Architektura MuratorWydarzeniaCentralny Port Komunikacyjny zaprojektuje Foster + Partners i Kuryłowicz & Associates

Centralny Port Komunikacyjny zaprojektuje Foster + Partners i Kuryłowicz & Associates

Mamy pierwsze wizualizacje Centralnego Portu Komunikacyjnego w gminie Baranów. Jak pisaliśmy kilka tygodni temu przetarg na projekt terminalu pasażerskiego CPK wygrała pracownia Foster + Partners. Polskim partnerem brytyjskiego biura będzie Kuryłowicz & Associates.

Centralny Port Komunikacyjny zaprojektuje Foster + Partners i Kuryłowicz & Associates
Centralny Port Komunikacyjny, proj. Foster + Partners; il. dzięki uprzejmości Foster + Partners

Konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold złożyło najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu na wybór generalnego projektanta Centralnego Portu Komunikacyjnego. Polskim partnerem brytyjskiego biura jest warszawska pracownia Kuryłowicz & Associates. Zadaniem tzw. master architekta będzie m.in. zaprojektowanie budynku terminalu pasażerskiego i ewentualnych terminali satelitarnych, węzła przesiadkowego dla transportu publicznego, dworca kolejowego i zagospodarowania całego obszaru, a także pełnienie nadzoru nad projektem, włącznie z nadzorem autorskim oraz świadczenie usług doradztwa i wsparcia, obejmujących m.in. udział w konsultacjach zamawiającego z kluczowymi interesariuszami, czyli przyszłymi użytkownikami, służbami państwowymi i samorządowymi.

Czytaj też: Pracownia Foster + Partners poprawi Ścianę Wschodnią |

Z pracownią Foster + Partners konkurowały cztery biura: Zaha Hadid Architects, Kohn Pedersen Fox ze Stanów Zjednoczonych, Vidal y Asociados Estudio de Arquitectura z Hiszpanii oraz konsorcjum amerykańsko-libańskie: Dar Al-Handasah i Perkins and Will. Zamawiający, czyli spółka Centralny Port Komunikacyjny, zdecydował się na przetarg w trybie tzw. dialogu konkurencyjnego. Przeciwko tego typu procedurze protestował m.in. zarząd główny Stowarzyszenia Architektów Polskich. Tak można zlecić budowę elektrowni albo system integracji baz danych. Najlepszym trybem poszukiwania najlepszego rozwiązania lotniska jest otwarty konkurs architektoniczny – pisali architekci w oficjalnym stanowisku. Nic jednak nie wskórali.

Czytaj też: Stanowisko SARP w sprawie wyboru projektanta Centralnego Portu Komunikacyjnego |

Ostatecznie w ramach postępowania na wybór na generalnego projektanta Centralnego Portu Komunikacyjnego odbyły się cztery tury warsztatów i spotkanie podsumowujące. Komisja oceniająca brała pod uwagę przede wszystkim kryteria jakościowe (65%), reszta to koszt przygotowania dokumentacji (35%). Studio Foster + Partners zadeklarowało, że opracuje ją za 856 mln zł. Etap projektowania zająć ma ok. dwóch i pół roku. Jak zapowiada rzecznik CPK Konrad Majszyk, wstępną koncepcję poznamy jednak już w połowie 2023 roku.

Na razie ujawniono pierwsze wizualizacje przygotowane w ramach postępowania przetargowego. CPK informuje, że jednym z głównych założeń projektu Foster + Partners i Buro Happold jest modułowość i przemyślana konstrukcja zapewniająca w przyszłości efektywną rozbudowę portu lotniczego. Dzięki temu będzie możliwe wybudowanie i uruchomione lotniska do 2028 roku oraz przygotowanie go do obsługi nawet 40 mln pasażerów, a następnie bezproblemową rozbudowę tak, aby w 2060 roku osiągnąć docelowy poziom 65 mln pasażerów – czytamy w informacji prasowej.

Tkana forma architektoniczna CPK

Na wizualizacjach zaprezentowano terminal przesiadkowy i strefę obsługi pasażerów, którą wypełnia bujna zieleń i naturalne światło. Miejsce to łączyć ma trzy środki transportu: lotniczy, kolejowy i drogowy. Jesteśmy niezmiernie dumni, że zostaliśmy wybrani przez CPK jako master architekt i wierzymy, że nasza współpraca pozwoli opracować projekt, który stworzy centrum całkowicie zintegrowanego systemu transportowego. Wierzymy, że to przedsięwzięcie zrewolucjonizuje podróże po kraju i poza nim. Wizja tkanej formy architektonicznej jest świadomie i mocno wyrażona. Może ona kształtować budynek lotniska i prowadzić pasażerów przez jego wnętrza, służąc jednocześnie jako potężne symboliczne odniesienie do bogatego dziedzictwa kulturowego Polski i siły jej zjednoczonego narodu – mówi Grant Brooker z Foster + Partners.

