Dworzec autobusowy w Kielcach: fotospacer po zmodernizowanym obiekcie
Dobiega końca modernizacja dworca autobusowego w Kielcach według konkursowego projektu pracowni Kamiński Bojarowicz Architekci. Zobaczcie, jak ikona Kielc prezentuje się tuż przed otwarciem.
Dworzec autobusowy w Kielcach, proj. przebudowy: Kamiński Bojarowicz Architekci;
Dworzec autobusowy w Kielcach: historia
Dworzec autobusowy w Kielcach zrealizowano w 1984 roku według projektu architekta Edwarda Modrzejewskiego, inżyniera Jerzego Radkiewicza, Jeremiego M. Sieczkowskiego oraz Mieczysława Kubali. Zaproponowany przez tego ostatniego wyspowy schemat komunikacji, w którym pojazdy poruszają się wokół dworca, zdecydował o charakterystycznej, owalnej formie budynku. Jednoprzestrzenne wnętrze zostało przekryte kopułą podtrzymywaną przez łukowate wsporniki. Wokół obiektu zaprojektowano przekryte wiatą perony. Oryginalna koncepcja dworca autobusowego w Kielcach, dzięki której pasażerowie widzieli, co dzieje się na zewnątrz i dzięki temu mogli oczekiwać na autobus wewnątrz budynku, uległa zatarciu za sprawą sklepów i punktów gastronomicznych zbudowanych w latach późniejszych. Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów dworca pozostaje najeżony wypukłymi kloszami dach, za sprawą którego obiekt często porównywany jest do statku kosmicznego.
W 2013 roku dworzec autobusowy w Kielcach sprzedano Polskiej Komunikacji Samochodowej 2 z Warszawy. Nowy właściciel zamierzał zmodernizować obiekt według koncepcji przygotowanej przez pracownię Innebo. Projekt nie został jednak dobrze przyjęty przez władze miasta. Zaproponowana rozbudowa przytłaczała gabarytami oryginalną architekturę Modrzejewskiego, a dotychczasowa funkcja została zdominowana przez galerię handlową.
Dworzec autobusowy w Kielcach, proj. przebudowy: Kamiński Bojarowicz Architekci. Zachowanie oryginalnego wyglądu dworca było głównym zadaniem generalnego wykonawcy
Konkurs na przebudowę dworca autobusowego w Kielcach
W 2016 roku budynek został kupiony przez miasto, które ogłosiło konkurs architektoniczny na projekt jego przebudowy i modernizacji. W warunkach konkursu zastrzeżono jednak, że niepowtarzalna forma oraz schemat funkcjonalny dworca mają zostać zachowane. Oprócz usprawnienia rozwiązań komunikacyjnych oraz dostosowania budynku do potrzeb osób niepełnosprawnych, planowane było m.in. utworzenie pomieszczenia dla matek z dziećmi oraz minimediateki podzielonej na dwie strefy – cichą z czytelnią prasy i głośną ze stanowiskami komputerowymi.
Dworzec autobusowy w Kielcach, proj. przebudowy: Kamiński Bojarowicz Architekci. Napis „dworzec” oraz kilka elementów świetlików dachowych zostało odwzorowanych i umieszczonych w ich pierwotnym miejscu. Oryginalne elementy przekazano do Muzeum „Polska na Kołach” w Busku Zdrój
Powierzchnie komercyjne miały zająć nie więcej niż 10% powierzchni. Dodatkowo, obiekt miał pełnić funkcję promocji miasta, dlatego uczestnicy musieli przewidzieć miejsce m.in. na interaktywną mapę Kielc i nośniki informujące o regionie. Ponadto budynek musiał zostać dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Pierwsze miejsce zajęła lokalna pracownia Kamiński Bojarowicz Architekci.
Dworzec autobusowy w Kielcach, proj. przebudowy: Kamiński Bojarowicz Architekci. Nowoczesny i funkcjonalny węzeł transportowy obsłuży przewoźników komunikacji miejskiej, busów, autobusów dalekobieżnych i międzynarodowych
Dworzec autobusowy w Kielcach: otwarcie
Modernizacja dworca autobusowego w Kielcach rozpoczęła się we wrześniu 2018 roku. Oficjalne zakończenie budowy i przekazanie obiektu do użytkowania odbyło się 27 sierpnia 2020 roku. W ramach projektu przebudowano m.in. system informacji i istniejące perony. W całym obiekcie zostało ułożonych ponad 105 km kabli i przewodów oraz około 2700 sztuk opraw oświetleniowych, które posiadają sterowanie zależne od potrzeb obsługi pasażera, pory dnia czy natężenia ruchu pasażerskiego – mówi Grzegorz Tomporowski, kierownik budowy CK w Kielcach. Jednym z najnowocześniejszych rozwiązań są wbudowane w elewacje przyciemniające szyby elektrochromowe, każda o powierzchni około 9 m². Sprowadzono je specjalnie ze Stanów Zjednoczonych, a ich oprogramowanie pochodzi o szwajcarskiej firmy technologicznej – dodaje.
