Architektura MuratorProjektyWłochy gotowe do szczepień na COVID-19

Włochy gotowe do szczepień na COVID-19

Na prośbę włoskich władz Stefano Boeri zaprojektował społecznie mobilne punkty szczepień na COVID-19. Niewielkie pawilony z symbolicznym wizerunkiem pierwiosnka staną wkrótce w przestrzeni wszystkich miast i miasteczek tego kraju.

Włochy gotowe do szczepień na COVID-19
Mobilne punktu szczepień
AutorzyStefano Boeri Architetti
Zespół projektowyMaria Chiara Pastore (koordynatorka), Francesca Cesa Bianchi, Giorgio Donà, Marco Giorgio, Jacopo Abbate, Pietro Chiodi, Maria Lucrezia De Marco, Federico Godino, Anastasia Kucherova, Simone Marchetti and Martina Mitrovic
Konsultancianchora, Mario Piazza (identyfikacja wizualna), Ingrid Paoletti (materiały I technologie), Niccolò Aste (instalacje)

Świat pomału przygotowuje się do masowych szczepień przeciw wirusowi SARS-CoV-2. Z nietypowym projektem wyszły ostatnio władze Włoch, które szczególnie ucierpiały w pierwszej fazie pandemii. Na prośbę Domenico Arcuriego, rządowego komisarza ds. COVID-19, architekt Stefano Boeri opracował pro bono koncepcję przenośnych punktów szczepień, które mają stanąć w całym kraju. Projektant zaprosił do współpracy konstruktorów, instalatorów i grafików. Jego propozycja obejmuje nie tylko niewielkie pawilony medyczne, ale też totemy informacyjne i kampanię społeczną, która ma zachęcać Włochów do korzystania z osiągnięć współczesnej medycyny. Logotypem całej akcji jest pierwiosnek: jeden z pierwszych wiosennych kwiatów, symbolizujący odrodzenie i powrót do życia.

Czytaj też: Miasto postpandemiczne. Jak powinny wyglądać samowystarczalne jednostki miejskie po pandemii? |

Chcieliśmy stworzyć obiekt architektoniczny, która będzie symbolizować spokój i regenerację. Zaszczepienie ma być aktem obywatelskiej odpowiedzialności, miłości do innych i ponownego odkrycia życia. Jeśli ten wirus zamknął nas w szpitalach i domach, szczepionka przywróci nam kontakt z życiem i naturą, która nas otacza – tłumaczy Stefano Boeri.

Graficzny kształt pierwiosnka łączy wszystkie elemementy kampanii. Pojawi się na ścianach i dachach pawilonów, a także na totemach informacyjnych. Pawilony powstaną w drewnianej, prefabrykowanej konstrukcji i zostaną pokryte wodoodporną tkaniną z biodegradowalnych materiałów. Na dachu znajdzie się system paneli fotowoltaicznych, których zadaniem będzie wytwarzanie energii elektrycznej wystarczającej do zaspokojenia potrzeb całego obiektu. Przegrody organizujące przestrzeń wewnętrzną również powstaną przy użyciu tekstyliów. W środku znajdzie się niewielka izba przyjęć oraz osobne miejsce niezbędne do podania szczepionki, a także biura, magazyny i toalety.

Przestrzeń, w której przebywamy w domu, pracy, czy w obiektach publicznych zawsze była i będzie niezwykle ważna dla inżynierów i projektantów w firmie Dyson. To właśnie przestrzeń generuje nowe idee i sposoby ich realizacji, inspirując do rzucania wyzwań stereotypom, by projektować odważnie, ale i konsekwentnie. Inżynierowie instynktownie chcą ulepszać rzeczy, aby były bardziej wydajne i zużywały jak najmniej surowców i energii. To typu efektywna inżynieria jest podstawą naszego DNA. Postępowanie w duchu „mniej oznacza więcej” dąży do tego, by rozwiązania działały lepiej, a dodatkowo „kosztowały” w ostatecznym rozrachunku mniej. Staramy się wykorzystywać naukę i technologię do zmiany nawyków. Wszystko po to, aby zmniejszać wpływ naszych produktów na środowisko i zasoby naturalne. Od ponad dwudziestu lat skupiamy się na odpowiedzialnym i mądrym projektowaniu naszych produktów. Efekty tej pracy są widoczne w każdym urządzeniu: cieńsze, ale mocniejsze tworzywa sztuczne (co oznacza mniej surowców i mniej recyklingu), wydajniejsze silniki, które zużywają mniej energii i trwalsze technologie. A co ważne robimy to bez kompromisów dla designu i funkcjonalności. Maciej Morawski, Business Development Executive
Tagi:
Autor: Piotr Prus
Jak pandemia zmienia miasto? Pandemia nie kładzie kresu miastom, jakie znaliśmy. Jej szczególny charakter polega na tym, że działa czasami jak dopalacz – akcelerator, a czasami wygaszacz procesów, które dopiero zaczynały się tlić. Wraz z socjolożką profesor Katarzyną Kajdanek, zastanawiamy się, jak pandemia zmienia życie w polskich miastach.
Miasto odporne na pandemię Wydaje się, że ruch samochodowy w czasie pandemii ze względu na pracę zdalną powinien zmaleć, ale jednak wzrósł. Ludzie zaczęli kupować najtańsze auta, aby tylko jakieś mieć. Najważniejszy wniosek z naszych badań to właśnie konieczność ograniczenia ruchu samochodowego. Małgorzata Denis i Anna Majewska – architektki i badaczki z Politechniki Warszawskiej – o tym, co zrobić, by uodpornić polskie miasta na pandemię.
Turystyka w czasach pandemii Za sprawą pandemii na mapie turystycznych atrakcji Polski miały szansę zaistnieć zupełnie nowe miejsca, oddalone od obleganych kurortów i głównych miejscowości wypoczynkowych. Zarysowały się też nowe trendy i zjawiska, jak glamping czy workation. Czy zmiany te zostaną z nami na dłużej? I czy pod wpływem kryzysu wywołanego SARS-CoV-2 turystyka ma szansę stać się bardziej zrównoważona?
Cyfrowe platformy, miasto i pandemia Pandemia przyspieszyła nowy podział miejskich ról. W miejsce rządów, które nie były w stanie zaspokoić różnych potrzeb w czasie lockdownu, kiedy ludzie nie mogli wychodzić z domu, pojawiły się platformy cyfrowe. Weszły w tę lukę i zajęły quasi-rządowe pozycje. Autorzy książki Platform Urbanism and Its Discontents oraz wystawy w austriackim pawilonie na tegorocznym biennale w Wenecji o wpływie na miasto internetowych graczy, takich jak Google, Uber czy Airbnb.
Vicente Guallart: Miasto samowystarczalne Ludzie powinni wytwarzać żywność czy energię lokalnie, globalnie będąc połączeni siecią informacyjną. Jesteśmy już do niej podłączeni, ale musimy zacząć produkować potrzebne nam rzeczy w pobliżu miejsca zamieszkania, aby zabezpieczyć własną przyszłość. Hiszpański architekt Vicente Guallart o mieście i architekturze, które mogłyby stać się odpowiedzią na wyzwania związane z takimi kryzysami, jak pandemia.
Rynek nieruchomości a pandemia Wbrew początkowym obawom związanym z COVID-19 kryzys prawie ominął branżę budowlaną. Pandemia, która jest z nami już ponad rok, zaczyna implikować jednak nowe tendencje na rynku nieruchomości. O to, jaki mają one wpływ na projektowanie, pytamy przedstawicieli największych polskich biur architektonicznych.