Architektura MuratorWydarzeniaArchitektura z ceramiką

Architektura z ceramiką

Cevisama to największe targi ceramiczne w Europie. Do Walencji przyjechało w tym roku blisko 700 wystawców z całego świata. Rozstrzygnięto też konkurs dla projektantów, którzy w swoich realizacjach wykorzystali hiszpańską ceramikę. W skład tegorocznego jury weszli m.in. Emilio Tuñón, laureata Nagrody Unii Europejskiej dla Architektury Współczesnej im. Miesa van der Rohe z 2007 roku, Martha Thorne, szefowa fundacji Hyatt, która przyznaje nagrodę Pritzkera oraz Fernando Márquez Cecilia, współzałożyciel i redaktor naczelny magazynu “El Croquis”.

Architektura z ceramiką
Nagroda w kategorii architektura wnętrz: modernizacja dziedzińca klasztoru w Betxi pod Walencją, projekt: El Fabricante de Espheras; fot. Milena Villalba/serwis prasowy

Hiszpania jest drugim eksporterem płytek ceramicznych na świecie. Większość fabryk znajduje się w prowincji Castellón nieopodal Walencji i to w tym historycznym mieście od ponad 30 lat odbywają się największe targi ceramiczne na Starym Kontynencie – Cevisama. Podczas tegorocznej edycji swoje propozycje prezentowało 682 wystawców z całego świata (z Polski – Alfa-Cer oraz Grupa Końskie). Gospodarzem imprezy jest Hiszpańskie Stowarzyszenie Producentów Płytek Ceramicznych (ASCER), organizujące także konkurs dla projektantów, którzy w swoich realizacjach wykorzystali hiszpańską ceramikę.

W skład jury, pod przewodnictwem architekta Emilio Tuñóna, laureata Nagrody Unii Europejskiej dla Architektury Współczesnej im. Miesa van der Rohe z 2007 roku, weszli m.in. Martha Thorne, szefowa fundacji Hyatt, która przyznaje nagrodę Pritzkera, hinduska architekt Anupama Kundoo oraz Fernando Márquez Cecilia, współzałożyciel i redaktor naczelny magazynu “El Croquis”.

Główną nagrodę w kategorii Architektura i 17 tys. euro otrzymała portugalska pracownia Camarim Arquitectos za projekt domu jednorodzinnego w zabytkowej, lizbońskiej dzielnicy Príncipe Real. Projektanci mieli do dyspozycji 41-metrową działkę, którą zajmował zrujnowany budynek mieszkalny. Obiekt nie nadawał się do przebudowy, zastąpił go więc nowy. Aby nawiązać do historii miejsca, autorzy wykorzystali na fasadzie okładziny o wzorze inspirowanym motywem z kafli elewacyjnych rozebranego domu.

Zwycięzcą w kategorii Architektura wnętrz okazało się walenckie biuro El Fabricante de Espheras, które nagrodzono za modernizację renesansowego dziedzińca dawnego klasztoru w gminie Betxí. W latach 70. XX wieku część obiektu rozebrano, dobudowując do niego dwa bloki mieszkalne, w wyniku czego patio utraciło jedną ścianę. Architekci usunęli późniejsze interwencje, a także odtworzyli z tradycyjnie wypalanej cegły brakujące fragmenty łuków i belkowania. Wykonano nową nawierzchnię z ręcznie formowanych płytek, a ścianę sąsiedniego bloku przesłonięto lustrzanymi taflami, dzięki którym dziedziniec „odzyskał” swój czworoboczny układ.

Tagi:
Cegła: materiał przyszłości? Architektura stoi dziś w obliczu wielu przewartościowań. Trzeba ograniczyć koszty rozumiane całościowo jako realizacja i eksploatacja budynków. Trzeba korzystać ze złóż, które się nie wyczerpią. Żaden ze znanych mi materiałów nie nadaje się do tego lepiej niż ceramika. Śląski architekt Marek Wawrzyniak, autor m.in. Rudego Domu, o nowych możliwościach tkwiących w jednym z najstarszych architektonicznych tworzyw.
Tile of Spain 2020 – konkurs na najlepsze realizacje z wykorzystaniem hiszpańskiej ceramiki Hiszpańskie Stowarzyszenie Producentów Płytek Ceramicznych ASCER ogłosiło 19. edycję międzynarodowego konkursu na najlepsze realizacje, w których wykorzystano hiszpańską ceramikę. Pula nagród wynosi 34 000 euro!
Kafle 14 Kafle o nazwie 14 to najnowsze dzieło architekta Adama Ankiewicza. Pierwsze prototypy powstawały w formie kafli cementowych składających się z trzech sprasowanych ze sobą warstw o łącznej grubości 14 mm. Ostatecznie kafle są tworzone ze spieków kwarcowych o grubości 9 mm i charakteryzują się trójwarstwową strukturą.
Hala sportowa Uniwersytetu Francisca de Vitorii w Madrycie Budynek mieści nie tylko akademickie centrum sportowe, ale też przestrzenie do nauki. To zróżnicowanie funkcji znalazło odzwierciedlenie w podziale bryły na dwa bloki oraz wykorzystaniu odmiennych materiałów na elewacjach.
WC for Architects Litewski kolektyw Gyva Grafika stworzył serię nalepek na płytki ceramiczne pod nazwą WC for Architects. Dzięki nim każdy może poczuć się głównym obiektem zainteresowania. Wszystko za sprawą zdjęć wyglądających przez okna mieszkańców jednego z kowieńskich bloków, których autorzy sfotografowali, a następnie przenieśli na samoprzylepne grafiki. Naklejone na łazienkowe płytki, tworzą elewację standardowego budynku z wielkiej płyty. Na Litwie często możemy spotkać zaniedbane przestrzenie publiczne. Prywatne mieszkania są zwykle zadbane, ale klatki schodowe, place i podwórka nie. Postanowiliśmy więc niejako zrównoważyć to codzienne otoczenie Litwinów i wprowadzić wnętrze do środka. Wybraliśmy klasyczne elewacje miejskich bloków z okolicy, podobne do tych, w których sami dorastaliśmy – tłumaczą projektanci. Naklejki dostępne są w wymiarach 146 x 146 mm i 197 x 197 mm. Pojedyncza naklejka kosztuje 3 euro, ale można też kupić serie po 9, 18 i 48 sztuk. Zapłacimy za nie odpowiednio: 26, 36 lub 56 euro. Kolektyw Gyva Grafika tworzą ilustratorzy Tadas Šimkus, Žygimantas Amelynas i Arminas Raugevičius oraz architektka Karolina Šimkienė.
Konkurs na projekt z wykorzystaniem płytek Ceramika Paradyż Ceramika Paradyż ogłosiła konkurs dla architektów, projektantów oraz dekoratorów na najciekawsze aranżacje wykorzystujące płytki ceramiczne z oferty firmy. Można zgłaszać zarówno projekty zrealizowane, jak i koncepcyjne.