Architektura MuratorWydarzeniaKażdy ma prawo do dźwięku. Wyniki konkursu na projekt wystawy w Pawilonie Polskim

Każdy ma prawo do dźwięku. Wyniki konkursu na projekt wystawy w Pawilonie Polskim


Na 13. Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji „Common Ground” Polskę reprezentować będzie praca artystki Katarzyny Krakowiak

fotka z /zdjecia/zacheta_art_01.jpg

Założenia projektu
Każda architektura jest zjawiskiem dźwiękowym. Stanowi środowisko rozprzestrzeniania się dźwięku, wzmacnia pewne jego właściwości kosztem innych, ale także pochłania dźwięk, filtruje i przekazuje go dalej. W dyskretny i niewidzialny sposób organizuje tym samym nasze życie społeczne. Perspektywa dźwiękowa pozwala mówić o tym procesie inaczej niż w kategoriach oddzielania i wydzielania przestrzeni społecznych. Ściany, podłogi, systemy wentylacji, ocieplania czy kanalizacji — wszystkie one stanowią raczej systemy łączenia i przekształcania relacji międzyludzkich, niż ich separowania. Oznacza to jednak także, że w rzeczywistości modernistyczna obietnica zagwarantowania przestrzeni intymnej jest raczej ambiwalentnym uczestnictwem w intymności, które odnajdujemy w takich praktykach jak nasłuchiwanie, podsłuchiwanie czy inne procedury słuchania przez architekturę. Naszym celem jest wywołanie dyskusji na temat funkcji architektury w wyznaczaniu tytułowego „wspólnego gruntu” a także granic, do których jesteśmy w stanie się zbliżyć w dążeniu do jego osiągnięcia. Perspektywa słuchania pozwala postawić to pytanie w nowym świetle i zwrócić uwagę na aspekty pomijane często zarówno w teorii, jak i praktyce architektonicznej.

Wystawa
Na podstawie tych założeń, Pawilon Polski przekształcony zostanie w centrum słuchania całego budynku składającego się z pięciu pawilonów. Projekt ma stanowić zaproszenie do doświadczania architektury jako złożonego procesu dźwiękowego wyznaczającego zakres tego, co wspólne. Architektura zostanie ukazana jako pierwotny system słuchania (za) nas — wytwarzający, przenoszący i zniekształcający dźwięki. 

W Pawilonie Polskim powstanie niewidzialna, dźwiękowa reprezentacja wybranych części architektury sąsiednich pawilonów. Na podstawie pomiarów i modeli akustycznych przygotujemy instalację zbierającą dźwięki z całego budynku — zarówno z fasady, jak i z wnętrz pozostałych pawilonów. W pawilonie słyszalne będzie naturalne drżenie murów, a także dźwięki codziennych aktywności dochodzące od sąsiadów. Zwiedzający zostaną publicznie postawieni w sytuacji, która na co dzień ma charakter prywatny — „podsłuchiwania” innych. Jak zareagują na ową „wspólną przestrzeń”?

Autorka pracy
Instalacja artystyczna oraz projekt architektoniczny przygotowane zostaną przez Katarzynę Krakowiak. Zarówno tematyka dźwięku, jak i architektury jest centralna w praktyce artystki od początku kariery. W swych projektach bada akustykę miasta.  Zajmują ją szczególnie sposoby powstawania echa. W ramach cyklu Ekspektatywa (Bęc Zmiana, 2010), we współpracy z Krzysztofem Gutfrańskim opracowała i opublikowała instrukcję, jak zbudować własne Słuchawy. Korzystając m.in. z fal radiowych czy telefonów komórkowych, projektuje nowe pejzaże dźwiękowe. Dyplom uzyskała w roku 2006 w pracowni Mirosława Bałki w Pracowni Transplantacji Rzeźby, gdzie w latach 2004–2007 była asystentką swego promotora. Do jej najważniejszych wystaw należą Who Owns the Air? w Galerii Foksal (Warszawa, 2011), Game and Theory w South London Gallery (Londyn, 2009). Jej prace prezentowane były na wystawach zbiorowych m.in. w Tallinie (KUMU Museum, 2011), Dortmundzie (HMKV, 2011). W 2007 odbyła staż w Architecture Foundation w Londynie. Od 2011 zatrudniona jest w Pracowni Projektowania Wnętrz Miejskich (Wydział Architektury Wnętrz) w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (współpracuje z Jackiem Dominiczakiem).
Michał Libera — socjolog, producent, kurator i krytyk muzyczny. Współpracownik Polskiego Radia (Program II), redaktor serii muzycznej w wydawnictwie Słowo/obraz terytoria, współproducent serii płyt poświęconych Studiu Eksperymentalnemu Polskiego Radia w wydawnictwie Bôłt Records, a także serii płyt konceptualno-popowych Populista. Współzałożyciel Fundacji 4.99, organizator koncertów, warsztatów i prób Playback Play, plain. music, The Song Is You. Publikował m.in. w „Glissando”, „Res Publica”, „Kultura Współczesna”. Regularny współpracownik Zachęty Narodowej Galerii Sztuki, CSW Zamek Ujazdowski, Muzeum Narodowego w Warszawie (oddział w Królikarni).

Zespół
Artystka: Katarzyna Krakowiak
Kurator: Michał Libera
Akustyk: Andrzej Kłosak
Asystent kuratora: Zuzanna Koszuta

Komisarz Pawilonu Polonia: Hanna Wróblewska
Asystent komisarza: Joanna Waśko
Organizator wystawy w Polskim Pawilonie: Zachęta Narodowa Galeria Sztuki www.zacheta.art.pl

Udział Polski w 13. Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji finansuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej

 

Laureaci 14. Międzynarodowej Wystawy Architektury Fundamentals Tegoroczne jury doceniło wystawy, których twórcy poszukują związków między architekturą nowoczesną a polityką i ideologiami.
Podnosząc kurtynę - obok biennale Wystawa stworzona przez międzynarodowy zespół kuratorów jest nowym spojrzeniem na historię architektury nowoczesnej w Europie Środkowo-Wschodniej.
Pawilony narodowe - wybiera Hubert Trammer Doceniłem ekspozycje tych krajów, które w sposób najbardziej radykalny mówiły o przyjmowaniu się u nich nowoczesności. Niespełnione ambicje modernistów najlepiej pokazały Japonia, Francja i Izrael.
Pawilony narodowe – wybiera Krzysztof Mycielski Znakomity pawilon Chile, skromny ukraiński, prowokująca, choć hermetyczna wystawa polska - wyróżniają się te ekspozycje, które mówiąc o architekturze wydobywają jej lokalną tożsamość.
Pawilony narodowe – wybiera Krzysztof Ingarden PR-owski sukces Rosji, austriackie spojrzenie na światową architekturę władzy, łotewska recepcja modernizmu, chorwacka precyzja, francuski dowcip i polska... ciężka artyleria.
Biennale Architektury w Wenecji 2014: wyniki konkursu na projekt wystawy Znamy autorów kuratorskiego projektu ekspozycji, która prezentowana będzie w Pawilonie Polskim na 14. Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji. Nagrodzony projekt przygotowali: Dorota Jędruch, Marta Karpińska, Dorota Leśniak-Rychlak, Michał Wiśniewski oraz Jakub Woynarowski – autor artystycznego opracowania projektu