Spis treści
- Dworzec autobusowy w Kielcach: historia
- Sprzedaż dworca w 2013
- Konkurs na przebudowę dworca autobusowego w Kielcach
- Jak powstawał dworzec w Kielcach. Archiwalne zdjęcia
- Dworzec autobusowy w Kielcach: otwarcie
- Kosmiczny dworzec autobusowy. Zobacz zdjęcia
Dworzec autobusowy w Kielcach: historia
Dworzec autobusowy w Kielcach zrealizowano w 1984 roku według projektu architekta Edwarda Modrzejewskiego, inżyniera Jerzego Radkiewicza, Jeremiego M. Sieczkowskiego oraz Mieczysława Kubali. Zaproponowany przez tego ostatniego wyspowy schemat komunikacji, w którym pojazdy poruszają się wokół dworca, zdecydował o charakterystycznej, owalnej formie budynku. Jednoprzestrzenne wnętrze zostało przekryte kopułą podtrzymywaną przez łukowate wsporniki. Wokół obiektu zaprojektowano przekryte wiatą perony. Oryginalna koncepcja dworca autobusowego w Kielcach, dzięki której pasażerowie widzieli, co dzieje się na zewnątrz i dzięki temu mogli oczekiwać na autobus wewnątrz budynku, uległa zatarciu za sprawą sklepów i punktów gastronomicznych zbudowanych w latach późniejszych. Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów dworca pozostaje najeżony wypukłymi kloszami dach, za sprawą którego obiekt często porównywany jest do statku kosmicznego.
Sprzedaż dworca w 2013
W 2013 roku dworzec autobusowy w Kielcach sprzedano Polskiej Komunikacji Samochodowej 2 z Warszawy. Nowy właściciel zamierzał zmodernizować obiekt według koncepcji przygotowanej przez pracownię Innebo. Projekt nie został jednak dobrze przyjęty przez władze miasta. Zaproponowana rozbudowa przytłaczała gabarytami oryginalną architekturę Modrzejewskiego, a dotychczasowa funkcja została zdominowana przez galerię handlową.
Konkurs na przebudowę dworca autobusowego w Kielcach
W 2016 roku budynek został kupiony przez miasto, które ogłosiło konkurs architektoniczny na projekt jego przebudowy i modernizacji. W warunkach konkursu zastrzeżono jednak, że niepowtarzalna forma oraz schemat funkcjonalny dworca mają zostać zachowane. Oprócz usprawnienia rozwiązań komunikacyjnych oraz dostosowania budynku do potrzeb osób niepełnosprawnych, planowane było m.in. utworzenie pomieszczenia dla matek z dziećmi oraz minimediateki podzielonej na dwie strefy – cichą z czytelnią prasy i głośną ze stanowiskami komputerowymi.
Powierzchnie komercyjne miały zająć nie więcej niż 10% powierzchni. Dodatkowo, obiekt miał pełnić funkcję promocji miasta, dlatego uczestnicy musieli przewidzieć miejsce m.in. na interaktywną mapę Kielc i nośniki informujące o regionie. Ponadto budynek musiał zostać dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Pierwsze miejsce zajęła lokalna pracownia Kamiński Bojarowicz Architekci.
Czytaj też: Wyniki konkursu na modernizację i rozbudowę dworca autobusowego w Kielcach
Jak powstawał dworzec w Kielcach. Archiwalne zdjęcia
Dworzec autobusowy w Kielcach: otwarcie
Modernizacja dworca autobusowego w Kielcach rozpoczęła się we wrześniu 2018 roku. Oficjalne zakończenie budowy i przekazanie obiektu do użytkowania odbyło się 27 sierpnia 2020 roku.
W ramach projektu przebudowano m.in. system informacji i istniejące perony.
W całym obiekcie zostało ułożonych ponad 105 km kabli i przewodów oraz około 2700 sztuk opraw oświetleniowych, które posiadają sterowanie zależne od potrzeb obsługi pasażera, pory dnia czy natężenia ruchu pasażerskiego – mówi Grzegorz Tomporowski, kierownik budowy CK w Kielcach. - Jednym z najnowocześniejszych rozwiązań są wbudowane w elewacje przyciemniające szyby elektrochromowe, każda o powierzchni około 9 m². Sprowadzono je specjalnie ze Stanów Zjednoczonych, a ich oprogramowanie pochodzi o szwajcarskiej firmy technologicznej – dodaje.
Przy budowie Centrum każdego dnia pracowało średnio ponad 100 osób, a do realizacji inwestycji zaangażowano ponad 180 podwykonawców. Przez ostatnie miesiące były wykonywane prace wykończeniowe: zamontowano elementy dekoracyjne na zadaszeniach wszystkich poziomów dworca autobusowego, podłogi oraz obiekty małej architektury wewnątrz dworca i na placu przed budynkiem.
- W gmachu nowego dworca autobusowego w Kielcach zostały wyeliminowane bariery i utworzone przestrzenie przyjazne osobom z niepełnosprawnościami. Obiekt wyposażono m.in. w podjazdy dla wózków, windy, prezentację informacji pasażerskiej za pomocą przekazu graficznego, dźwiękowego oraz dotykowego – tłumaczy Barbara Damian, dyrektor ZTM Kielce.
Czytaj też:
Dworzec kolejowy w Kielcach po modernizacji
Dworzec metropolitalny w Lublinie. Zdjęcia
Czytaj też: Socmodernizm odnowa |
Inwestorem modernizacji był Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach, a generalnym wykonawcą Budimex. Powierzchnia użytkowa obiektu po przebudowie wynosi 3577 m², a kubatura 18 225 m³. Nowe centrum komunikacyjne w Kielcach będzie węzłem przesiadkowym dla podróżnych korzystających z autobusów miejskich, podmiejskich i transportu samochodowego. Powstanie tu także miejsce spotkań i wydarzeń kulturalno-rozrywkowych. Wartość inwestycji wynosi 69 mln zł brutto. Więcej o realizacji pisaliśmy w „A-m” 05/2020.