Dworzec autobusowy

i

Autor: Archiwum Architektury Najwyższy poziom wnętrza z nowymi rozwiązaniami stropów i balustrad, nawiązujących do pierwotnego wykończenia sufitów; fot. Marcin Czechowicz

Dworzec autobusowy

2020-10-29 17:48

Autorzy przebudowy nie zdecydowali się na maksymalną ochronę oryginalnych elementów dworca i pełen powrót do jego pierwotnych walorów czy też niezrealizowanych założeń. Zrezygnowali również z kształtowania nowych elementów w sposób dający iluzję, iż pochodzą z czasów, gdy obiekt powstawał.

Nazwa obiektuPrzebudowa i rozbudowa Dworca autobusowego w Kielcach
Adres obiektuKielce, ul. Czarnowska
AutorzyKamiński Bojarowicz Architekci s.c., architekci Marcin Kamiński, Bartosz Bojarowicz
Zespół projektowyarchitekci Marta Kaleta, Sylwia Tokarska-Wajda
Architektura wnętrzarchitekt Agnieszka Bojarowicz
Architektura krajobrazuarchitekt krajobrazu Małgorzata Skowron
KonstrukcjaMarcin Nosek
Generalny wykonawcaBudimex S.A.
InwestorMiasto Kielce, jednostka nadzorująca: Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach
Powierzchnia terenu31700.0 m²
Powierzchnia zabudowy1404.0 m²
Powierzchnia użytkowa3580.0 m²
Powierzchnia całkowita4400.0 m²
Kubatura18225.0 m³
Projekt2017-2018
Data realizacji (koniec)2020
Koszt inwestycjiok. 69 000 000 PLN

Kielecki dworzec autobusowy jest akceptowany przez mieszkańców miasta i województwa świętokrzyskiego, niemniej w dalszych kręgach pozostaje nieznany. W skali światowej wpływa na to ogólny brak zainteresowania polską architekturą, zaś w krajowej niezaliczanie Kielc do grupy tak zwanych głównych ośrodków Polski. Dodatkowo przyczynił się do tego z pewnością czas trwania budowy dworca, która zakończyła się w latach 80. XX wieku. Wówczas linia propagandowa władz partyjno-państwowych odbiegała od propagandy sukcesu poprzedniej dekady, kiedy nagłośnienie otwarcia takiego obiektu wpisywałoby się w politykę ekipy Gierka. Dodatkowo autorzy obiektu – Mieczysław Kubala, Edward Modrzejewski i Jerzy Radkiewicz – nie mieli ogólnopolskiej rozpoznawalności, takiej jak twórcy dworca w Katowicach czy Spodka, a nawet architekci Dworca Centralnego w Warszawie.

Czytaj też: Socmodernizm odnowa |

Kielecki dworzec autobusowy został w 2011 roku wpisany do gminnej ewidencji zabytków, a w roku 2016 miasto wykupiło go z rąk komercyjnej spółki. Podjęto wtedy decyzję o przeprowadzeniu konkursu na dostosowanie go do współczesnych potrzeb, podporządkowaniu towarzyszącego programu walorom przestrzennym obiektu, a także wprowadzeniu bezpośrednio na dworzec, oprócz autobusów regionalnych i dalekobieżnych, również linii kieleckiej komunikacji autobusowej. Autorzy przebudowy nie zdecydowali się na maksymalną ochronę oryginalnych elementów dworca i pełen powrót do jego pierwotnych walorów czy też niezrealizowanych założeń. Zrezygnowali również z kształtowania nowych elementów w sposób dający iluzję, iż pochodzą z czasów, gdy obiekt powstawał

KUP DOSTĘP