Romsdal Folk Museum to hołd dla tradycyjnej, norweskiej architektury. Inspiracją dla projektantów z pracowni Reiulf Ramstad Arkitekter były kościoły klepkowe, charakteryzujące się wysoką sylwetą, strzelistą wieżą i spadzistym dachem.
Fot. Erik Hattrem
Romsdal Folk Museum to najnowsza realizacja norweskiej pracowni Reiulf Ramstad Arkitekter. Budynek przypomina ukończony w 2014 roku kościół w Knarviku. Głównym materiałem wykorzystanym do budowy obu obiektów jest drewno – materiał tradycyjnie używany w architekturze skandynawskiej. Oba wyróżniają też dachy wykonane z wielu załamujących się płaszczyzn i dominanta w postaci wieży. W rzeczywistości jednak, to opracowany na konkurs z 2007 roku projekt muzeum poprzedza koncepcję kościoła na fiordach. Inspiracją dla obu były budowle sakralne, wznoszone w Norwegii od X do XIII wieku, charakteryzujące się wysoką sylwetą, strzelistą wieżą i spadzistymi dachami.
Geometria planu jest pozornie prosta. Ekspresyjne załamania ograniczają się do dachu i jednej ściany zewnętrznej, dzięki czemu dyspozycja wnętrz i komunikacja pomiędzy nimi jest bardzo czytelna. Strefy publiczne są oddzielone od skrzydła administracyjnego, które zajmuje część parteru i pierwszego piętra. Przestrzenie ekspozycyjne, audytorium i biblioteka zostały umieszczone na parterze. Duże, przesuwne drzwi rozdzielają obszar wystaw czasowych i stałych, zapewniając elastyczność przestrzeni.
Głównym materiałem budowlanym jest sosna. Ściany zewnętrzne i dach zostały wykonane z litego drewna i tam, gdzie było to konieczne, stalowych elementów konstrukcyjnych. Choć lokalizacja wymagała zastosowania betonu, jego użycie udało się ograniczyć do fundamentów. Otwarcia w elewacji filtrują światło dzienne do wnętrz, jednak główne pomieszczenia ekspozycyjne to black boxy, oświetlone sztucznie. Wszystkie przeszklenia zostały wykonane ze szkła o wysokiej efektywności energetycznej. Wybrane szyby pokryto kolorami i wzorami, wykonanymi w technice sitodruku.
Rewitalizacja terenów Portu Północnego w Kopenhadze jest obecnie największym projektem urbanistycznym w Skandynawii. Do roku 2025 planuje się tu realizację mieszkań dla 100 tys. osób. W ramach przedsięwzięcia na cele mieszkaniowe przebudowano m.in. silos zbożowy z lat 60. XX wieku. Dziś to dwunastokondygnacyjny apartamentowiec mieszczący na 17 poziomach 38 indywidualnych jednostek mieszkalnych o powierzchni od 106 do 401 m2 i wysokości dochodzącej do 7 m – pisze Maciej Lewandowski.
Pracownia Bjarke Ingels Group zaprojektowała budynek łączący funkcje przestrzeni ekspozycyjnej i mostu. Obiekt powstanie w otoczeniu malowniczego krajobrazu na terenie parku rzeźby około 50 km na północ od Oslo.
Ze względu na niewielką działkę, nowa sala gimnastyczna została zagłębiona cztery metry pod poziom terenu pośrodku szkolnego dziedzińca. Powierzchnia wielokrzywiznowego zadaszenia opartego na konstrukcji z sosnowego drewna klejonego stanowi dziś atrakcyjną przestrzeń spotkań dla uczniów. Umieszczono tu siedziska z blachy powlekanej, na których spodzie zamontowane zostały lampy LED, tworzące po zmierzchu efektywne oświetlenie placu.
Obiekt jest połączeniem form wywiedzionych z historii architektury i współczesnych materiałów. Punktem wyjścia dla projektantów był rzymski kościół San Carlo alle Quattro Fontane Francesca Borrominiego.