Przy budowie Centrum każdego dnia pracowało średnio ponad 100 osób, a do realizacji inwestycji zaangażowano ponad 180 podwykonawców. Przez ostatnie miesiące były wykonywane prace wykończeniowe: zamontowano elementy dekoracyjne na zadaszeniach wszystkich poziomów dworca autobusowego, podłogi oraz obiekty małej architektury wewnątrz dworca i na placu przed budynkiem. W gmachu nowego dworca autobusowego w Kielcach zostały wyeliminowane bariery i utworzone przestrzenie przyjazne osobom z niepełnosprawnościami. Obiekt wyposażono m.in. w podjazdy dla wózków, windy, prezentację informacji pasażerskiej za pomocą przekazu graficznego, dźwiękowego oraz dotykowego – tłumaczy Barbara Damian, dyrektor ZTM Kielce.
Dworzec autobusowy w Kielcach, proj. przebudowy: Kamiński Bojarowicz Architekci. Na terenie Centrum Komunikacyjnego powstała również multimedialna biblioteka – tzw. STREFA VR, która została wyposażona w 9 stanowisk z odpowiednio skonfigurowanymi urządzeniami m.in. konsolami do gier
Inwestorem modernizacji był Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach, a generalnym wykonawcą Budimex. Powierzchnia użytkowa obiektu po przebudowie wynosi 3577 m², a kubatura 18 225 m³. Nowe centrum komunikacyjne w Kielcach będzie węzłem przesiadkowym dla podróżnych korzystających z autobusów miejskich, podmiejskich i transportu samochodowego. Powstanie tu także miejsce spotkań i wydarzeń kulturalno-rozrywkowych. Wartość inwestycji wynosi 69 mln zł brutto.Więcej o realizacji pisaliśmy w „A-m” 05/2020.
Dworzec autobusowy w Kielcach, proj. przebudowy: Kamiński Bojarowicz Architekci. Centrum Komunikacyjne to kluczowa inwestycja dla miasta, która w znacznej mierze przyczyni się do usprawnienia i upłynnienia ruchu pasażerskiego.
Dworzec autobusowy w Kielcach, proj. przebudowy: Kamiński Bojarowicz Architekci; autorzy założyli minimalną ingerencję w zewnętrzną formę obiektu, skupiając się na wyeliminowaniu mankamentów formalnych, funkcjonalnych oraz materiałowych wynikających bezpośrednio z niedostatków okresu realizacji dworca
Dworzec autobusowy w Kielcach, proj. przebudowy: Kamiński Bojarowicz Architekci; autorzyli zdecydowali się na przywrócenie pierwotnych założeń projektowych, nie tylko tych zrealizowanych, ale również tych, których w ówczesnych kryzysowych czasach zaniechano
Dworzec autobusowy w Kielcach, proj. przebudowy: Kamiński Bojarowicz Architekci; kopuła z charakterystycznymi świetlikami
Dworzec autobusowy w Kielcach, proj. przebudowy: Kamiński Bojarowicz Architekci; Poszukując świetlików, które spełniałyby aktualne wymogi, a jednocześnie odwzorowywałyby te historyczne, architekci nawiązali kontakt z firmą Fakro
Dworzec autobusowy w Kielcach, proj. przebudowy: Kamiński Bojarowicz Architekci; na kupule zamontowano 196 indywidualnych świetlików o bardzo dobrych parametrach termoizolacyjnych i wiernym odwzorowaniu pierwotnego elementu
Dworzec autobusowy w Kielcach, proj. przebudowy: Kamiński Bojarowicz Architekci; za jedno z najbardziej innowacyjnych rozwiązań uważa się zaproponowany przez Mieczysława Kubalę wyspowy schemat komunikacji, w którym pojazdy poruszają się wokół dworca
Dworzec autobusowy w Kielcach, proj. przebudowy: Kamiński Bojarowicz Architekci; obiekt oddano do użytku 22 lipca 1984 roku. Był przystosowany do obsługi 1500 autobusów i 24 000 podróżnych dziennie
Dworzec autobusowy w Kielcach, proj. przebudowy: Kamiński Bojarowicz Architekci; nowe centrum komunikacyjne w Kielcach będzie węzłem przesiadkowym dla podróżnych korzystających z autobusów miejskich, podmiejskich i transportu samochodowego
Dworzec autobusowy w Kielcach, proj. przebudowy: Kamiński Bojarowicz Architekci; fasada ma kształt walca, każdy następny panel IGU jest więc odchylony o 3° od poprzedniego
Dworzec autobusowy w Kielcach, proj. przebudowy: Kamiński Bojarowicz Architekci; za główną ideę przyjęto powrót do maksymalnej transparentności bryły dworca, umożliwiającej podróżnym niezakłócony wgląd na perony
Dworzec autobusowy w Kielcach, proj. przebudowy: Kamiński Bojarowicz Architekci; podczas prac usunięto punkty handlowe zakłócające komunikację wewnątrz dworca
Dworzec autobusowy w Kielcach, proj. przebudowy: Kamiński Bojarowicz Architekci; w wyniku oszczędności zrezygnowano z zaplanowanej w formie lapidarium strefy z charakterystycznymi elementami wystroju pierwotnego (kamerą monitoringu, fragmentami zegara, ławkami, ścianą pokrytą stłuczką ceramiczną czy literą z dworcowego neonu)
Dworzec autobusowy w Kielcach, proj. przebudowy: Kamiński Bojarowicz Architekci; ikoniczna bryła wpisana jest do gminnej ewidencji zabytków
Dworzec autobusowy w Kielcach, proj. przebudowy: Kamiński Bojarowicz Architekci; w ramach prac odnowiono także charakterystyczne słupy pokryte lastriko
Dworzec autobusowy w Kielcach, proj. przebudowy: Kamiński Bojarowicz Architekci; we wnętrzu pojawia się szereg nawiązań do estetyki lat 60.
