Architektura MuratorRealizacjeHotel Ibis w Białymstoku

Hotel Ibis w Białymstoku

Projektantom udało się stworzyć minimalistyczne wnętrza pełne odniesień do walorów przyrodniczych Podlasia. Oddali klimat regionu w sposób uniwersalny, bez konieczności sięgania po wzory ze skansenów – pisze Michał Chodorowski.

ibis
Widok z recepcji na bar utrzymany w kontrastowych kolorach bieli i czerni

Pod względem turystycznym Podlasie z roku na rok staje się coraz popularniejsze. Według danych GUS w 2016 roku z obiektów noclegowych na terenie województwa skorzystało ponad 650 tys. osób (o 5,4% więcej niż przed rokiem). Ponad 60% z nich zatrzymało się w hotelach. Zapotrzebowanie na kolejne obiekty tego typu przyciąga tu nowych inwestorów, takich jak Przedsiębiorstwo Budowlane Konstanty Strus, które na zasadach franczyzy prowadzi w Białymstoku hotel międzynarodowej sieci Ibis Styles. Hotele tej marki to obiekty ekonomiczne, o standardzie trzygwiazdkowym. Aranżację wnętrz każdego z nich łączy prostota, a różni indywidualny motyw przewodni. W Gnieźnie nawiązano na przykład do początków polskiej monarchii, w Warszawie do historii tramwajów, a we Wrocławiu do świata Alicji z Krainy Czarów. W Ibis Styles Białystok wybrano ptaki, odnosząc się w ten sposób do jednej z największych atrakcji regionu, kojarzonego powszechnie z dziką przyrodą i malowniczymi parkami krajobrazowymi.

ibis
Sala śniadaniowa z dominującym kolorem szarym i charakterystycznym muralem na ścianie z motywem ptaka

Sam budynek, mimo usytuowania w centrum miasta, oferuje widoki na rzekę Białą i okoliczne skwery. Wchodzi on w skład zespołu Galerii Jurowieckiej, obejmującego centrum handlowe, kino oraz klub fitness. W obiekcie znalazło się w sumie 129 pokoi. Na parterze architekci zaprojektowali otwartą przestrzeń, łączącą lobby z recepcją, bar i restaurację, a także kącik komputerowy i dziecięcy. Taki układ służy z jednej strony promowanej przez sieć integracji użytkowników, z drugiej, dzięki wizualnemu wydzieleniu poszczególnych stref, zapewnia wnętrzom kameralny charakter.

ibis
Wnętrze pokoju hotelowego – motyw ptaków pojawia się tutaj między innymi przy wezgłowiu łóżka

Utrzymane w ciemnych tonacjach, eleganckie wnętrze restauracji Ququlka ożywia ściana pokryta naturalnym mchem i duży mural przedstawiający siedzące na gałęzi ptaki. Do dyspozycji gości są tu wygodne, szare fotele oraz krzesła typu Thonet. W miejscu, gdzie bar łączy się z restauracją zaaranżowano część śniadaniową – znajduje się tam długa kanapa z ustawionymi przy niej stolikami i krzesłami. Przestrzeń tę, zaprojektowaną w kontrastowej bieli i czerni, wzbogaca kolejny mural z grafiką ptaka. Do świata przyrody nawiązuje także wspomniany wcześniej kącik zabaw dla dzieci. Przeważają tutaj zielenie i żółcie, półka na książki i zabawki ma kształt drzewa, a na podłodze znalazł się niewielki dywan przywodzący na myśl murawę. Miejsce to usytuowano w taki sposób, aby korzystający z baru i części śniadaniowej rodzice mieli kontakt wzrokowy z dziećmi.

ibis
Jedna z sal konferencyjnych – surową prostotę ożywia grafika na ścianie
plac solny
Powstała w XIII wieku kamienica została gruntownie przebudowana około 1750 roku
Fot.: Fundacja Oppenheim

W przestrzeni ogólnodostępnej przeważają meble w szarościach, beżach i czerni. Tworzą one neutralne tło dla „ptasich akcentów”, które spotkać możemy zresztą w niemal wszystkich pomieszczeniach hotelu. Ptaki pojawiają się na ściennych grafikach, na obrazach i zdjęciach. Wykorzystano je także w identyfikacji wizualnej obiektu: kierują gości na wyższe piętra czy do pokoi. Przestrzenią, która unika stonowanej kolorystyki jest lobby hotelowe. Fotele przypominające liście, grafika na ścianie i zielony dywan mają kojarzyć się z malowniczym krajobrazem Podlasia.

