Zastosowanie zielonej fasady ograniczyło zyski ciepła wewnątrz budynku, a także wpłynęło pozytywnie na komfort termiczny na zewnątrz, zapobiegając efektowi wyspy ciepła. O realizacji Triptyque Architecture pisze Wiktor Kowalski.
Villa M w Paryżu , proj. Triptyque Architecture ; fot. Michael Denancé / v2com
Villa M to nowo powstały budynek w samym centrum Paryża wybudowany w miejscu dawnego hotelu w dzielnicy Montparnasse. Na powierzchni 8 tys. m2 ten wielofunkcyjny kompleks mieści hotel wraz ze spa, siłownią, co-workingową przestrzenią biurową, a także salą konferencyjną oraz showroomem dla start-upów z branży opieki zdrowotnej. W programie znalazło się również centrum badań lekarskich połączone z centrum zdrowia. Dzięki idealnemu położeniu, w zasięgu zaledwie półgodzinnego spaceru od wieży Eiffla i 40-minutowego od katedry Notre-Dame czy Luwru, hotel może ściągnąć wielu gości, pragnących zamieszkać w tak dogodnej lokalizacji. Dodatkowo, za sprawą unikalnej zielonej fasady, budynek może również pretendować do rangi atrakcji turystycznej.
Dla architektów Guillaume’a Sibauda i Oliviera Raffaëlliego z francusko-brazylijskiej pracowni Triptyque Architecture oraz architekta krajobrazu Pabla Georgieffa z Atelier Coloco motywacją do stworzenia pionowego ogrodu na elewacji budynku było wprowadzenie natury do miasta i pogłębienie relacji człowieka z przyrodą. „Kurtyna wegetacji” daje użytkownikom poczucie intymności, a zarazem nie przesłania widoku na Paryż. Wśród nasadzeń w donicach znalazły się głównie zioła oraz niewielkie krzewy owocowe. Zieleń na zewnątrz pokojów koresponduje z prostotą surowych minimalistycznych wnętrz zaprojektowanych przez Philippe’a Starcka.
To artykuł, do którego dostęp mają prenumeratorzy cyfrowej „Architektury-murator”. Chcesz dalej czytać ten tekst?
Projekt Ogrodów Tysiąclecia w Katowicach zakłada realizację dziewięciu punktowców o dachach i elewacjach prawie całkowicie pokrytych zielenią. O idei tego nowatorskiego w skali Polski założenia pisze dla nas Marek Skwara.
Zespół dwóch punktowców mieszkalnych Bosco Verticale powstał w centrum Mediolanu, jednego z najbardziej zanieczyszczonych miast Europy. Projekt odpowiada na postulat dogęszczenia śródmieścia i zwiększania bioróżnorodności oraz ma być inspiracją dla rozwiązań obniżających emisję dwutlenku węgla. Charakterystycznym elementem Bosco Verticale są rozległe balkony o wysięgu dochodzącym do 3,35 m, na których posadzono łącznie ponad 16,5 tys. roślin, w tym 730 drzew o wysokości od 3 do 6 metrów.
Wyzwaniem formalnym oraz technicznym było połączenie odtworzonej formy zabytkowego budynku z minimalistycznym betonowym cylindrem wypełniającym centralną część dziedzińca. O nowej realizacji Tadao Ando w Paryżu pisze Radosław Stach.
W słynnej paryskiej dzielnicy biznesowej La Défense znajdują się meble miejskie zrealizowane według koncepcji Pawła Grobelnego. Polski projektant zaproponował drewniane platformy, które mogą być wykorzystywane jako miejsca pracy na świeżym powietrzu.
Boisko Pigalle Duperré zaprojektowano jako wielkoformatową, geometryczną kompozycję w kilku intensywnych kolorach. Za realizację odpowiadają studio Ill i projektant mody Stéphane Ashpool.
W pierwszej części korespondencji z Paryża znalazła się relacja z wystawy Franka Gehry'ego w Centre Pompidou oraz jego najnowsza realizacja - siedziba Fondacion Louis Vuitton. W drugiej przedstawiamy dwie inwestycje publiczne: udaną przebudowę ruchliwego ronda na miejski plac oraz budowę Les Halles - pisze Barbara Gadomska.
Marzę, by dać Paryżowi wspaniały statek, symbolizujący głębokie oddanie Francji sprawom kultury – te słowa Franka Gehry’ego widnieją wypisane na ścianie holu w jego najnowszej realizacji - galerii sztuki Fondation Louis Vuitton. Otwarciu gmachu towarzyszy przeglądowa wystawa twórczości Franka Gehry’ego, czynna w Centre Pompidou do 26 stycznia 2015 roku - pisze Barbara Gadomska.
Rozstrzygnięto międzynarodowy konkurs na projekt baru z szampanem w centrum Paryża. Wśród wyróżnionych prac znalazły się projekty polskich projektantów.