Hale

Wejście jak rulon, sala bankietowa jak wieża kontroli lotów. Potężne Targi Kielce to gra stali i czerwieni

2025-02-19 13:26

W 2010 roku otwarto Targi Kielce. Potężną przestrzeń budowano trzy lata, a szarość nowoczesnej bryły przełamano czerwonymi akcentami. Mamy tu więc czerwone kule i rulony, ale i wielką wieżę kontrolo lotów Sigma, w której ulokowano salę bankietową. Całe założenie składa się z odważnych form, które sprawiają, że dziś to jedna z ciekawszych przestrzeni tego typu w Polsce.

Architektura w drodze: Pszczyńskie Centrum Kultury

Spis treści

  1. Rulony, kule i najwyższy budynek w mieście
  2. Budowa etapowa

Rulony, kule i najwyższy budynek w mieście

Choć rozmachem prawdopodobnie nikt już w Polsce nie przebije Międzynarodowych Targów Poznańskich w okresie przed- i powojennym, są w kraju przestrzenie wystawiennicze, które wyróżniają się na tle innych. Jedną z nich są Targi Kielce. Za projekt odpowiada Biuro Studiów i Projektów Architekt Barbara Średniawa (Barbara Średniawa i Piotr Średniawa we współpracy z Sylwią Kubaczką, Adamem Przybyłą, Bartoszem Dworskim, Aleksandrą Kłopot, Aleksandrą Dobrzańską i Konradem Grelą). Potężny obiekt otwarto w 2010 roku po 3 latach budowy.

Zobacz także: Przewrócony dom leży, choć stoi. To "jedna z najbardziej oryginalnych realizacji" w Kielcach

Szarość i surowość stali przełamano obłościami, czerwonymi akcentami i odważnymi formami. Ważne punkty na planie obiektu zaznaczają wielkie czerwone kule - zawieszone nad wejściami i nad wieżą Sigma, przypominającą wieżę kontroli lotów. Wejścia poprowadzono przez portale przypominające spłaszczone lub przycięte walce. Również wewnętrzną przestrzeń restauracyjną wydzielono wizualnie, zamykając ją w czerwonej obłości niby wbitej w wielki rulon głównego ciągu komunikacyjnego. Rulon "rozwija się", tworząc zadaszenie nad wejściem.

Targi Kielce

i

Autor: Szymon Starnawski / Grupa Murator
Targi Kielce

i

Autor: Szymon Starnawski / Grupa Murator

Takie nagromadzenie form nie jest oczywiście przypadkowe.

W zamyśle projektantów eliptyczny kształt miał symbolizować dynamikę przedsięwzięcia, a sekwencyjny rytm świetlików - ciągły przepływ informacji i wymianę idei

- pisze Kacper Kępiński w Ruchu tektonicznym. Zaznacza, że Sigma jest najwyższym budynkiem w mieście

Budowa etapowa

Choć w 2010 roku zakończono budowę głównej hali, nie był to koniec inwestycji. Kilka lat później terminal zachodni - dziś trudno się domyślić, że wszystkie obiekty nie powstały jednocześnie. Przed równie obłym wejściem zwraca uwagę czerwona kula zatopiona w przeszkleniu.

Niedaleko charakterystycznego wejścia powstał później jeszcze jeden budynek - parking wielopoziomowy, tym razem projektu Wojciecha Gwizdaka. Fasadę parkingu złagodzono donicami z drzewkami.

Targi Kielce

i

Autor: Szymon Starnawski / Grupa Murator
Źródło:  Kacper Kępiński, Ruch tektoniczny. Przewodnik po powojennej architekturze województwa świętokrzyskiego, wyd. NIAiU (2023)
Architektura-murator. Podcast 30/30
Anna Cymer: Ależ to jest brzydkie!
Video Player is loading.
Czas 0:00
Czas trwania 0:00
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Pozostały czas 0:00
Â
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      Reklama