Forma budynku jest prosta i czysta w wyrazie architektonicznym, zaś użyty materiał nawiązuje do złotego okresu miasta, kiedy produkowano tu ceramikę – o realizacji biura PPA podczaszy pracownia architektury pisze Joanna Kabrońska.
Siedziba Instytutu Pamięci Narodowej w Bydgoszczy, proj. PPA podczaszy pracownia architektury; fot. Piotr Nalewajk
Instytucje odpowiedzialne za ochronę dokumentów i artefaktów – archiwa, biblioteki, muzea oraz instytuty badawcze – uczestniczą w tworzeniu tożsamości zbiorowej, ustanawiając most łączący przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. Architektura również bierze udział w procesie budowy zbiorowej pamięci i tożsamości, wzmacniając autorytet instytucji poprzez swoją formę oraz ukazując i kształtując relację między zbiorowością i jednostką. Także projektujący takie obiekty włączają się w dyskurs dotyczący pamięci. Czyni to zaprojektowanie siedziby takiej instytucji, jak Instytut Pamięci Narodowej, zadaniem trudnym, zwłaszcza że budynek, który mieści archiwum, musi spełniać współczesne wymagania ochrony i konserwacji zbiorów (zarówno dawnych, obejmujących różne rodzaje papieru, farb drukarskich, fotografii, jak i nowych, cyfrowych form) oraz zapewniać odpowiednie warunki przechowywania, opracowywania i udostępniania materiałów archiwalnych, a także ich bezpieczeństwo. Przekłada się to na ograniczenia przestrzenne i architektoniczne. Nowa siedziba Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu IPN w Bydgoszczy stanowi odpowiedź na zadania tej instytucji, do których należą gromadzenie i ochrona zasobów archiwalnych oraz działalność naukowa i edukacyjna.
To artykuł, do którego dostęp mają prenumeratorzy cyfrowej „Architektury-murator”. Chcesz dalej czytać ten tekst?
Dom własny architekta to zwykle manifest postawy twórczej i laboratorium pomysłów projektowych. Taki właśnie jest dom w Tryszczynie koło Bydgoszczy, zaprojektowany dla Adama Kozłowskiego z pracowni AKKT.
W pobliżu Opery Novej powstanie zespół mieszkaniowy Nowy Port projektu warszawskiej pracowni BBGK Architekci. Prezentujemy pierwsze wizualizacje tej nowej, nadrzecznej inwestycji w Bydgoszczy.
To kolejna odsłona inicjatywy „Tożsamość. 100 lat polskiej architektury”. Tym razem do dyskusji nad różnymi aspektami architektonicznego dziedzictwa w naszym kraju NIAiU zaprosił oddziały SARP z Bydgoszczy, Łodzi, Szczecina, Gdańska, Olsztyna oraz Radomia.
Bydgoskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego rozstrzygnęło konkurs na projekt nowego zespołu mieszkaniowego na Bartodziejach we wschodniej części miasta. Zwyciężyła lokalna pracownia Łukanowski Architekci.
Nowe mieszkania będą zaprojektowane specjalnie dla osób starszych, szczególnie tych z niepełnosprawnościami ruchowymi. Bezprogowe wejścia, większe łazienki i windy, szersze drzwi, podświetlane listwy podłogowe – to wszystko ma ułatwić seniorom codzienność.
Bydgoska opera nova powiększy się wkrótce o tzw. Czwarty krąg. Koncepcję programowo-przestrzenną obiektu przygotowało sopockie biuro Warsztat Architektury Pracownia Autorska Krzysztof Kozłowski.