Zarząd Zieleni m.st. Warszawy rozstrzygnął konkurs na nowy skwer przy ul. Łomżyńskiej. Zwyciężyła praca Jakuba Gondrowicza, Wojciecha Hryszkiewicza i Doroty Ryżko.
Południowo-zachodnia część ul. Łomżyńskiej z zabudową proponowaną w MPZP. Inwestycja ma być prowadzona w ramach zintegrowanego programu rewitalizacji.
Projekt zaaranżowania ośmiu nowych skwerów na warszawskiej Pradze w 2016 roku zgłosił do budżetu partycypacyjnego Krzysztof Michalski ze Stowarzyszenia Mieszkańców „Michałów”. Pod koniec ubiegłego roku Zarząd Zieleni ogłosił konkurs na projekt urządzenia jednego z nich. To blisko hektarowy teren wzdłuż ul. Łomżyńskiej. Zadaniem uczestników było zaproponowanie nowego zagospodarowania ulicy w postaci ciągu pieszo-jezdnego z preferencją dla ruchu pieszego i rowerowego wraz z uspokojeniem ruchu samochodów osobowych i ograniczeniem miejsc parkingowych. Zwyciężył projekt Jakuba Gondrowicza, Wojciecha Hryszkiewicza i Doroty Ryżko zakładający podział terenu na trzy zróżnicowany strefy: uspokojonej uliczki z ławkami i miejscami do parkowania, rekreacyjnego skweru ze strefą zabaw dla dzieci oraz niewielkim pawilonem gastronomicznym oraz miejskiego placu. Ten ostatni zostałby połączony z dziedzińcem tzw. Małej Warszawy, czyli nowego centrum kultury działającego w budynkach dawnych zakładów przy Otwockiej, które do 2016 roku zajmowała Fabryka Trzciny.
Marmur karraryjski w Rzymie, wapień portlandzki w Londynie czy „kamień paryski” w Paryżu – historie wielu europejskich stolic można odczytać poprzez przyglądanie się materiałom, z których zostały zbudowane. W drugiej połowie XX wieku Warszawę również zaczął wyróżniać jej unikalny materialny charakter: miasto zostało odbudowane z gruzu – mówi Adam Przywara, kurator wystawy.
Architektura budynku jest odzwierciedleniem modułowej struktury mieszkań oraz ich nietypowego na rynku warszawskim dwupoziomowego układu – o realizacji pracowni Pole Architekci pisze Krzysztof Mycielski.
Obiekt jest świetnym przykładem współpracy architektów z różnych pracowni z inwestorem, który jasno określał swoje cele na kolejnych etapach projektowych. Varso Tower mimo dużej wysokości nie zdominowało otoczenia. Sprytnie zaprojektowane podziały elewacji optycznie zmniejszają budynek, przez co wpasowuje się on w skalę miasta – o realizacjach pracowni Foster + Partners i HRA Architekci pisze Agnieszka Kalinowska-Sołtys.
Czy dobra jakość projektu architektonicznego wystarczy do złagodzenia ewidentnej porażki planistyczno–urbanistycznej? Rozwiązania przyziemia północnego frontu Varso Place poprawiają co prawda jakość lokalnej przestrzeni publicznej, jednak skala nowej zabudowy jest wręcz destrukcyjna dla skali ulicy, a niespójne z kontekstem skosy elewacji wprowadzają niepokój w śródmiejską lokalność.
Projekt nowego gmachu dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych opracowało biuro DA Dziuba Architekci. Pięciokondygnacyjny budynek o przeszklonych elewacjach przesłoniętych żyletkami z piaskowanego betonu stanie w sąsiedztwie głównej siedziby resortu przy al. Szucha.
Sinfonia Varsovia wraz z instytucjami partnerskimi pracuje nad pierwszą operą warszawską. Libretto oparte będzie na książce „Najlepsze miasto świata” Grzegorza Piątka.