Architektura MuratorRealizacjeDworzec Komunikacji Lokalnej w Rzeszowie

Dworzec Komunikacji Lokalnej w Rzeszowie

Rozbudowana i konsekwentna instalacja fotowoltaiczna nie jest tylko dodatkiem, mającym zapewnić niezbędne punkty we wnioskach o dofinansowanie, ale sposobem na stworzenie przemyślanych form architektonicznych – pisze Tomasz Michalak.

Dworzec Komunikacji Lokalnej w Rzeszowie
Większość ścian pawilonu obsługi pasażerów pokryta jest panelami fotowoltaicznymi; Fot. Maciej Jeżyk
Dworzec Komunikacji LokalnejRzeszów, ul. Ambrożego Towarnickiego
AutorzyPracownia Projektowa Architektoniczno-Budowlana i Obsługa Inwestycyjna „Orlewski”, architekci Piotr Orlewski, Ilona Górecka
Współpraca autorskaML System, architekt Michał Matraszek
Architektura wnętrzML System, architekt Michał Matraszek
Architektura krajobrazuML System, architekt Michał Matraszek
KonstrukcjaML SYSTEM
Generalny wykonawcaML SYSTEM
InwestorGmina Miasto Rzeszów Zarząd Transportu Miejskiego
Powierzchnia terenu6123.0 m²
Powierzchnia zabudowy244.0 m²
Powierzchnia użytkowa227.0 m²
Powierzchnia całkowita405.0 m²
Kubatura1920.0 m³
Projekt (data)2017
Data realizacji (początek)2017
Data realizacji (koniec)2018
Koszt inwestycji20 002 543 PLN

Przed remontem dworzec autobusowy w Rzeszowie chował się pod wiaduktem Śląskim. Typowe wiaty zlokalizowane były między filarami, a parterowy budynek obsługi pasażerów odbiegał od wszelkich standardów, których oczekiwać można od dynamicznie rozwijającego się wojewódzkiego miasta. W efekcie przebudowy powstał piętrowy pawilon i dwie wiaty peronowe, a na placu manewrowym, który dostosowano do zmienionego systemu organizacji ruchu, wymieniono nawierzchnię. Nowy zespół obiektów wraz z przebiegającym nad dworcem wiaduktem tworzy spójną kompozycję rozłożoną po dwóch stronach żelbetowej estakady. Cechą wyróżniającą przebudowany dworzec jest skala i konsekwencja w zastosowaniu fotowoltaiki. Rozwiązania te nie są tylko dodatkiem, mającym zapewnić niezbędne punkty we wnioskach o dofinansowanie, ale sposobem na stworzenie przemyślanych form architektonicznych. Dzięki temu dworzec produkuje energię elektryczną niezbędną do funkcjonowania oraz zasila pompy ciepła, odpowiadające za grzanie i chłodzenie budynku. Nadwyżka energii przekazywana jest do miejskiej sieci energetycznej. Pawilon obsługi pasażerów w dwóch nadziemnych kondygnacjach mieści poczekalnię, kasy oraz dyspozytornię, natomiast pod ziemią zlokalizowano zaplecze sanitarne i pomieszczenia techniczne.

Dworzec Komunikacji Lokalnej w Rzeszowie
Widok na wiatę peronową i narożnik pawilonu obsługi pasażerów; Fot. Maciej Jeżyk

Bryła budynku jest prosta, a mniejsza w obrysie górna kondygnacja delikatnie nadwiesza się nad parterem od strony północnej. Wejścia do poczekalni znajdują się w całkowicie przeszklonym narożniku, co zapewnia kontakt wzrokowy oczekujących z przestrzenią dworca. Pozostałe elewacje pokryto szkłem fotowoltaicznym, pełniącym rolę fasady wentylowanej. Okna pomieszczeń na piętrze przesłonięto poziomymi pasami żaluzji, również wyposażonymi w moduły pozwalające produkować energię elektryczną. Ułożone horyzontalnie panele słoneczne nadają budynkowi charakteru. Mają szary kolor, a ich gładkie powierzchnie delikatnie odbijają sylwety wiaduktu i wiat peronowych. Do stonowanej kolorystyki pawilonu dostosowano nawierzchnię placu dworcowego wykonaną z płomieniowanego granitu oraz grafitowo-czarne wiaty peronowe. Zadaszenia mają wspornikową stalową konstrukcję z dwuteowników, a pola między przęsłami wypełniono dymionym szkłem. Przekrycie wiat również wykonano z ogniw fotowoltaicznych, które pozwalają topić zalegający śnieg, a po zmroku zasilają efektowną iluminację. Dworzec w Rzeszowie jest niezależny energetycznie i funkcjonuje dzięki odnawialnym źródłom energii. Służy transportowi zbiorowemu, którego rozwój jest jednym z kilku sposobów, pozwalających ograniczyć negatywny wpływ indywidualnie użytkowanych samochodów osobowych na środowisko. Mimo zmian w prawie wymuszających stosowanie rozwiązań energooszczędnych, fotowoltaika wciąż pozostaje poza zasięgiem finansowym wielu inwestorów. Sposobem na redukcję kosztów, a zarazem upowszechnienie tej techniki może być, tak jak w tym projekcie, jej harmonijna integracja z architekturą.

Tagi:
Nowy dworzec Częstochowa Główna Zbliża się przebudowa dworca Częstochowa Główna. PKP S.A. podpisały umowy na opracowanie dokumentacji projektowej z pracowniami wybranymi w konkursie architektonicznym: Toprojekt z Rybnika oraz AND Studio i Antonini z Paryża.
Zaprojektuj nowy dworzec! Konkurs na projekt dworca Częstochowa Główna PKP we współpracy z lokalnym oddziałem SARP, Gminą Miasta Częstochowy i spółką PKS ogłaszają konkurs na projekt nowego dworca głównego wraz z zagospodarowaniem otoczenia. Wnioski o dopuszczenie do udziału w konkursie do 5 sierpnia.
Nowy dworzec w Zakopanem Wkrótce rozpocznie się realizacja wielofunkcyjnego centrum komunikacyjnego w Zakopanem według projektu krakowskiej pracowni Urba Architects. W ramach inwestycji wyremontowany i rozbudowany zostanie dawny dworzec PKP, ale gruntowna modernizacja czeka też centrum przesiadkowe przy dolnej stacji kolejowej na Kasprowy Wierch.
Przebudowa dworca w Wolsztynie Pracownia PL.architekci zwyciężyła w konkursie na projekt wielofunkcyjnego dworca w Wolsztynie.
Nowy dworzec kolejowy w Solcu Kujawskim Nowoczesny węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim to ostatni etap realizacji BiT City – wieloetapowego projektu, który umożliwił szybkie podróżowanie pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem. Obiekt powstał według projektu RYSY Architekci.
Konkurs architektoniczny na projekt zintegrowanego węzła przesiadkowego w Cieszynie Burmistrz Miasta Cieszyn ogłosił konkurs na projekt węzła przesiadkowego. Termin składania prac konkursowych, obejmujących opracowanie urbanistyczno-architektonicznej koncepcji zintegrowanego węzła przesiadkowego w Cieszynie upływa 24 lutego 2014.