Warszawskie mozaiki

To była pierwsza taka mozaika w Polsce. "Robota niemal benedyktyńska, ale radości z niej będzie na długo"

2025-02-06 13:10

W Warszawie przy ul. Mostowej 9a stoi kamienica ozdobiona wielką mozaiką (a miała być jeszcze większa). Na mozaice - przeróżne postaci. Zaprojektowała ją i wykonała artystka Zofia Czarnocka-Kowalska z pomocą swojego zespołu. Praca była koronkowa i wymagała niebywałej dokładności. Nikt w Polsce nie podjął wcześniej takiego wyzwania.

Spis treści

  1. Na rusztowaniu zamiast tynkarzy - artyści
  2. Ceramika miała pokrywać całą kamienicę
  3. Koronkowa robota
Anna Cymer: architektura lat 90. była kiczowata, ale nasza

Na rusztowaniu zamiast tynkarzy - artyści

Jest 1956 rok, kiedy redaktorka Stolicy, Irena Bielińska, wraz z fotoreporterem Kupieckim odwiedzają plac budowy przy Mostowej 9a. Kamienica już stoi, trwają prace wykończeniowe. Na rusztowaniach uwijają się nie budowlańcy, a artyści.

Zobacz także: Warszawskie mozaiki. Przewodnik po najpiękniejszych mozaikach z PRL-u w stolicy

Na ich czele stoi Zofia Czarnocka-Kowalska (wkrótce w Tygodniku Ilustrowanym pojawi się poświęcony jej dorobkowi artykuł). Pomagają jej Maria Kwiczyna, Zbigniew Brodowski i Mirosława Karpińska.

Po raz pierwszy zastosowaliśmy w Polsce okładziny mozaikowe z kolorowych płytek ceramicznych, pokrywając nimi szczelnie całe ściany

— mówi dumnie artystka.

Zofia Czarnocka-Kowalska przy pracy. Fot. Stolica (nr 39, 1956 r.)

i

Autor: E. Kupiecki / Stolica (nr 39, 1956 r.)

Szafiry, granaty, biele, pomarańcze. Gładka, ceramiczna elewacja połyskuje w słońcu. Ozdabiają ją postaci symbolizujące sztukę, literaturę, sport, macierzyństwo. Są tu skrzypek i malarz, tańczące pary, matka z dzieckiem na huśtawce.

Architektura Murator Google News

Ceramika miała pokrywać całą kamienicę

Kiedy artystka mówi o szczelnym pokryciu ścian budynku ceramiką, nie ma na myśli jedynie jego górnej części. Bo tak kamienica wygląda dzisiaj - parter ma tradycyjny, otynkowany.

Tymczasem projekt Czarnockiej-Kowalskiej zakładał obłożenie całego budynku ceramiką - od stóp do głów. Pierwsza kondygnacja miała zostać ozdobiona jednolitymi granatowymi kafelkami. Ich fragment widać na zdjęciu projektu opublikowanym w Stolicy:

Projekt elewacji kamienicy na Mostowej 9a autorstwa Zofii Czarnockiej-Kowalskiej. Fot. E. Kupiecki / Stolica (nr 39, 1956 r.)

i

Autor: E. Kupiecki / Stolica (nr 39, 1956 r.)

Dlaczego zdecydowano o zmianie planów? Tego nie wiadomo, choć nie można wykluczyć, że przyczyna była taka, jak zazwyczaj w czasach PRL-u (mimo że ceramika była jednym z bardziej ekonomicznych rozwiązań) - pieniądze.

Zobacz także: Stado koni o zachodzie słońca. Warszawska mozaika na ul. Zgoda 6 

Koronkowa robota

Mozaiki w Polsce tworzone były przez różnych artystów - część z nich ograniczała się do stworzenia samego projektu, a wykonanie zlecała artystom ceramikom (np. słynnemu Bolesławowi Książkowi ze Spółdzielni "Kamionka" w Łysej Górze). Nie była to praktyka pochwalana.

Zofia Czarnocka-Kowalska swoją mozaikę układa wraz z zespołem, a płytki przycina na miejscu. Każdą - pojedynczo

Jak pani widziała przed chwilą, sama przykrawam plotki ceramiczne do mozaiki, ponieważ praca ta wymaga zręczności i wyczucia poddawania się materiału w ręku. Robota niemal benedyktyńska, ale radości z niej będzie na długo

— opowiada redaktorce Stolicy. I trafnie diagnozuje:

Okładziny ceramiczne w naszym klimacie mają szanse długowieczności, podczas gdy freski, sgraffita i kolorowe tynki łatwiej podlegają zmianom atmosferycznym i trudniejsze są do konserwacji.

Dowodów nie trzeba szukać daleko. Na przeciwko, pod numerem 8 stoi granatowa kamienica - na elewacji przepiękne, choć rozmyte już miejscami sgraffito:

Sgraffito na kamienicy przy Mostowej 8 w Warszawie

i

Autor: Szymon Starnawski
Źródła: zdjęcia archiwalne oraz cytaty - Irena Bielińska, Twórcy i ich twórczość: Zofia Kowalska [w:] Stolica. Warszawski tygodnik ilustrowany (nr 39, 1956 r.); Nazwiska artystów z zespołu artystki: Zofia Czarnocka-Kowalska / DESIGNnet.
Podcast miejski
Flip Springer. Architektura ma kłopot