Architektura MuratorStudenciSpolia – co siedzi w głowie studentom z KNHA ArcHist  

Spolia – co siedzi w głowie studentom z KNHA ArcHist  

Historia architektury to nie tylko suche fakty, nauka kolejnych skomplikowanych nazw, dat i nazwisk, ale niezwykła przygoda wyprawa do czasów minionych. Jako członkowie koła naukowego Archist dobrze o tym wiemy. Organizując warsztaty, wyjazdy naukowe i seminaria, staramy się odnaleźć w zabytkach inspiracje. Pragniemy czerpać z przeszłości pełnymi garściami i tworzyć lepszą przyszłość.

Spolia – co siedzi w głowie studentom z KNHA ArcHist
il. Agnieszka Paździor

Trudno nie zauważyć, jak ważne jest oglądanie architektury na żywo, zarówno zabytkowej, jak i współczesnej. Stąd naszą misją stało się stwarzanie możliwości zwiedzenia poznanych na zajęciach obiektów, doświadczenia ich przestrzeni i poczucia klimatu. Dzięki udziale prowadzących z Katedry Historii Architektury, Sztuki i Techniki, architektów i konserwatorów, uczestnicy wyjazdów mogą usłyszeć i zobaczyć więcej niż zwykli zwiedzający.

Nasza działalność obejmuje także organizację corocznych warsztatów architektoniczno-konserwatorskich, które dają możliwość uczestnictwa w prowadzonych przez naukowców z Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej badaniach. Zapewniają one zdobycie nowych umiejętności, dają okazję wykorzystania posiadanej wiedzy w praktyce i pozwalają poczuć ducha odkrywcy. Przez tydzień studenci ciężko pracują, przeprowadzając inwentaryzację danego obiektu, poznając jego historię i jak na przyszłych architektów przystało projektując. Wydarzenie kończy prezentacja stworzonych przez uczestników plansz przedstawiających wybrane rozwiązania oraz wyniki analiz.
Na co dzień, w przerwach między pracą nad projektami i słuchaniem wykładów, pogłębiamy wiedzę, a następnie dzielimy się nią poprzez media społecznościowe w postaci ciekawostek. Organizujemy też cykliczne seminaria, dające możliwość zaprezentowania przemyśleń i odkryć dotyczących architektury oraz dziedzin pokrewnych, porozmawiania, wysłuchania ludzi z pasją. Angażowaliśmy się również w projekty badawcze realizowane na naszym wydziale, takie jak badania „Z eye trackerem przez Architekturę”.

Spolia – co siedzi w głowie studentom z KNHA ArcHist
Warsztaty prowadzone w ramach KNHA ArcHist

Członkowie naszego koła w zabytkowych obiektach widzą historię wartą odczytania. Każdy budynek jest jak książka i tak jak dzieci uczą się czytać, tak my chcemy nauczyć się odszyfrowywać komunikaty zapisane w architekturze, aby lepiej ją rozumieć i móc zacząć pisać własną opowieść.

Zajęcia z historii architektury traktowane są często jako coś zbędnego, powód do narzekań, strata czasu. Trzeba jednak zauważyć, że w trakcie wykładów poruszane są tematy nie tylko architektonicznego detalu, lecz również kompozycji i technologii. Odpowiadają zatem na pytanie, dlaczego projektujemy nasze budynki tak, a nie inaczej, pozwalają poznać rozwiązania problemów, z którymi ludzkość boryka się od stuleci, a co najważniejsze wykształcają wrażliwość wobec istniejącej zabudowy. Obecnie, zadaniem architekta jest często projektowanie w kontekście, dogęszczanie miast, dbanie o środowisko naturalne, rewitalizacja i adaptacja. Zatem poznanie już na studiach wartości otoczenia, w którym będziemy projektować w tym architektury historycznej jest niezwykle ważne, by planowane przez nas budynki nie wprowadzały bałaganu w istniejącą już tkankę miejską, ale stanowiły jej dopełnienie.

Spolia to elementy architektoniczne użyte ponownie w nowym budynku. W przeszłości często zdarzało się, że pochodzące ze starszych budowli kapitele kolumn, nadproża czy płaskorzeźby były wmurowywane w nowe realizacje. Wykorzystywane przez nas spolia to inspiracje czerpane ze studiowania istniejących dzieł architektury – zaszczepione w nas idee, które wprowadzamy w naszych projektach.

Spolia – co siedzi w głowie studentom z KNHA ArcHist
Wyjazdy naukowe prowadzone w ramach KNHA ArcHist

Warsztaty „Zamki i ich cienie”, Grodno 2019, film: Maja Węgrzyn

Sun school we Wrocławiu Ideą projektu jest słońce, znane nam z dziecięcych rysunków. Duży środek i odchodzące od niego promienie. W każdym z nich znalazło się miejsce dla innej funkcji – administracji, bloku sportowego, oddziału dzieci młodszych. Z rozwinięcia prostego układu  powstało słońce napędzane słońcem, gospodarujące wodą deszczową i otoczone terenami zielonymi, osłoniętymi od wiatru.
Koncepcja szkoły podstawowej jako przykład obiektu, który buduje świadomość ekologiczną od najmłodszych lat Głównym założeniem naszego projektu było stworzenie obiektu proekologicznego o prostym układzie funkcjonalnym, który poprzez atrium otwiera się na sąsiednią działkę. Chcieliśmy również zwrócić uwagę na budowanie świadomości ekologicznej w uczniach od najmłodszych lat.
Koło Naukowe InStructA na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej Koło Naukowe InStructA od kilkunastu lat realizuje i bada różnorodne instalacje tymczasowe. Zmieniają się ludzie, podejmowane tematy, ale zawsze dążymy do realizacji powstałych konceptów. Ostatnią z inicjatyw jest poszukiwanie struktur, które zapewniałyby tani i szybki montaż przy możliwości wielokrotnego wykorzystania i łatwego przechowywania tymczasowego obiektu.
Rekonstrukcja średniowiecznej Bramy Mikołajskiej II we Wrocławiu Celem projektu była rekonstrukcja nieistniejącej już średniowiecznej Bramy Mikołajskiej II wchodzącej w skład Fortyfikacji Miejskich Wrocławia. Rekonstrukcja w postaci cyfrowego modelu 3D obejmuje 3 główne fazy rozwoju bramy na przestrzeni wieków.
Projektowanie elementarne na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej Pierwszoroczni studenci projektowania są zwykle pogubieni, wędrują we mgle, poszukują. Zadaniem prowadzących nie jest narysowanie im mapy ani wskazanie jednoznacznej drogi. Naszym celem jest błądzenie razem z nimi, nawet jeśli mamy swoje utarte szlaki.
Woda jako nowe środowisko życia Projekt ma na celu poszukiwanie nowego modelu zamieszkania w strefie zagrożonej powodziami. Ideą pracy było twórcze rozwinięcie popularnego motywu pływającego domu. Głównymi myślami przewodnimi Motion Onions było zaprojektowanie osiedla odpornego na wahania poziomu wód oraz gwałtowne przepływy sztormowe, które równocześnie nosi cechy struktury zrównoważonej.