Dworzec autobusowy w Kielcach, proj. przebudowy: Kamiński Bojarowicz Architekci; w projekcie zastosowano szkło elektrochromatyczne SageGlass Saint-Gobain. Charakteryzuje się ono regulowaną przeziernością w zakresie od 63% do 2%
Dworzec autobusowy w Kielcach, proj. przebudowy: Kamiński Bojarowicz Architekci; konstrukcję budynku stanowiły dwa odrębne elementy – stalowe podpory łukowe, na których oparto kopułę oraz żelbetowa struktura ścian i stropów
Dworzec autobusowy w Kielcach, proj. przebudowy: Kamiński Bojarowicz Architekci; układ komunikacyjny dworca wyspowego został uznany przez Urząd Patentowy PRL za unikatowy w świetle dostępnej do roku 1973 zagranicznej literatury. Było to podstawą wydania patentu nr 79048 (gdzie udziałowcami są: Mieczysław Kubala – 50%, Edward Modrzejewski – 30% i Tadeusz Borkowski – 20%)
Dworzec autobusowy w Kielcach, proj. przebudowy: Kamiński Bojarowicz Architekci; autorzy starali się dokonywać jedynie takich zmian w projekcie pierwotnym, jakich dokonaliby projektanci dworca, gdyby mieli dostęp do dzisiejszych technologii i materiałów
Dworzec autobusowy w Kielcach, proj. przebudowy: Kamiński Bojarowicz Architekci; futurystycznej bryła kontrastuje ze strzelistą formą neogotyckiego kościoła Świętego Krzyża
Dworzec autobusowy w Kielcach, proj. przebudowy: Kamiński Bojarowicz Architekci; jak informuje wykonawca, firma Budimex, na budowie każdego dnia pracuje średnio ponad 100 osób
Dworzec autobusowy w Kielcach, proj. przebudowy: Kamiński Bojarowicz Architekci; elewacja zaprojektowana została w oparciu o tzw. żebro szklane z łącznikami punktowymi
Autorzy przebudowy nie zdecydowali się na maksymalną ochronę oryginalnych elementów dworca i pełen powrót do jego pierwotnych walorów czy też niezrealizowanych założeń. Zrezygnowali również z kształtowania nowych elementów w sposób dający iluzję, iż pochodzą z czasów, gdy obiekt powstawał.
Najtrudniejszym wyzwaniem podczas przebudowy historycznego dworca autobusowego w Kielcach było zachowanie oryginalnej sylwetki budynku przy jednoczesnym dostosowaniu do współczesnych wymogów funkcjonalno-technicznych – piszą Marcin Kamiński i Bartosz Bojarowicz.
Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach otrzyma środki z funduszy norweskich na długo wyczekiwaną przebudowę swojej siedziby. O wyzwaniach związanych z modernizacją historycznego budynku, współpracy z użytkownikami i konserwatorem oraz projektowaniu z wykorzystaniem technologii BIM rozmawiamy ze współautorami koncepcji, Szczepanem Wrońskim i Moniką Lemańską z biura WXCA.
Główny Urząd Miar ogłosił „Dialog techniczny związany z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego na budowę Świętokrzyskiego Kampusu Laboratoryjnego Głównego Urzędu Miar w Kielcach”. Termin składania zgłoszeń upływa 18.06.2019r.
Kielecki odział SARP, Politechnika Świętokrzyska oraz Instytut Designu w Kielcach zapraszają do udziału w kolejnej edycji warsztatów 1M3. Tym razem uczestnicy odkrywać będą potencjał wikliny. Rejestracja tylko do 1 maja!