Utrecht Centraal - największy dworzec kolejowy Holandii
Po sześciu latach budowy otwarto największy dworzec kolejowy Holandii. To już trzecia po Rotterdamie i Hadze stacja rozbudowana według projektu pracowni Benthem Crouwel Architects.

7 grudnia oddano do użytku dworzec Utrecht Centraal, największą stację kolejową Holandii. Trzykrotnie większy w stosunku do stanu sprzed przebudowy obiekt stał się węzłem transportowym łączącym komunikację kolejową, tramwajową i autobusową. Szacuje się rocznie ma z niego korzystać 88 mln osób, zaledwie o 15 mln więcej niż z otwartej kilka dni później, bo 11 grudnia 2016 roku Łodzi Fabrycznej. Jednak w przeciwieństwie do łódzkiego dworca, w przypadku którego już teraz mówi się o dwudziestokrotnym przeszacowaniu potrzeb, do 2030 roku liczba odprawianych w Utrechcie pasażerów ma sięgnąć 100 mln.
Nowy dworzec ma relatywnie niewielką wysokość sięgającą 18 metrów. Budynek zyskał szklane, falujące zadaszenie o wymiarach 235 x 85 metrów i został oddzielony od wzniesionej w latach 70. galerii handlowej. Każda z trzech fal sygnalizuje inną funkcję – środkowa, największa, skrywa tory kolejowe, a dwie boczne służą jako zadaszenie przystanków tramwajowych i autobusowych. Zmienny rysunek dachu podkreślono taśmami led. Świetliki w stalowej powierzchni zapewniają dopływ światła dziennego do dworcowej hali oraz pełnią funkcję otworów oddymiających.
Po obu stronach budynku zaprojektowano miejskie place. Już w przyszłym roku, pod jednym z nich zostanie ukończony największy parking rowerowy na świecie, przeznaczony dla 12,5 tys. jednośladów. Zlokalizowana po jednej stronie promenada, przy której przewidziano sklepy i restauracje, pozwala swobodnie przekroczyć tory tramwajowe na linii wschód-zachód.
Dworzec kolejowy w Utrechcie jest jednym z sześciu obok Hagi, Rotterdamu, Arnhem, Bredy i Dworca Południowego w Amsterdamie obiektów tego typu poddanych renowacji i rozbudowie w przeciągu ostatnich 20 lat. Przemianom ulegają nie tylko stacje, lecz także ich najbliższe otoczenie. Wprowadzane zmiany mają na celu lepsze połączenie dworców z miastem oraz zapewnienie dogodnej komunikacji pieszej i rowerowej. Jednocześnie to trzeci obok Rotterdamu i Hagi budynek tego typu rozbudowany według projektu pracowni Benthem Crouwel Architects.