Ten budynek jest jak przestrzenna rzeźba, a na dodatek "budził wypieki na twarzach panów. Projekt Krystyny Drewnowskiej z płaskorzeźbą Jerzego Grygorczuka w Białymstoku

2025-05-12 15:55

To przy nim kończyły się w czasach PRL pierwszomajowe pochody. Budynek przy Podleśnej 2 w Białymstoku powstał w 1975 roku dla Zespołu Szkół Muzycznych. Tu też mieściła się pierwsza siedziba podlaskiej filharmonii. Dziś budynek ma 50 lat. Sala muzyczna w dębowym drewnie mieściła ponad 450 miejsc, a na budynku jest fresk Polifonia, poświęcony muzie Polihymni "budząca wypieki na twarzy męskiej części przechodniów", jak przypomina portal Odkryj Białystok.

Spis treści

  1. Budowa Zespołu Szkół Muzycznych w Białymstoku
  2. PRL. Pochody pierwszomajowe przy Filharmonii
  3. Krystyna Drewnowska - budynek szkoły w Białymstoku
  4. Jerzy Grygorczuk, autor płaskorzeźby na Filharmonii
  5. Budynek przy Podleśnej 2 w Białymstoku. Zdjęcia
Biennale Wenecja 2025

Płaskorzeźba Polifonia, czyli kobieta, która przywodzi na myśl wieszczki z greckich waz, a także muszle i subtelne linie na zewnątrz, a w środku - posadzki z szydłowieckiego marmuru, mahoniowa boazeria i światło jarzeniowe. To ukończony w 1975 roku budynek przy Podleśnej w Białymstoku, który powstał dla Zespołu Szkół Muzycznych i którego sala przez lata była główną estradą Filharmonii, aż do czasu, kiedy w 2012 roku otwarto Nowy gmach Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Za projekt budynku odpowiadała architektka Krystyna Drewnowska, a płaskorzeźba, która powstała już w latach 80. to dzieło Jerzego Grygorczuka. Całość zaś to jeden z ciekawszych przykładów modernizmu w Białymstoku Obecnie jest to Sala Koncertowa Opery i Filharmonii Podlaskiej, która ma swoją główną siedzibę przy ul. Odeskiej.

Budowa Zespołu Szkół Muzycznych w Białymstoku

Budowa zaczęła się w sierpniu 1969, a cały zespół ukończono w styczniu 1975, zatem trwała 6 lat. W kompleksie umieszczono:

  • podstawową i średnią szkołę muzyczną,
  • Filię Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie,
  • ognisko baletowe,
  • salę kameralną
  • główną salę koncertową Państwowej Orkiestry Symfonicznej dla 500 widzów
  • biblioteka i kawiarnia
  • pierwszym oddanym do użytku obiektem był internat z miejscami dla 120 uczniów

Poranny.pl przypomina:

Budynek filharmonii uchodził w tamtym czasie za bardzo nowoczesny, o wysokim standardzie, z posadzkami z szydłowieckiego marmuru, mahoniową boazerią i światłem jarzeniowym. Całości dopełniała zdobiąca gmach płaskorzeźba Polifonia autorstwa Jerzego Grygorczuka. 

PRL. Pochody pierwszomajowe przy Filharmonii

To przy Filharmonii właśnie w czasach PRL kończyły się pochody pierwszomajowe, które w Białymstoku kroczyły reprezentacyjną ulicą Curie - Skłodowskiej (początek - przy Domu Partii) wytyczoną na przełomie lat 50. i 60. XX wieku i zabudowanej w następnych latach.

Czytaj też:

Jest niczym lustro - to szkoła muzyczna i sala koncertowa

- Jej nowoczesne domy stanowią świetną wizytówkę Białegostoku - czytamy w archiwalnym wydaniu Gazety Białostockiej. I dalej: - Szerokie chodniki, pasy zieleni, pasaże dla pieszych i wolne przestrzenie były wyrazem nowej urbanistyki, uciekającej od zwartej i ciasnej, pierzejowej zabudowy miejskiej, kształtującej się bardziej żywiołowo w przeszłości. 

Krystyna Drewnowska - budynek szkoły w Białymstoku

Za projekt szkoły artystycznej przy Podleśnej w Białymstoku odpowiada architektka Krystyna Drewnowska, członkini SARP w tym mieście. Urodziła się 18 sierpnia 1926 roku, a zmarła 13 kwietnia 2005. To absolwentka Wydziału Architektury Szkoły Inżynierskiej w Poznaniu z 1950 roku. Była projektantką w Wojewódzkim Biurze Projektów w Białymstoku i jest też autorką m.in. kościoła św. Maksymiliana Marii Kolbego, którego budowa trwała od lat 80. do 90. W roku 1984 została odznaczona Srebrną Odznaką SARP. 

Budową, którą prowadziło  Białostockie Przedsiębiorstwo Budownictwa Miejskiego, kierował inż. Józef Gliszczyński.

Jerzy Grygorczuk, autor płaskorzeźby na Filharmonii

Jerzy Grygorczuk, autor płaskorzeźby, która tak rozgrzewała męskie serca, Ukończył Liceum Sztuk Plastycznych w Supraślu, studiował w PWSSP w Gdańsku na Wydziale Rzeźby oraz w Pracowni Projektowania Rzeźbiarsko-Architektonicznego u prof. Adama Smolany. Dyplom uzyskał w 1970 r. Przez lata pracował jako miejski plastyk w Białymstoku. 

Izabela Popko na blogu "Sztuka publiczna" tak opisuje jego płaskorzeźbę Polifonia:

- Na froncie Filharmonii widzimy nagą kobietę w ekstatycznej pozie, przywodzącą na myśl starożytne wieszczki, uwiecznione na greckich wazach i mozaikach. Obok niej widzimy organiczne kształty kojarzące się z muszlami i subtelne linie, zapraszające nas do chłonięcia całym sobą nieskończonego, ponadczasowego piękna muzyki, ale też przyrody, w którą możemy zanurzyć się w sąsiadującym z filharmonią Parku Zwierzynieckim.

Budynek przy Podleśnej 2 w Białymstoku. Zdjęcia

Architektura-murator. Podcast 30/30
Lary i penaty. O bezpiecznej czułości architektury
Video Player is loading.
Czas 0:00
Czas trwania 0:00
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Pozostały czas 0:00
Â
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      Reklama
      Architektura Murator Google News