Filharmonia Szczecińska7

i

Autor: Archiwum Architektury Bogate, pozłacane szlagmetalem wnętrze sali symfonicznej kontrastuje z ascetycznym holem wejściowym i foyer. Źródło: "A-m" nr 07/2014

Filharmonia Szczecińska. Jak Złota Sala filharmoników wiedeńskich

2014-09-18 16:14

Jesteśmy bardzo zadowoleni z ostatecznego wyniku. Myślę, że sala symfoniczna Filharmonii Szczecińskiej w ciągu kilku najbliższych lat zostanie uznana za jedną z najlepszych sal koncertowych na świecie obok takich jak choćby słynna Musikvereinsaal

Nazwa obiektuFilharmonia im. Mieczysława Karlowicza w Szczecinie
Adres obiektuSzczecin, ul. Małopolska 48
AutorzyEstudio Barozzi Veiga, architekci Fabrizio Barozzi, Alberto Veiga; architekci prowadzący: Pieter Janssens, Agnieszka Samsel
Współpraca autorskaarchitekci Marta Grządziel, Isak Mayor, Petra Jossen, Cristina Lucena, Cristina Porta, Ruben Sousa
KonstrukcjaBOMA S.L., Fort Polska Sp. z o.o.
Generalny wykonawcaWarbud S.A.
InwestorMiasto Szczecin
Powierzchnia terenu3800.0 m²
Powierzchnia użytkowa12734.0 m²
Kubatura98200.0 m³
Projekt2007
Data realizacji (początek)2014
Data realizacji (koniec)2014
Koszt inwestycji118 918 000 PLN

Projekt akustyczny uwzględnia wszystkie istotne parametry techniczne takie jak krzywa NC (kryterium w zakresie hałasu), izolacja, obliczona przy użyciu programów naszego własnego autorstwa: dBInsul, czy optymalne wartości najważniejszych wskaźników w salach koncertowych. Zdefiniowano i wykonano symulacje dla wszystkich powierzchni odbijających i rozpraszających, aby uniknąć jakichkolwiek niepożądanych efektów akustycznych i w jak najlepszy sposób rozprowadzić dźwięk. Zadbaliśmy o to, aby rozchodził się on równomiernie i we wszystkich kierunkach w kontrolowany sposób. Dzięki tym zabiegom osiągnięto całkowicie rozproszone pole dźwiękowe.Zanim powstały ostateczne modele akustyczne, dopracowywana była też forma i kubatura głównej sali. Architekci otrzymywali od nas wytyczne, jakich wymiarów muszą się trzymać i uzgadniali z nami, jakich warstw izolacyjnych i materiałów wykończeniowych użyć. Geometria złotych ścian i sufitu jest właśnie owocem tej ścisłej współpracy. Zresztą do samego końca prowadziliśmy nadzór autorski, regularnie konsultując z głównymi projektantami postęp prac i wizytując budowę. Jesteśmy bardzo zadowoleni z ostatecznego wyniku.

Pomiary wykonane przez specjalistów z Laboratorium Badawczego Akustyki Politechniki Wrocławskiej wykazały, że warunki akustyczne w obu salach koncertowych w bardzo wysokim stopniu pokrywają się z wyliczeniami zawartymi w projekcie. Myślę, że sala symfoniczna Filharmonii Szczecińskiej w ciągu kilku najbliższych lat zostanie uznana za jedną z najlepszych sal koncertowych na świecie obok takich jak choćby słynna Musikvereinssaal filharmoników wiedeńskich.