Siedziba firmy Red Bull w Warszawie: nowoczesna przestrzeń w starym forcie
Na potrzeby nowej siedziby firmy Red Bull zaadaptowano halę z lat 70. na terenie Fortu Mokotów. Architekci z biura MXCF wyeksponowali prefabrykowaną konstrukcję obiektu i zaaranżowali półotwarte strefy dla różnych grup pracowników.
Siedziba firmy Red Bull w Warszawie, proj. MXCF Architekci; fot. Nate Cook Photography
Wnętrza firmy Red BullWarszawa, ul. Racławicka 99
AutorzyMXCF Architekci, architekci Marta Chrzanowska, Marcin Ferenc
Zespół projektowyJulia Bialoszyńska, Martyna Sarna, Natalia Woźniak
KonstrukcjaATK Design
InstalacjeBiały Klimat, Jf Amper
Generalny wykonawcaColliers Poland Design & Build
InwestorRed Bull Polska
Powierzchnia użytkowa1700.0 m²
Data realizacji (koniec)2021
Warszawska siedziba firmy Red Bull mieści się poprzemysłowej hali wzniesionej wewnątrz Fortu Mokotów w latach 70. Wyburzając większość ścian działowych, architekci na trzech kondygnacjach rozplanowali tu przestrzeń do pracy biurowej, działań kreatywnych i odpoczynku. W ten sposób udało im się też połączyć strefy funkcjonalne, wyeksponować prefabrykowaną, żelbetową konstrukcję budynku oraz doświetlić jego środkowy trakt, a przy okazji zapewnić wszystkim użytkownikom widoki na okoliczną zieleń.
Charakter wnętrza i profil firmy zapowiada już strefa wejściowa, zaaranżowana jako przestrzeń kreatywno-warsztatowa. Znalazł się tu m.in. „amfiteatr” ze sklejki oraz telebim z giętkich ekranów OLED. Tuż obok, nad recepcją, zawieszono autorską instalację, tzw. Falę energii, która ma przywodzić na myśl dynamikę i witalność, nieodzownie kojarzące się z marką Red Bull.
Naszym celem przy projektowaniu nowej siedziby firmy Red Bull było stworzenie komfortowego, zrównoważonego środowiska pracy, zapewniającego pracownikom na co dzień dobre samopoczucie i chęć do aktywności. Wysoka, naturalnie doświetlona przestrzeń biurowa typu open space podzielona jest na półotwarte strefy dające poczucie bezpieczeństwa, a równocześnie swobodny kontakt pomiędzy zespołami. Strefy wypoczynkowe, zróżnicowanej wielkości salki spotkań, kabiny do rozmów oraz gabinety do pracy cichej zlokalizowane są pomiędzy strefami pracy – tłumaczy Marta Chrzanowska z MXCF Architekci.
Projektanci zastosowali rozwiązania poprawiające akustykę istniejących stropów żebrowanych, wyspy akustyczne podwieszone oraz panele ścienne, dywany i oprawy akustyczne w strefach spotkań. Oświetlenie wnętrz biurowych naśladuje zmienne parametry naturalnego światła i dostosowuje je do rytmu dobowego człowieka – dodaje Chrzanowska. Całość uzupełniają posadzki z białego terazzo oraz drewniane elementy wykończenia jak dekoracyjne listwy na ścianach z dębiny i drewna opalanego metodą shou sugi ban czy zabudowy meblowe z brzozowej sklejki i czarnego nanolaminatu.
Newsletter „Architektury-murator” co tydzień nowa porcja najświeższych architektonicznych newsów z Polski i ze świata!
Skateparków w dawnych kościołach jest już w Europie przynajmniej kilka. Ale w żadnym historycznych wnętrz nie potraktowano w równie radykalny sposób. Prezentujemy kaplicę w hiszpańskim mieście Llanera, którą artysta Okuda San Miguel przekształcił właśnie w Świątynię Chaosu.
W tegorocznej edycji konkursu architektonicznego Mies van der Rohe Award wyróżnienie dla młodych architektów otrzymała pracownia Langarita-Navarro Arquitectos za Red Bull Music Academy w Madrycie.
Architekci z pracowni MOJO stanęli przed wyzwaniem całkowitej metamorfozy jednego z lokali gastronomicznych w Rybniku. W nawiązaniu do nazwiska właścicieli, zaproponowali autorskie elementy wykończenia wykorzystujące motywy roślinne.
Wirtualna Polska to ogromna organizacja. Największym wyzwaniem było połączenie różnych modeli pracy – od gwarnej, pracującej niemal całą dobę redakcji, po wymagające skupienia działy IT czy analiz. W tym przypadku ścisła współpraca z działem administracji, zarządem i szefami poszczególnych działów trwała kilka miesięcy zanim w ogóle usiedliśmy do rysowania. W nowej, postcovidowej rzeczywistości, potrzeba dokładnego zrozumienia wszelkich potrzeb i zależności będzie jeszcze istotniejsza. Przed nami ważne wyzwanie – kompletna redefinicja miejsca pracy: rozmowa z Anną Fedorowicz-Tomaszewską i Katarzyną Miastkowską, projektantkami nowych biur Wirtualnej Polski.
Dawnej była tu przędzalnia bawełny, dziś powstają kosmetyki do stylizacji paznokci. Prezentujemy nową aranżację siedziby Indigo Nails w Łodzi autorstwa lokalnej pracowni Reform Architekt.
We wnętrzach hotelu Ibis Styles Sarajevo projektanci z wrocławskiej pracowni MIXD wykorzystali motywy nawiązujące między innymi do zimowej olimpiady z 1984 roku – wydarzenia, które mieszkańcy stolicy Bośni i Hercegowiny do dziś wspominają z nostalgią. Obiekt znalazł się właśnie w finale międzynarodowego konkursu HD Awards, organizowanego przez amerykański magazyn „Hospitality Design”.
Dzisiejsze mikroapartmenty, lofty lat 70., nieformalne aranżacje lat 60., wypełnione sprzętami gospodarstwa domowego wnętrza lat 50., a także pierwsze otwarte, przenikające się przestrzenie z lat 20. Wystawą Home Stories. 100 Years, 20 Visionary Interiors Vitra Design Museum rozpoczyna dyskusję o prywatnych wnętrzach mieszkalnych ostatniego stulecia.
Centrum Designu w Gdyni ogłosiło wyniki konkursu na najlepiej zaprojektowane wnętrze komercyjne. W tym roku jury jednogłośnie postanowiło nagrodzić aranżację Willi Wincent projektu Maćka Ryniewicza oraz Rafała Kaletowskiego.