Architektura MuratorRealizacjeDom Robak w Zabłociu

Dom Robak w Zabłociu

To prototyp, który powstał w wyniku przemyślanego procesu twórczego. Jego elewacja, niczym skóra, chroni mikrokosmos przestrzeni wewnętrznej –  o projekcie Piotra Kuczi pisze Małgorzata Adamowicz-Nowacka.

Dom Robak w Zabłociu
Dom Robak w Zabłociu, proj. Puiotr Kuczia; fot. Bartek Witkowski

Szukając materiałów na temat domu Robak, natrafiłam na prowadzoną przez właściciela stronę internetową wormhouse.pl poświęconą procesowi jego powstawania. Ciekawostką są tam publikowane fragmenty korespondencji między inwestorem a architektem Piotrem Kuczią. Osobiście marzy mi się śmiałe rozwiązanie. Nie powinniśmy jednak zapominać o otoczeniu. Docelowo chodziłoby nam o znalezienie holistycznego, prostego pomysłu, idei, która zdeterminuje formę domu i… nasze przyszłe życie – pisał do architekta Bartłomiej Witkowski współwłaściciel domu.

W efekcie powstał dom, który nie miał być architektoniczną ekstrawagancją, lecz racjonalną odpowiedzią na założone wymagania i zastane otoczenie. Jakie zatem były najważniejsze potrzeby klienta? Dom dla czteroosobowej rodziny, mały, najlepiej ok. 100 m² i niski budżet. A jakie były uwarunkowania? Długa wąska działka i sąsiedzi zaraz za płotem po obu stronach.

Trochę zaskakujące były informacje o usytuowaniu, bo na zdjęciach i wizualizacjach nigdzie sąsiadów nie widać. W publikacjach i na stronie dom prezentowany jest jako biała „gąsienica” na wielkim trawniku lub nad jeziorem.

Kolejka Sunglider projektu polsko-niemieckiego zespołu pod wodzą Piotra Kuczi z nagrodą Designer Of The Year Projekt proekologicznej kolejki miejskiej Sunglider zdobył jedną z dwóch głównych nagród w nowojorskim konkursie NY Product Design Awards. Autorzy, polsko-niemiecki zespół pod wodzą Piotra Kuczi, pokonali ponad 500 konkurentów z całego świata.
Rozmowa z Piotrem Kuczią, autorem domu Wormhouse Skutkiem ubocznym stosowanych dziś nowoczesnych rozwiązań zrównoważonych jest architektura tak kompleksowa, że coraz mniej zrozumiała dla użytkowników – o idei „budynków kształcących”, ekologicznych trendach w polskiej i niemieckiej architekturze oraz nadawaniu znanym tworzywom nowych funkcji z Piotrem Kuczią rozmawia Maja Mozga-Górecka.
Dom z widokiem: nowa realizacja Grupy Verso Na rozległej działce z malowniczym widokiem na krajobraz Wyżyny Śląsko-Krakowskiej architekci z Grupy Verso zrealizowali dom o powierzchni blisko 200 metrów kwadratowych. Niemal połowę przestrzeni zajmują jednak tarasowe podcienia.
Dom nad wzgórzem projektu Autograf Studio Najnowszy projekt krakowskich architektów z Autograf Studio to 500-metrowy dom w jednej z górskich miejscowości na terenie Austrii. Autorzy zaproponowali horyzontalną białą bryłę wkomponowaną w zbocze malowniczego wzniesienia.
Renowacja domu na Dolnym Śląsku Ideą projektu stało się zachowanie specyficznego nastroju miejsca, które utraciło swą podstawę użytkową. Architektowi zależało na podtrzymaniu trwania substancji w zastanym momencie i ekspozycji tej, którą oszczędziły czas i historia – o projekcie pracowni ARÉ Stiasny/Wacławek pisze Grzegorz Stiasny.
Okna dachowe jak obrazy – wymarzony dom z widokiem na park „Park Grabiszyński to nasze ulubione miejsce we Wrocławiu – pozwala poczuć się jak w lesie, choć jesteśmy w centrum miasta. Gdy pojawiła się możliwość zakupu działki graniczącej z tym terenem nie zastanawialiśmy się długo. Zdawaliśmy sobie jednak sprawę, że będzie to wymagający projekt, dlatego o wsparcie poprosiliśmy architektów z biura „Wytwórnia Pracownia Projektowa” – opowiadają inwestorzy domu we Wrocławiu.
V4 Family Houses 2022: najpiękniejsze domy Grupy Wyszehradzkiej Poznaliśmy wyniki krajowych eliminacji na międzynarodową wystawę „V4 Family Houses 2022”, prezentującą najciekawsze domy jednorodzinne z Polski, Czech, Słowacji i Węgier. Reprezentować będą nas realizacje PAG Pracowni Architektury Głowacki, biura jojko+nawrocki architekci, BXB studio i Marty Keller.
Dom Wiatrak koło Lubartowa Pozornie sentymentalny pomysł, by zamieszkać w wiatraku, skłania do przemyśleń dotyczących problemów niezwykle współczesnych  – o projekcie Michała Kucharskiego i Mateusza Piwowarskiego pisze Tomasz Michalak.