Zintegrowany Węzeł Transportowy w Solcu Kujawskim

i

Autor: Archiwum serwisu Fot. Piotr Krajewski, www.pkrajewski.pl

Nowy dworzec kolejowy w Solcu Kujawskim

2016-12-19 10:53

Nowoczesny węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim to ostatni etap realizacji BiT City – wieloetapowego projektu, który umożliwił szybkie podróżowanie pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem. Obiekt powstał według projektu RYSY Architekci.

Nazwa obiektuZintegrowany Węzeł Transportowy w Solcu Kujawskim
Generalny wykonawcaE-Bud Przemysłówka
InwestorGmina Solec Kujawski
Powierzchnia terenu21570.0 m²
Kubatura2090.5 m³
Projekt2013-2014
Data realizacji (początek)2014
Data realizacji (koniec)2016
Koszt inwestycji16 900 000 PLN

BiT City to szeroko zakrojony projekt infrastrukturalny, w ramach którego zrealizowano szybkie połączenie pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem. Na łączącej oba miasta trasie przeprowadzono m.in. modernizację wiaduktów i stacji kolejowych, zbudowano też nową linię tramwajową. Koncepcję platformy przesiadkowej w Solcu Kujawskim, będącą ostatnim etapem BiT City, opracowała pracownia RYSY Architekci.

Istotnym czynnikiem, który wpłynął na formę architektoniczną obiektu, było jego niespójne otoczenie ze skarpą kolejową i peronami na szczycie, niezagospodarowanym terenem zielonym u podnóża, dworcem z początków XX, modernistycznym pawilonem handlowym oraz wielorodzinnymi blokami z wielkiej płyty i ceglanymi domami. Ze względu na tak niejednorodny kontekst autorzy zaproponowali nowoczesną, lecz powściągliwą architekturę.

Intencją klienta i architekta było stworzenie wizytówki, bramy wjazdowej do miasta, przejmującej funkcje dworca kolejowego. W mojej ocenie wprowadzenie nowej charakterystycznej kubatury wzmocniłoby jedynie chaos wielości form. W związku z powyższym rozwinąłem ideę prostego zadaszenia jednolitego zarówno dla peronu, przystanku autobusowego jak i punktu obsługi podróżnych – mówi Rafał Sieraczyński z pracowni RYSY Architekci.

W prostej, przeszklonej bryle o powierzchni ok. 500 m2 umieszczono punkt obsługi podróżnych. Obiekt zespolono z otoczeniem amfiteatralnym  zagospodarowaniem skarpy ze schodami i siedziskami. Dzięki pomysłowemu wykorzystaniu różnic wysokości terenu zapewniono dogodną komunikację w obrębie całego założenia – m.in. przejście z placu, przystanku autobusowego i parkingu dla samochodów na perony. Poprzez „pęknięcie” w skarpie można dostać się na dolny poziom budynku, gdzie znalazły się stanowiska postojowe dla rowerów winda i toalety. Ukształtowanie skarpy na całej jej długości stworzyło kulisę, z której można obserwować życie toczące się na nowym miejskim placu.

Otwarcie obiektu odbyło się 16 czerwca 2016 roku.