Młode zabytki

Łupiny konoidalne na kombajnach. Nowy zabytek Warszawy to industrialny unikat

2025-03-03 14:51

Wybudowane na przełomie lat 50. i 60. Centralne Laboratorium i Biuro Konstrukcji Narzędzi w Warszawie zostało nowym zabytkiem Warszawy i kolejnym chronionym przez konserwatora świadkiem przemysłowej historii Służewca. Budynek wyróżnia ciekawe sklepienie złożone z 9 łupin konoidalnych. Podobna hala stała też kiedyś przy ul. Taśmowej - została już wyburzona.

Spis treści

  1. Nowy industrialny zabytek Warszawy
  2. Jak powstała hala na Suwak 4?
Gołębiewski największym hotelem w Polsce

Nowy industrialny zabytek Warszawy

Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków poinformował za pośrednictwem Facebooka, że Warszawa ma nowy obiekt zabytkowy – to hala przy ul. Suwak 4 – mieściło się tu Centralne Laboratorium i Biuro Konstrukcji Narzędzi. Decyzja "jest prawomocna i ostateczna", a obiekt unikalny, choć... nie zawsze tak było.

Na Służewcu, w ramach Południowej Dzielnicy Przemysłowej, przy ul. Taśmowej 1/3 powstała jeszcze jedna hala z charakterystycznym sklepieniem – należała do Spółdzielni Dziewiarskiej im. 17 Stycznia. Niestety – już nie istnieje. Dziś w jej miejscu powstaje nowa zabudowa pod adresem Taśmowa 5.

Zobacz także: Wydrukowano tu dziesiątki milionów książek. Jedna z największych drukarni w Europie stanęła w Warszawie w latach 50.

Jak powstała hala na Suwak 4?

Począwszy od 1951 roku, w ramach Południowej Dzielnicy Przemysłowej Służewiec w ciągu 12 lat powstało 26 nowych zakładów przemysłowych, zatrudniających wysoko wykwalifikowanych pracowników, a wkrótce powstało dla nich eksperymentalne Osiedle Prototypów, które również produkowano w zakładach (konkretnie w Warszawskiej Fabryce Domów).

Jednym z tych zakładów było Centralne Laboratorium i Biuro Konstrukcji Narzędzi, które wybudowano w latach 1959-1961 według projektu architekta Henryka Jerzego Marconiego i konstruktora inż. Tadeusza Rułana, wspierających się na rozwiązaniu konstrukcyjnym opracowanym przez legendarnego inż. Wacława Zalewskiego i Ignacego Dragułę. Na skrzyżowaniu ulic Suwak i Domaniewskiej stanęła hala z wyróżniającym się zadaszeniem połączona z 2-piętrowym biurowcem przeznaczonym dla administracji i laboratoriów. W łączniku zaplanowano pomieszczenia socjalne, zaś w hali – produkcję Zakładu Budowy Prototypów. Wytwarzano tu prototypy obrabiarek.

Szczególnie cennym przykładem architektury przemysłowej jest założona na rzucie prostokąta hala warsztatowa, o kubaturze 10 000m3. Wzdłuż wschodniej, północnej i południowej hali znajdują się nieco niższe od niej, wąskie dobudówki, przeznaczone zgodnie z pierwotnym projektem na pomieszczenia pomocnicze i trafostacji

- czytamy na profilu MWZK.

Zobacz także: Kombajn do zbierania mieszkańców. Warszawskie osiedle chwalono za projekt, a dziś łatwo je przeoczyć

Zabytkowa hala na Suwak 4 w Warszawie

i

Autor: Szymon Starnawski / Grupa Murator

Niecodzienny kształt sklepienia hala zawdzięcza prefabrykatom w formie łupin konoidalnych – tę nazwę warto zapamiętać. Jest ich 9. Osadzono je na siatce modularnej.

Powłokowe konstrukcje cienkościenne, których przykładem są sklepienia hali warsztatowej, uważane były wówczas za najbardziej ekonomiczny sposób wykorzystania stali i betonu w budownictwie. Połączone segmenty, produkowane na specjalnych, przesuwnych „kombajnach”, tworzyły sklepienia zapewniające ochronę przed opadami atmosferycznymi i zapewniające dobre oświetlenie hali produkcyjnych

- informuje urząd.

Bliźniaczą halę Spółdzielni Dziewiarstwa również projektował Marconi, tym razem jednak we współpracy z arch. Danutą Krajewską. Konstrukcję opracowali inżynierowie Kazimierz Słomczyński i Tadeusz Kuś. Do hali nie przylegał dodatkowy budynek, była jednak dwa razy większa - łupin konoidalnych miała aż 18 w układzie 3 x 6.

Źródła: MWKZ, Architektura (nr 2, 1960 r.)
Architektura Murator Google News
Architektura-murator. Podcast 30/30
Michał Sikorski. Architektura z odzysku
Video Player is loading.
Czas 0:00
Czas trwania 0:00
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Pozostały czas 0:00
Â
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      Reklama
      1. Now Playing
        Up NextMichał Sikorski. Architektura z odzysku
      2. Now Playing
        Up NextCzesław Bielecki. Architektura déjà vu
      3. Now Playing
        Up NextKto i dlaczego zakaże Ci budowy nowego domu?
      4. Now Playing
        Up NextPiotr Grochowski. Architekt, który bywa przedsiębiorcą
      5. Now Playing
        Up NextAhrend. Przyszłość biur jest cicha, modułowa i używana
      6. Now Playing
        Up NextGroza, propaganda i odszpecanie. Architektura nazistowska
      7. Now Playing
        Up NextFest Srogi Familok: kulisy reportażu o katowickiej Superjednostce
      8. Now Playing
        Up NextEquitone. Pracujemy z architektami i dla architektów
      9. Now Playing
        Up NextProdukt mieszkaniopodobny
      10. Now Playing
        Up NextPrzemo Łukasik i Łukasz Zagała: Misja, prawo, kapitalizm
      11. Now Playing
        Up NextKamil Domachowski. W kontekście i w emocji.
      12. Now Playing
        Up NextEwa Kuryłowicz: o praktyce i teorii.
      13. Now Playing
        Up NextMichał Murawski: Budynek z ideologią
      14. Now Playing
        Up NextAnna Cymer: Ależ to jest brzydkie!
      15. Now Playing
        Up NextSzymon Wojciechowski - Architektura jako biznes
      16. Now Playing
        Up NextHumanscale. Czy umiesz dobrze siedzieć?
      17. Now Playing
        Up NextZbigniew Maćków. Robi się gęsto
      18. Now Playing
        Up NextGrzegorz Piątek. Słuszne piękno architektury
      19. Now Playing
        Up NextRobert Konieczny: architektura i opowieści
      20. Now Playing
        Up NextKonkursowa odwaga Moniki Arczyńskiej
      21. Now Playing
        Up NextPracujemy nad tym! Nowy prezes SARP o architektonicznych wyzwaniach