Pomysł budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w oddalonym 40 kilometrów od Warszawy Stanisławowie w gminie Baranów rząd PiS ogłosił jeszcze w 2017 roku. Według ostatnich deklaracji obiekt miałby być gotowy w 2028 roku. Przepustowość części lotniskowej będzie wynosiła 40 mln pasażerów rocznie, z możliwością rozbudowy do 100 mln. Port Solidarność, jak oficjalnie nazwano planowany hub, zająć ma obszar o powierzchni ok. 3000 hektarów.

Centralny Port Komunikacyjny zaprojektuje Foster + Partners i Kuryłowicz & Associates
Centralny Port Komunikacyjny, proj. Foster + Partners; il. dzięki uprzejmości Foster + Partners
Centralny Port Komunikacyjny zaprojektuje Foster + Partners i Kuryłowicz & Associates
Centralny Port Komunikacyjny, proj. Foster + Partners; il. dzięki uprzejmości Foster + Partners
Centralny Port Komunikacyjny zaprojektuje Foster + Partners i Kuryłowicz & Associates
Centralny Port Komunikacyjny, proj. Foster + Partners; il. dzięki uprzejmości Foster + Partners
Centralny Port Komunikacyjny zaprojektuje Foster + Partners i Kuryłowicz & Associates
Centralny Port Komunikacyjny, proj. Foster + Partners; il. dzięki uprzejmości Foster + Partners
Centralny Port Komunikacyjny zaprojektuje Foster + Partners i Kuryłowicz & Associates
Centralny Port Komunikacyjny, proj. Foster + Partners; il. dzięki uprzejmości Foster + Partners
Centralny Port Komunikacyjny zaprojektuje Foster + Partners i Kuryłowicz & Associates
Centralny Port Komunikacyjny, proj. Foster + Partners; il. dzięki uprzejmości Foster + Partners
Będzie konkurs architektoniczny na odbudowę Pałacu Saskiego. Ale najpierw przetarg Jak pisaliśmy na początku września, projekt odbudowy Pałacu Saskiego zostanie wyłoniony w konkursie architektonicznym. Powołana w celu realizacji inwestycji spółka Pałac Saski planuje go ogłosić na początku 2023 roku. Na razie szuka jednak podmiotu, który całe postępowanie przeprowadzi. Właśnie ogłosiła przetarg na przygotowanie konkursu.
Sześć pomysłów na Centralny Port Komunikacyjny [NOWE WIZUALIZACJE] Zaha Hadid Architects, Foster+Partners, Chapman Taylor, Grimshaw Architects, Benoy oraz Pascall+Watson zaprezentowały koncepcje portu lotniczego w Stanisławowie. To wynik warsztatów przeprowadzonych z inicjatywy ambasady brytyjskiej oraz spółki Centralny Port Komunikacyjny.
Autor: Piotr Prus
Pracownia Foster + Partners poprawi Ścianę Wschodnią Firma Atrium European Real Estate, właściciel domów towarowych Wars, Sawa, Junior i zarządca pasażu Wiecha, podjęła współpracę z biurem Foster + Partners. Architekci mają przeanalizować możliwości poprawy tego fragmentu miasta.
Polka Weronika Zdziarska z prestiżowym stypendium RIBA Norman Foster Travelling Scholarship 2021 Tegoroczne stypendium RIBA Norman Foster Travelling Scholarship 2021 otrzymała Polka Weronika Zdziarska za projekt ukazujący współzależności między projektowaniem przestrzennym a nierównością płci.
Najwyższy budynek w Polsce: Varso Tower oddany do użytku! Zakończyła się realizacja Varso Tower. To nie tylko najwyższy budynek w Polsce, ale też w całej Unii Europejskiej. Mierząc 310 metrów wysokości, Varso Tower zdeklasował dotychczasowego rekordzistę: londyński The Shard.
Stirling Prize 2018 dla Foster + Partners Pracownia Foster + Partners już po raz trzeci została uhonorowana prestiżową Nagrodą Stirlinga przyznawaną przez Królewski Instytut Architektów Brytyjskich (RIBA). Jury wyróżniło nowo otwartą siedzibę firmy Bloomberg, największej na świecie agencji prasowej.
Pawilon Watykanu na biennale w Wenecji – znamy projekty kaplic Fostera, Radica, Fujimoriego, Souto de Moury i innych! W ramach swojej wystawy na biennale w Wenecji Stolica Apostolska zbuduje na wyspie San Giorgio Maggiore 10 kaplic projektu architektów z całego świata. Wiemy, jak będą wyglądały!
Namiot Fostera w Astanie Khan Shatyr w Astanie to centrum handlowo-rozrywkowe o powierzchni ponad 100 000 m2, przekryte namiotowym dachem o średnicy 200 m opartym na maszcie o wysokości 150 m. Zadaszenie ma konstrukcję cięgnową składającą się ze 192 radialnych cięgien stalowych, między którymi rozpięto wypełnione powietrzem, trójwarstwowe poduszki z folii ETFE. Autorzy: Foster + Partners