Na pierwszym piętrze zlokalizowano część konferencyjną składającą się z 13 sal, które w sumie mogą pomieścić nawet 200 osób. Utrzymana jest ona w minimalistycznej stylistyce, choć i tu na ścianach pojawia się motyw ptaków, tym razem w formie grafik inspirowanych origami. W pokojach gościnnych dominują biele i szarości, które urozmaicają czarne i drewniane detale oraz kolejne przyrodnicze akcenty, jak wzór liści na wykładzinach czy szklanych taflach przy kabinach prysznicowych w łazienkach.

ibis
Łazienka w pokoju hotelowym. Motyw przyrody obecny jest w grafikach i szklanych elementach kabin prysznicowych

Projektantom udało się stworzyć przestrzeń utrzymaną w minimalistycznej stylistyce, a zarazem pełną odniesień do walorów przyrodniczych Podlasia. Tym samym wnętrza hotelu Ibis Style pokazują, że możliwe jest oddanie klimatu regionu w sposób uniwersalny, bez konieczności sięgania po wzory ze skansenów.

Tagi:
Dyplom absolwentki Politechniki Białostockiej z nagrodą w plebiscycie portalu BauNetz Praca dyplomowa Anny Jankowskiej, absolwentki Wydziału Architektury na Politechnice Białostockiej, zdobyła III miejsce w ostatniej odsłonie plebiscytu portalu BauNetz i została tym samym nominowana do tytułu Master der Master, który przyznawany jest pod koniec roku.
Rusza budowa nowej siedziby Archiwum Państwowego w Białymstoku Koncepcja architektoniczna budynku powstała w białostockiej pracowni Arkon Jan Kabac, projekt budowlany wykonało warszawskie biuro Mateusz Wejchert Architekt. Obiekt ma powstać do końca 2017 roku.
Białostocka Kooperatywa Mieszkaniowa W Białymstoku zawiązała się kooperatywa, która chce zrealizować budynek wielorodzinny. Na jej czele stoją projektanci z Meteor Architects.
Stadion miejski w Białymstoku Ażurowa konstrukcja nośna nawiązuje do koron pobliskich drzew, przez które delikatnie przesącza się światło słoneczne, ale poprzez swą dynamikę i nakładające się rytmy ma też stanowić zapowiedź sportowego widowiska. O stadionie projektu Kuryłowicz & Associates pisze Bartosz Czarnecki.
Przebudowa dawnej bożnicy żydowskiej na siedzibę Rady Miasta Białystok. Wyniki konkursu architektonicznego Rozstrzygnięto konkurs architektoniczny na projekt przebudowy dawnej bożnicy żydowskiej na siedzibę Rady Miasta Białymstoku. Zwycięska koncepcja pracowni Atelier Zetta zakłada m.in. odtworzenie historycznego detalu dawnej synagogi oraz włączenie jej w czterokondygnacyjny, transparentny budynek uzupełniający pierzeję ulicy.
Uniwersytecka aula w Białymstoku Zestawione w dynamicznej kompozycji trzy miedziane, łagodnie wijące się wstęgi, przywodzą na myśl kurtynę kryjącą przestrzeń rozgrywającego się na wielu poziomach spektaklu. Jednak autorzy przywołują inspiracje bliższe naturze – pobliski Las Zwierzyniecki. Za sprawą subtelnego rytmu podziałów elewację frontową można też odczytać więc jako architektoniczną interpretację ściany lasu