłubów okrętowych. Do 1910 roku powstało w niej m.in. 12 parowców rzecznych i holownik o mocy 325 KM. Pierwszy działający w tym miejscu zakład, mocno związany z rzeką, był jedną z inspiracji dla nazwy Nowy Port.

Pod koniec drugiej dekady XX wieku w dawnym zakładzie Zobela zaczęła funkcjonować Bydgoska Fabryka Pilników i Narzędzi Granobs i Kozłowski. Początkowo kontynuowała produkcję kotłów parowych, lokomotyw parowych do trakcji wąskotorowej oraz maszyn i akcesoriów okrętowych. Szybko jednak zmieniła profil produkcji na narzędziowy – produkowała szeroki asortyment pilników i różnego typu narzędzi. Przekształcona później w „Grakona”, a w połowie lat 30. XX wieku w „Prom”, była największą wytwórnią pilników w Polsce. Wielokrotnie nagradzana za swoje wyroby, otrzymała m.in. Gran Prix na wystawie w Paryżu. Realizowała duże zamówienia z Polski i z zagranicy. Po wojnie fabryka została upaństwowiona i znana jest bydgoszczanom jako „Befana” – Bydgoska Fabryka Narzędzi, która wciąż działa z powodzeniem w Bydgoskim Parku Technologiczno-Przemysłowym.

Nowy Port będzie przywracał pamięć o pięknym, przemysłowym dziedzictwie istniejących tu dawniej zakładów. Zabytki zostaną z szacunkiem odrestaurowane i wkomponowane w nową zabudowę.

Nowy Port w Bydgoszczy według projektu BBGK Architekci
Tarasy, widok na Brdę
Pawilon Emilia w parku Świętokrzyskim: miasto ogłasza przetarg w formule PPP Pawilon Emilia w parku Świętokrzyskim ma szansę stanąć w połowie 2023 roku. Władze miasta ogłosiły właśnie postępowanie na wybór partnera, który wybuduje i poprowadzi nową Emilię.
Konkurs SARP Bednarska: wyniki konkursu na projekt budyku dydaktycznego UW przy ul. Bednarskiej Konkurs SARP Bednarska na projekt nowego budynku naukowo-dydaktycznego Uniwersytetu Warszawskiego wygrała pracownia BBGK Architekci. Na podium także WXCA i Stelmach i Partnerzy. Przentujemy laureatów konkursu SARP Bednarska.
Jaśminowy Mokotów projektu BBGK Architekci Wkrótce rozpocznie się realizacja trzeciego etapu osiedla Jaśminowy Mokotów w okolicy Skarpy Warszawskiej. Sześć nowych, dwupiętrowych apartamentowców zaprojektowała pracownia BBGK Architekci.
Warszawska Dzielnica Społeczna – odpowiedź stolicy na Nowe Żerniki Z inicjatywy pracowni BBGK Architekci powstał projekt modelowej dzielnicy mieszkaniowej, uwzględniającej lokale dla różnych użytkowników, a także miejsca pracy, drobny handel i inne usługi oraz tereny zielone. Władze miasta planują go zrealizować na 16-hektarowym terenie na granicy Woli i Bemowa.
Apartamenty Ogrodowa na warszawskiej Woli Nowoczesny budynek mieszkalny ma wpasować się w zabudowę ulic Ogrodowej i Żelaznej – stąd jego zróżnicowana wysokość. Za projekt odpowiada biuro BBGK Architekci.
BBGK Architekci zwycięzcą konkursu na współczesny system prefabrykacji PFR Nieruchomości ogłosiło wyniki konkursu na opracowanie systemu prefabrykowanej zabudowy mieszkaniowej. Główną nagrodę ze wskazaniem do realizacji otrzymała pracownia BBGK Architekci, autorzy wielokrotnie nagradzanego budynku Sprzeczna 4 w Warszawie.