Architektura MuratorRealizacjeFilharmonia Szczecińska. Jak Złota Sala filharmoników wiedeńskich

Filharmonia Szczecińska. Jak Złota Sala filharmoników wiedeńskich

Jesteśmy bardzo zadowoleni z ostatecznego wyniku. Myślę, że sala symfoniczna Filharmonii Szczecińskiej w ciągu kilku najbliższych lat zostanie uznana za jedną z najlepszych sal koncertowych na świecie obok takich jak choćby słynna Musikvereinsaal

Filharmonia Szczecińska7
Bogate, pozłacane szlagmetalem wnętrze sali symfonicznej kontrastuje z ascetycznym holem wejściowym i foyer. Źródło: "A-m" nr 07/2014
Filharmonia im. Mieczysława Karlowicza w SzczecinieSzczecin, ul. Małopolska 48
AutorzyEstudio Barozzi Veiga, architekci Fabrizio Barozzi, Alberto Veiga; architekci prowadzący: Pieter Janssens, Agnieszka Samsel
Współpraca autorskaarchitekci Marta Grządziel, Isak Mayor, Petra Jossen, Cristina Lucena, Cristina Porta, Ruben Sousa
KonstrukcjaBOMA S.L., Fort Polska Sp. z o.o.
Generalny wykonawcaWarbud S.A.
InwestorMiasto Szczecin
Powierzchnia terenu3800.0 m²
Powierzchnia użytkowa12734.0 m²
Kubatura98200.0 m³
Projekt2007
Data realizacji (początek)2014
Data realizacji (koniec)2014
Koszt inwestycji118 918 000 PLN

Projekt akustyczny uwzględnia wszystkie istotne parametry techniczne takie jak krzywa NC (kryterium w zakresie hałasu), izolacja, obliczona przy użyciu programów naszego własnego autorstwa: dBInsul, czy optymalne wartości najważniejszych wskaźników w salach koncertowych. Zdefiniowano i wykonano symulacje dla wszystkich powierzchni odbijających i rozpraszających, aby uniknąć jakichkolwiek niepożądanych efektów akustycznych i w jak najlepszy sposób rozprowadzić dźwięk. Zadbaliśmy o to, aby rozchodził się on równomiernie i we wszystkich kierunkach w kontrolowany sposób. Dzięki tym zabiegom osiągnięto całkowicie rozproszone pole dźwiękowe.Zanim powstały ostateczne modele akustyczne, dopracowywana była też forma i kubatura głównej sali. Architekci otrzymywali od nas wytyczne, jakich wymiarów muszą się trzymać i uzgadniali z nami, jakich warstw izolacyjnych i materiałów wykończeniowych użyć. Geometria złotych ścian i sufitu jest właśnie owocem tej ścisłej współpracy. Zresztą do samego końca prowadziliśmy nadzór autorski, regularnie konsultując z głównymi projektantami postęp prac i wizytując budowę. Jesteśmy bardzo zadowoleni z ostatecznego wyniku.

Pomiary wykonane przez specjalistów z Laboratorium Badawczego Akustyki Politechniki Wrocławskiej wykazały, że warunki akustyczne w obu salach koncertowych w bardzo wysokim stopniu pokrywają się z wyliczeniami zawartymi w projekcie. Myślę, że sala symfoniczna Filharmonii Szczecińskiej w ciągu kilku najbliższych lat zostanie uznana za jedną z najlepszych sal koncertowych na świecie obok takich jak choćby słynna Musikvereinssaal filharmoników wiedeńskich.

Autor: Higni Arau
Finisaż wystawy Architektura Muzyką Przestrzeni To już ostatni moment, aby poznać relacje między muzyką a formą architektoniczną pięciu wybitnych sal koncertowych Europy. Finisaż wystawy prezentowanej w przestrzeni Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie odbędzie się 10 września o godzinie 17.00. Z tej okazji po ekspozycji oprowadzą redaktorzy „A-m” Katarzyna Szadkowska i Tomasz Żylski. W trakcie spotkania przewidziano też specjalny pokaz projektu Katarzyny Krakowiak.
Otwarcie wystawy „Architektura muzyką przestrzeni” [ZDJĘCIA] 22 czerwca w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie otwarto wystawę „Architektura muzyką przestrzeni”. Dwutorowy projekt prezentuje architekturę pięciu wybitnych sal koncertowych Europy oraz wizualno-dźwiękową pracę Katarzyny Krakowiak, dedykowaną filharmonii w Szczecinie.
Architektura muzyką przestrzeni. Pięć niezwykłych sal koncertowych Europy 22 czerwca 2016 roku w Filharmonii w Szczecinie odbędzie się wernisaż wystawy ARCHITEKTURA MUZYKĄ PRZESTRZENI. W jego ramach zaprezentowana zostanie architektoniczna analiza pięciu wybitnych, zrealizowanych w ostatnich latach sal koncertowych Europy (w Szczecinie, Oslo, Blaibach, Reykjaviku i Porto) oraz niezwykłe dzieło sztuki powstałe w hołdzie dla Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza.
Architektura muzyką przestrzeni - wystawa w filharmonii w Szczecinie Jak architektura wpływa na muzykę, a muzyka na architekturę? Czy nawzajem się stymulują? Czy można przełożyć architekturę na dźwięk, a dźwięk wyrazić poprzez architektoniczną formę? Aby przybliżyć się do odpowiedzi na te pytania, postanowiliśmy zbadać relacje architektury i muzyki na przykładzie pięciu niezwykłych sal koncertowych Europy. Architektoniczną analizę tych obiektów przedstawi Robert Konieczny, a unikalne brzmienia i transcendentny obraz jednego z wybranych budynków, filharmonii w Szczecinie, ujawni artystka Katarzyna Krakowiak.
4dimensionHarmony, fotografie: Radek Kurzaj Oto szczecinianin, fotografik Radek Kurzaj, powróciwszy do swego miasta po sukcesach w Ameryce, podjął się mozolnej dokumentacji wyłaniania się z niebytu bryły, wnętrz, fasad i dachów filharmonii. Odnajdujemy tu budowę oglądaną głównie z dwóch perspektyw: poprzez strukturę wizualną zdjęcia – kompozycje linii i świateł – oraz uwikłanego w te kompozycje człowieka-stwórcę, bezpośredniego wykonawcę, człowieka pracy, przy pracy – recenzja Grzegorza Stiasnego.
4’dimension Harmony - premiera albumu o Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie 4'dimension Harmony prezentuje historię powstawania jednego z najpiękniejszych budynków Europy, opowiedzianą za pomocą unikalnych fotografii Radka Kurzaja, a także tekstów architektów, muzyków i innych użytkowników budynku. Elegancka publikacja dostępna będzie w edycji regularnej i kolekcjonerskiej.