Celem konkursu TEORIA organizowanego przez Fundację im. Stefana Kuryłowicza jest wspieranie rozwoju teoretycznych podstaw architektury, refleksji nad jej wpływem na kulturę i ład w przestrzeni publicznej oraz jej kulturotwórczą rolą. Zwycięski tekst publikowany jest w dwujęzycznej serii wydawniczej Architektura Kultury Kultura Architektury. Laureat Konkursu otrzymuje ponadto nagrodę finansową w wysokości 3 500 zł.
W tegorocznej edycji konkursu za najlepszą uznano pracę Michała Żyły pt. „Język i rzeczywistość architektury”. Nadesłane teksty oceniło Jury w składzie: Ewa P. Porębska (przewodnicząca), Grzegorz Piątek, Jacek Purchla, Bogna Świątkowska i Marta Urbańska.
Praca o bardzo dobrej strukturze, jest ambitną próbą uporządkowania języka opisu i analizy architektury współczesnej. Autor rozważa nie tylko kwestie leksykalne, w tym różnice w etymologii i semantyce kluczowych terminów angielskich i ich przyjętych polskich odpowiedników, ale i szersze kwestie filozoficzne. Przede wszystkim przedstawia refleksje na temat zachodniego i wschodniego rozumienia relacji (opozycji/syntezy) natury i kultury, w tym architektury. Zarazem podnosi wartość realistycznych, stosownych i skromnych, lecz skutecznych ingerencji architektonicznych. Zaletą pracy jest umiejętność klarownego przedstawienia problemu za pomocą modeli – czytamy w uzasadnieniu.
Jury postanowiło przyznać wyróżnienie Natalii Miler-Ogórkiewicz, autorce pracy „Ewaluacja zagadnienia kontekstu i jego roli”, za podjęcie kluczowej dla współczesnej architektury tematyki kontekstu. Praca wyróżnia się samodzielnością i autorskim doborem przykładów oraz ambitnym podjęciem próby stworzenia własnych kryteriów i definicji. Wzmianką wyróżniono Tomasza Gerasa, autora pracy pt. „Zagadnienie tożsamości architektury polskiej", za zaproszenie do merytorycznej dyskusji na temat niełatwy, potrzebujący szerokiej debaty oraz duży walor polemiczny.
Dotychczas w serii Architektura Kultury Kultura Architektury ukazały się publikacje „Fenomen miejsc biesiadnych w mieście jako ilustracja krzyżowania się wpływów kultury popularnej i kultury wysokiej w architekturze” autorstwa arch. Anny Lorens, oraz esej „Model przeplotu: strategia dla miast w epoce sieci napisany przez arch. Piotr Kamińskiego”.