Architektura MuratorRealizacjeCo łączy Kopenhagę i Wrocław? Europejskie Stolice Kultury 1996 i 2016

Co łączy Kopenhagę i Wrocław? Europejskie Stolice Kultury 1996 i 2016

Kalvebod Waves w Kopenhadze to zarazem molo i ciesząca się dużą popularnością przestrzeń publiczna z tarasami widokowymi, placem zabaw, wydzielonym kąpieliskiem i miejscem do organizacji imprez czy kiermaszów. Czy podobny obiekt ma szansę powstać we Wrocławiu?

Co łączy Kopenhagę i Wrocław? Europejskie Stolicy Kultury 1996 i 2016
Kalvebod Waves w Kopenhadze, fot. Henning Stuben, dzięki uprzejmości pracowni JDS Julien de Smedt Architects
Molo Kalvebod Waves Kopenhaga, Kalvebod Brygge, nabrzeże portowe
AutorzyJDS Julien de Smedt Architects, Klar
KonstrukcjaNiras, Sloth Møller
Inwestorgmina Kopenhaga, Duńska Fundacja na rzecz Kultury i Obiektów Sportowych
Powierzchnia użytkowa4000.0 m²
Projekt2008
Data realizacji (koniec)2013
Koszt inwestycji7 000 000 EUR

Obiekt zrealizowano wzdłuż portowego nabrzeża, zdominowanego dziś przez wielkie biurowce. Jego budowa jest częścią większego przedsięwzięcie, obejmującego również rewitalizację pobliskiej dzielnicy Vesterbro, która jeszcze 10 lat temu nie cieszyła się w Kopenhadze najlepszą sławą. Znana była przede wszystkim z handlu narkotykami i licznych sex barów, przez co powszechnie uznawano ją za jeden z niebezpieczniejszych rejonów miasta. Rewolucja zaczęła się w 1996 roku, gdy Kopenhaga stała się Europejską Stolicą Kultury. Przeprowadzono wówczas modernizację wielu znajdujących się w Vesterbro historycznych budynków, w tym dawnej hali targowej, którą zaadaptowana na funkcje wystawiennicze. Z czasem w pobliżu zaczęły powstawać modne kluby i restauracje. Problemem pozostawało biurowo-przemysłowe zagłębie w pobliżu portowego kanału. Miejsce to po godzinie 16.00 praktycznie zamierało. Brakowało funkcji, które przyciągałyby tu mieszkańców z innych rejonów miasta, a zacienione przez wysokie budynki bulwary nie zachęcały do spacerów. W 2008 roku władze Kopenhagi zorganizowały konkurs architektoniczny na projekt mola, które stałoby się nową atrakcją dzielnicy. Wygrał zespół pracowni JDS Julien de Smedt Architects i Klar.

Jak projektować nad wodą?

Kalvebod Waves składa się z dwóch głównych przestrzeni, usytuowanych tak, by przez możliwie najdłuższą część dnia tarasy były optymalnie nasłonecznione i chronione przed wiatrem. Zaprojektowano miejsca do organizacji imprez plenerowych czy kiermaszów, pawilon restauracyjny, wypożyczalnie kajaków oraz plac zabaw. Zygzakowata forma mola pozwoliła tu też na urządzenie wydzielonych kąpielisk. Dzięki inwestycji miasto zyskało w sumie 4000 m² nowej przestrzeni publicznej. O realizacji projektu i wyzwaniach, jakie czekają na architektów w nadwodnych lokalizacjach już 7 marca opowie jego współautor Julien de Smedt. Spotkanie odbędzie się we Wrocławiu w ramach specjalnej edycji DużegoA – cyklu wykładów poświęconych głównym problemom współczesnej architektury, a organizowanych przez wrocławski SARP. Tegoroczną odsłonę projektu podzielono na trzy bloki tematyczne Natura, Społeczność, Architektura. Kuratorami panelu Natura są Agata Woźniczka i Mateusz Adamczyk z pracownia BudCud. Oprócz Juliena de Smedta zaprosili do Wrocławia także Gunthera Vogta ze szwajcarskiego studia Vogt Landscapes (spotkanie 29 marca) i Dana Wooda z amerykańskiego biura Work AC (4 kwietnia). Wszystkie wykłady odbędą się o godzinie 18.00 w sali konferencyjnej C-D WCK przy Hali Stulecia we Wrocławiu. Na zakończenie cyklu Natura zaplanowano wystawę plenerową z prezentacjami projektów wszystkich zaproszonych gości oraz weekendowe warsztaty dla studentów i młodych architektów.

Europejska stolica czy pustynia kultury? Podczas międzynarodowej konferencji Architektura bez granic – Miasto – Stolica Kultury. Wyzwania i efekty, zorganizowanej we Wrocławiu przez WA PWr w listopadzie ubiegłego roku na zakończenie obchodów ESK, poruszono zagadnienia budowania poprzez architekturę kultury miasta, analizowano relacje stolic kultury ze środowiskiem naturalnym, a także oddziaływanie architektonicznego dziedzictwa na kształtowanie tożsamości kulturowej miast – relacja Beaty Stobieckiej.
Pierwsze w Polsce międzynarodowe targi dizajnu miejskiego - 4CityLife - RELACJA W świetle starań o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016 - Design 4CityLife - to świetna okazja do promocji Warszawy, a w szczególności dzielnicy Pragi Północ, jako prekursora nowatorskiego myślenia o mieście, w którym wygodnie i ciekawie jest żyć. GALERIA ZDJĘĆ!!