W 2013 roku PKP wystawiło na sprzedaż 52 dworce kolejowe w całej Polsce. Czy warto zdecydować się na nietypową inwestycję? Jak inwestorzy prywatni wykorzystują dworce kolejowe?
Dworzec w Mordach, fot. Janusz Jurzyk
PKP ma przeszło 2500 dworców kolejowych w całej Polsce. W związku z likwidacją znacznej części linii i ograniczeniem częstotliwości kursowania pociągów na wielu innych trasach, tylko niektóre z tych dworców są użytkowane - zaledwie w ok. 600 budynkach działają kasy biletowe. Pozostałe dworce to dla kolei niewygodne obciążenie. Budynki niszczeją, są pozbawione ochrony, korzystają z tego handlarze złomu i wynoszą nadające się na sprzedaż elementy wyposażenia. PKP proponuje zatem chętnym wynajem lub kupno wyjątkowej nieruchomości - dworca kolejowego. W 2013 roku na aukcje trafią co najmniej 52 obiekty. Kilka znalazło już nabywców. Wśród sprzedanych dworców znalazł się np. niewielki - zaledwie 70m² łącznie z wiatą przystankową - budynek stacji w wielkopolskim Boszkowie, odnowiony niedawno dzięki staraniom lokalnej społeczności. Stowarzyszenie Przyjaciół Boszkowa doprowadziło zaniedbany obiekt do porządku, kolej sprzedała budynek za cenę wywoławczą (45 tys.zł). Czy nowy właściciel zgodnie z deklaracjami zmieni dworzec w dom letniskowy? Czas pokaże. Dworzec w Żukowicach na Dolnym Śląsku w lipcu 2013 sprzedany został inwestorowi, który planuje zaadaptowanie budynku na efektowny hotel.
Na chętnych czekają kolejne obiekty, najwięcej z nich dostępnych będzie na Śląsku. Nowego właściciela znależć ma np. przedwojenny dworzec w Łaziskach Górnych - charakterystyczny dla dwudziestolecia międzywojennego, kryty czerwoną dachówką "dworek" z kolumnadą przed głównym wejściem. Stan większości budynków nie jest najlepszy, zazwyczaj wymagają kompleksowego remontu. Ich atutem jest położenie, a w wielu przypadkach także niewysoka cena. Sprawdźcie, jakie PKP ma dworce na sprzedaż...
Dworzec w Boszkowie - jedna ze stacji sprzedanych przez PKP w 2013 roku. Fot. materiały prasowe PKP
Dworzec w Żukowicach. Fot. Wikimedia Commons
Dworzec Łaziska Średnie (w miejscowości Łaziska Górne) - kolejowy dworek na sprzedaż. Fot. materiały prasowe PKP
Goczałkowice Zdrój: w przyszłości pensjonat z widokiem na jezioro? Fot. Notpyrk, Wikimedia Commons
Stare Rochowice, dworzec kolejowy - jeden z 52 obiektów przeznaczonych przez PKP na sprzedaż w 2012 roku
Dworzec kolejowy w Orzyszu (1905-1911) - akcja PKP "dworzec na własność". Fot. www.orzysz.pl
Dworzec w Mordach, fot. Janusz Jurzyk
Dworzec w Wisłoczance (woj. podkarpackie) wystawiony w przetargu z ceną wywoławczą 88 tys.zł. Fot. PKP SA
Trwa trzecia edycja konkursu „Dworzec Roku 2020”, czyli organizowana wspólnie przez Fundację Pro Kolej i Fundację Grupy PKP kampania promująca najbardziej nowoczesne i funkcjonalne obiekty tego typu w Polsce. Po pierwszym głosowaniu oraz przeprowadzonych audytach organizatorzy wybrali 10 finalistów, teraz głos mają użytkownicy.
PKP we współpracy z lokalnym oddziałem SARP, Gminą Miasta Częstochowy i spółką PKS ogłaszają konkurs na projekt nowego dworca głównego wraz z zagospodarowaniem otoczenia. Wnioski o dopuszczenie do udziału w konkursie do 5 sierpnia.
Budynek odpowiada najnowszym trendom wznoszenia śródmiejskich dworców. Jest to zarazem pierwsza inwestycja w Europie zrealizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego z unijnego programu zwrotnego Jessica – pisze Daniel Załuski.
Łukasz Wojciechowski recenzuje książkę AR/PS Architektura Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka. Wydana nakładem Centrum Architektury publikacja przedstawia nie tylko historię Dworca Centralnego i innych dworców kolejowych, ale też problemy projektantów i użytkowników
Czy 29 miesięcy opóźnienia to w PKP norma? NIK straszy możliwością utraty unijnych funduszy przyznanych na inwestycje kolejowe. Zmienia się powoli wizerunek kolei, trwa modernizacja kolejnych dworców kolejowych, tymczasem spółka zarządzająca torami spółka PKP PLK notuje coraz większe straty, a na nowo wyremontowane dworce nie dojedziemy szybciej