28 października, godzina 18.00 Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manngha w Krakowie, ul. M. Konopnickiej 26
Gianni Pettena - RADICALS
Wykorzystując język sztuki konceptualnej oraz retorykę dyskursu politycznego, Pettena analizuje transformacje fizycznej przestrzeni w urbanistycznym kontekście. Jego niezwykle ważna ksiązka L’anarchitetto (1973) to kolaż wizualnej inwencji i fotograficznego dziennika, postrzegany jako manifest rozszerzonej wersji architektury. Pettena określa się jako „anarchitect“: artysta, który posługuje się językiem architektury oraz architekt, który nie stroni od logiki artystycznej, Pettena jest autorem eksperymentalnych projektów z pogranicza sztuki konceptualnej i land artu, które penetrują związki między naturą i architekturą.
Pettena, urodzony w 1940 roku w Bolzano, studiował architekturę na Uniwersytecie we Florencji, gdzie obecnie jest profesorem historii współczesnej architektury. Od 1983 roku wykłada także w Domus Academy (międzynarodowa podyplomowa szkoła projektowania) w Mediolanie. Od wczesnych lat 70-tych, Pettena jest gościnnym wykładowcą w wielu znanych uniwersytetach i szkołach architektury w Stanach Zjednoczonych i w Anglii. Teksty Petteny na temat sztuki, architektury i projektowania pojawiają się w takich pismach, jak m.in. „Domus”, „Casabella”, „Modo”, „Abitare” czy „D’Ars”. Jako krytyk i historyk architektury, Gianni Pettena zorganizowal wystawy najwybitniejszych architektów współczesnych (Venturi, Meier, Superstudio, Isozaki, London AA, Hollein). Architekt jest twórcą projektów z pogranicza sztuk wizualnych i architektury, autorem wielu instalacji, m.in.: „Landscapes of Memory“ (1987) oraz „Archithoughts“ (2001, in progress). Ma na koncie jednen z ważniejszych projektów architektonicznych, ratusz miejski w Canazei (1990-97). Pettena jest autorem nowego funkcjonalnego projektu twierdzy Medici a także kilku renowacyjnych projektów historycznych budynków w Toskanii.
„Radykałowie to ci, którzy radykalnie odnawiali idee i wizualne języki w dziedzinie architektury, projektowania i sztuki środowiska. Wymazane granice pomiędzy dyscyplinami: wizje z lat 60-tych wciąż mają istotne znaczenie dla współczesnej sztuki i architektury. W latach 60-tych hipisi, artyści land-artu i radykałowie, powodowani rożnymi względami, wymyślili nową architekturę i wcielili ją w życie… przesunęli również granice – ten wykład jest im poświecony”.
Kuratorem cyklu jest Adam Budak
Kolejny wykład z cyklu: 6 grudnia, godzina 18.00 Markus Miessen - THE NIGHTMARE OF PARTICIPATION