Architektura MuratorRealizacjeUtrecht Centraal - największy dworzec kolejowy Holandii

Utrecht Centraal - największy dworzec kolejowy Holandii

Po sześciu latach budowy otwarto największy dworzec kolejowy Holandii. To już trzecia po Rotterdamie i Hadze stacja rozbudowana według projektu pracowni Benthem Crouwel Architects.

Dworzec kolejowy Utrecht Centraal w Holandii
Fot. Jannes Linders
Utrecht Centraal Stationshal 12, 3511 CE Utrecht, Holandia
AutorzyBenthem Crouwel Architects
Zespół projektowyJan Benthem, Mels Crouwel, Anja Blechen, Amir Farokhian, Paul van Ginkel, Marcel de Goede, Bregje de Groot, Angelique Haver, Roderik van der Meulen, Rogier Putter, Pieter Rijpstra, Pieter van Rooij, Henk van Rossum, Job Schroën, Florentijn Vleugels, Joep Windhausen
Generalny wykonawcaBesix Nederland Branch
InwestorMinisterstwo Infrastruktury i Środowiska (Ministerie IenM), ProRail, Bestuur Regio Utrecht, NS (Nederlandse Spoorwegen/Duńskie Koleje), miasto Utrecht
Powierzchnia:25.000m² (8.000m² przed przebudową)
Funkcja: 8 peronów (1500 pociągów dziennie), 2 platformy autobusowe (3000 autobusów dziennie), 1 platforma tramwajowa (od 2018)
Liczba pasażerów (2016):200 tys. dziennie
Liczba pasażerów (2030):360 tys. dziennie
Projekt2003
Data realizacji (początek)2010
Data realizacji (koniec)2016

7 grudnia oddano do użytku dworzec Utrecht Centraal, największą stację kolejową Holandii. Trzykrotnie większy w stosunku do stanu sprzed przebudowy obiekt stał się węzłem transportowym łączącym komunikację kolejową, tramwajową i autobusową. Szacuje się rocznie ma z niego korzystać 88 mln osób, zaledwie o 15 mln więcej niż z otwartej kilka dni później, bo 11 grudnia 2016 roku Łodzi Fabrycznej. Jednak w przeciwieństwie do łódzkiego dworca, w przypadku którego już teraz mówi się o dwudziestokrotnym przeszacowaniu potrzeb, do 2030 roku liczba odprawianych w Utrechcie pasażerów ma sięgnąć 100 mln.

Nowy dworzec ma relatywnie niewielką wysokość sięgającą 18 metrów. Budynek zyskał szklane, falujące zadaszenie o wymiarach 235 x 85 metrów i został oddzielony od wzniesionej w latach 70. galerii handlowej. Każda z trzech fal sygnalizuje inną funkcję – środkowa, największa, skrywa tory kolejowe, a dwie boczne służą jako zadaszenie przystanków tramwajowych i autobusowych. Zmienny rysunek dachu podkreślono taśmami led. Świetliki w stalowej powierzchni zapewniają dopływ światła dziennego do dworcowej hali oraz pełnią funkcję otworów oddymiających.

Po obu stronach budynku zaprojektowano miejskie place. Już w przyszłym roku, pod jednym z nich zostanie ukończony największy parking rowerowy na świecie, przeznaczony dla 12,5 tys. jednośladów. Zlokalizowana po jednej stronie promenada, przy której przewidziano sklepy i restauracje, pozwala swobodnie przekroczyć tory tramwajowe na linii wschód-zachód.

Dworzec kolejowy w Utrechcie jest jednym z sześciu obok Hagi, Rotterdamu, Arnhem, Bredy i Dworca Południowego w Amsterdamie obiektów tego typu poddanych renowacji i rozbudowie w przeciągu ostatnich 20 lat. Przemianom ulegają nie tylko stacje, lecz także ich najbliższe otoczenie. Wprowadzane zmiany mają na celu lepsze połączenie dworców z miastem oraz zapewnienie dogodnej komunikacji pieszej i rowerowej. Jednocześnie to trzeci obok Rotterdamu i Hagi budynek tego typu rozbudowany według projektu pracowni Benthem Crouwel Architects.

Pasaż Cuypersa w Amsterdamie Amsterdam nie ustaje we wprowadzaniu kolejnych usprawnień dla rowerzystów. Specjalnie dla nich otwarto niedawno ponad 100-metrowy tunel, który połączył centrum miasta z nabrzeżem. Ściany przejścia wyłożono 80 tysiącami tradycyjnie wytwarzanych kafli.