Centralny Port Komunikacyjny zaprojektuje Foster + Partners i Kuryłowicz & Associates
Mamy pierwsze wizualizacje Centralnego Portu Komunikacyjnego w gminie Baranów. Jak pisaliśmy kilka tygodni temu przetarg na projekt terminalu pasażerskiego CPK wygrała pracownia Foster + Partners. Polskim partnerem brytyjskiego biura będzie Kuryłowicz & Associates.

Konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold złożyło najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu na wybór generalnego projektanta Centralnego Portu Komunikacyjnego. Polskim partnerem brytyjskiego biura jest warszawska pracownia Kuryłowicz & Associates. Zadaniem tzw. master architekta będzie m.in. zaprojektowanie budynku terminalu pasażerskiego i ewentualnych terminali satelitarnych, węzła przesiadkowego dla transportu publicznego, dworca kolejowego i zagospodarowania całego obszaru, a także pełnienie nadzoru nad projektem, włącznie z nadzorem autorskim oraz świadczenie usług doradztwa i wsparcia, obejmujących m.in. udział w konsultacjach zamawiającego z kluczowymi interesariuszami, czyli przyszłymi użytkownikami, służbami państwowymi i samorządowymi.
Czytaj też: Pracownia Foster + Partners poprawi Ścianę Wschodnią |
Z pracownią Foster + Partners konkurowały cztery biura: Zaha Hadid Architects, Kohn Pedersen Fox ze Stanów Zjednoczonych, Vidal y Asociados Estudio de Arquitectura z Hiszpanii oraz konsorcjum amerykańsko-libańskie: Dar Al-Handasah i Perkins and Will. Zamawiający, czyli spółka Centralny Port Komunikacyjny, zdecydował się na przetarg w trybie tzw. dialogu konkurencyjnego. Przeciwko tego typu procedurze protestował m.in. zarząd główny Stowarzyszenia Architektów Polskich. Tak można zlecić budowę elektrowni albo system integracji baz danych. Najlepszym trybem poszukiwania najlepszego rozwiązania lotniska jest otwarty konkurs architektoniczny – pisali architekci w oficjalnym stanowisku. Nic jednak nie wskórali.
Czytaj też: Stanowisko SARP w sprawie wyboru projektanta Centralnego Portu Komunikacyjnego |
Ostatecznie w ramach postępowania na wybór na generalnego projektanta Centralnego Portu Komunikacyjnego odbyły się cztery tury warsztatów i spotkanie podsumowujące. Komisja oceniająca brała pod uwagę przede wszystkim kryteria jakościowe (65%), reszta to koszt przygotowania dokumentacji (35%). Studio Foster + Partners zadeklarowało, że opracuje ją za 856 mln zł. Etap projektowania zająć ma ok. dwóch i pół roku. Jak zapowiada rzecznik CPK Konrad Majszyk, wstępną koncepcję poznamy jednak już w połowie 2023 roku.
Na razie ujawniono pierwsze wizualizacje przygotowane w ramach postępowania przetargowego. CPK informuje, że jednym z głównych założeń projektu Foster + Partners i Buro Happold jest modułowość i przemyślana konstrukcja zapewniająca w przyszłości efektywną rozbudowę portu lotniczego. Dzięki temu będzie możliwe wybudowanie i uruchomione lotniska do 2028 roku oraz przygotowanie go do obsługi nawet 40 mln pasażerów, a następnie bezproblemową rozbudowę tak, aby w 2060 roku osiągnąć docelowy poziom 65 mln pasażerów – czytamy w informacji prasowej.
Tkana forma architektoniczna CPK
Na wizualizacjach zaprezentowano terminal przesiadkowy i strefę obsługi pasażerów, którą wypełnia bujna zieleń i naturalne światło. Miejsce to łączyć ma trzy środki transportu: lotniczy, kolejowy i drogowy. Jesteśmy niezmiernie dumni, że zostaliśmy wybrani przez CPK jako master architekt i wierzymy, że nasza współpraca pozwoli opracować projekt, który stworzy centrum całkowicie zintegrowanego systemu transportowego. Wierzymy, że to przedsięwzięcie zrewolucjonizuje podróże po kraju i poza nim. Wizja tkanej formy architektonicznej jest świadomie i mocno wyrażona. Może ona kształtować budynek lotniska i prowadzić pasażerów przez jego wnętrza, służąc jednocześnie jako potężne symboliczne odniesienie do bogatego dziedzictwa kulturowego Polski i siły jej zjednoczonego narodu – mówi Grant Brooker z Foster + Partners.
Pomysł budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w oddalonym 40 kilometrów od Warszawy Stanisławowie w gminie Baranów rząd PiS ogłosił jeszcze w 2017 roku. Według ostatnich deklaracji obiekt miałby być gotowy w 2028 roku. Przepustowość części lotniskowej będzie wynosiła 40 mln pasażerów rocznie, z możliwością rozbudowy do 100 mln. Port Solidarność, jak oficjalnie nazwano planowany hub, zająć ma obszar o powierzchni ok. 3000 hektarów.






co tydzień nowa porcja najświeższych architektonicznych newsów z Polski i ze świata!