Architektura MuratorTechnikaTeatr Wielki w Kantonie

Teatr Wielki w Kantonie

Charakterystyczna fasada, nawiązująca formą do tkaniny z chińskim haftem, została wykonana z trójkątnych paneli z perforowanej i pełnej blachy aluminiowej. O realizacji Steven Chilton Architects pisze Radosław Stach.

Teatr Wielki w Kantonie
Wejście główne do budynku – w podcieniach zastosowano panele w kolorze złotym, takim jak rysunki na elewacji; fot. Chong-Art Photography
Sunac Guangzhou Grand TheatreHuadu, Kanton, Chiny
AutorzySCA / Steven Chilton Architects
Współpraca autorskaBeijing Institute of Architectural Design
KonstrukcjaBuro Happold (etap koncepcyjny)
Generalny wykonawcaChina Construction Eighth Engineering Division
InwestorSunac China Holdings
Powierzchnia użytkowa11489.0 m²
Data realizacji (koniec)2021

Z uwagi na pojawiające się coraz częściej koncepcje architektoniczne oraz manifesty dotyczące świadomego wykorzystywania materiałów, można odnieść wrażenie, że architektura jest już na skraju okresu geometryczno-centrycznego, w którym to forma ma pierwszorzędne znaczenie w kształtowaniu nowych budynków. Z tej perspektywy realizacja efektownej bryły Teatru Wielkiego w Kantonie w Chinach, autorstwa pracowni Steven Chilton Architects (SCA), wydaje się przykładem przestarzałej koncepcji, pomimo ukończenia jej realizacji w 2021 roku. Zważywszy na zmieniającą się politykę władz Chińskiej Republiki Ludowej w kwestii finansowania projektów publicznych, jest to być może jeden z ostatnich przykładów tego typu rozwiązań architektonicznych. Jesienią 2014 roku prezydent Chin Xi Jinping jednoznacznie zadeklarował koniec finansowania publicznego budynków, których forma mocno odbiega od standardów. W 2020 ta sama władza zadeklarowała również dążenie do zeroemisyjności państwa chińskiego do roku 2050.

Tagi:
EQUITONE [tectiva] to seria barwionego w masie elewacyjnego materiału z włókno-cementu, wyróżniająca się piaskowaną powierzchnią nadającą fasadom naturalny wygląd. Można go stosować także we wnętrzach. Marka wprowadziła na rynek nowy odcień płyt – TE85 grafitowy. Mają one taką samą stabilność koloru jak pozostałe dostępne odcienie, a dodatkowo pokryte są przezroczystą powłoką hydrofobową.
Fasada Roku 2020 – znamy zwycięzców Po raz czternasty rozstrzygnięto konkurs Fasada Roku na najlepsze elewacje wykończone w technologii Baumit. Tegoroczna edycja okazała się szczęśliwa dla pięciu realizacji, które teraz będą reprezentowały Polską na arenie międzynarodowej.
Nowy wymiar blachy cynkowo-tytanowej: bo cynk nie musi być szary Blacha cynkowo-tytanowa jest nie tylko bardzo trwała. Nie wymaga też żadnych zabiegów konserwujących. Dzięki najnowszym technologiom produkcji jest teraz dostępna także w różnych odcieniach, dając architektom rzeczywistą swobodę twórczą.
„Warsztat architekta. Fasady”. Pobierz bezpłatne e-wydanie! W bieżącym numerze naszego specjalnego dodatku „Warsztat architekta. Fasady” Agnieszka Kalinowska-Sołtys o proekologicznych aspektach projektowania elewacji, a Maciej i Tomasz Karwatkowie o swoich doświadczeniach i współpracy z wszystkimi uczestnikami procesu inwestycyjnego. Publikujemy także przegląd najnowszych rozwiązań w dziedzinie fasad kinetycznych, szklanych i metalowych.
Fasada Roku 2020 – konkurs na najlepsze elewacje Trwa czternasta edycja konkursu Fasada Roku. Zdobywcy nagród w każdej z pięciu kategorii tradycyjnie wezmą udział w międzynarodowej odsłonie konkursu Baumit Life Challenge.
Ponadczasowe piękno: kamień naturalny w architekturze W Grecji najchętniej buduje się z białego marmuru Thassos, we Włoszech najbardziej rozpowszechnione są marmury z Carrary, a w Polsce mamy swój rodzimy granit strzegomski. Ale ostatnio jednym z najczęściej wybieranych materiałów jest Nero Impala® – tegoroczny finalista plebiscytu Design dla Konesera. Występuje w szarej barwie, jaśniejszej lub ciemniejszej, i doskonale komponuje się z nieotynkowaną cegłą, szkłem lub drewnem – rozmowa z Michałem Nowakiem, prezesem M+Q Polska.