Architektura MuratorWydarzeniaNagroda Pritzkera 2019

Nagroda Pritzkera 2019

Mając dogłębną wiedzę z historii i teorii tej dziedziny, nigdy nie starał się zachować status quo. To poszuki-wanie znaczącej architektury znajduje odzwierciedlenie w jego realizacjach, które do dnia dzisiejszego prze-ciwstawiają się stylistycznym kategoryzacjom, stale ewoluują i zawsze wyrażają świeże spojrzenie – tak swój wybór uzasadnia jury tegorocznej Nagrody Pritzkera, której laureatem został japoński architekt Arata Isozaki.

Nagroda Pritzkera 2019
Muzeum Sztuki Współczesnej w Los Angeles, 1981-1986; Fot. Yasuhiro Ishimoto/Pritzker Architecture Prize

Arata Isozaki został czterdziestym szóstym laureatem nagrody Pritzkera, a ósmym z Japonii. Architekta doceniono za budowanie dialogu między Wschodem i Zachodem, interpretowanie globalnych wpływów w architekturze i wspieranie rozwoju młodszych pokoleń projektantów. Mając dogłębną wiedzę z historii i teorii tej dziedziny, nigdy nie starał się zachować status quo. To poszukiwanie znaczącej architektury znajduje odzwierciedlenie w jego realizacjach, które do dnia dzisiejszego przeciwstawiają się stylistycznym kategoryzacjom, stale ewoluują i zawsze wyrażają świeże spojrzenie – uzasadniało jury, w którego skład weszli w tym roku Stephen Breyer (przewodniczący, sędzia amerykańskiego sądu najwyższego), André Aranha, Corrêa do Lago, Benedetta Tagliabue, Ratan N. Tata, Wang Shu i Martha Thorne oraz laureaci z ubiegłych lat – Richard Rogers, zdobywca Pritzkera w 2007 roku i Kazuyo Sejima, laureatka z roku 2010.

Nagroda Pritzkera 2019
Arata Isozaki; Fot. serwis prasowy Pritzker Architecture Prize

Isozaki był jednym z pierwszych, którzy zrozumieli, że architektura powinna być zarówno globalna, jak i lokalna, że są to dwie siły tego samego wyzwania. Przez wiele lat zabiegał o to, aby regiony, które mają długą tradycję architektoniczną, pomagały ją rozpowszechniać, jednocześnie ucząc się od reszty świata – dodawał podczas ogłoszenia werdyktu Stephen Breyer. A sam laureat wspominał: Jako młody człowiek, chciałem zobaczyć świat, więc dużo podróżowałem. Zależało mi, aby poznać życie ludzi w różnych miejscach. Zwiedziłem całą Japonię, ale także kraje muzułmańskie, górskie wioski w Chinach i metropolie Stanów Zjednoczonych. Wykorzystywałem każdą okazję, by wyjeżdżać i w ten sposób wciąż zastanawiać się na nowo, czym jest architektura. Arata Isozaki działa zawodowo od ponad sześćdziesięciu lat. Początek jego kariery i pierwsze sukcesy związane są z odbudową Japonii po drugiej wojnie światowej, w tym rodzinnego miasta Ōita na południu kraju. Na koncie ma liczne realizacje w całej Azji, Europie, Ameryce Północnej, na Bliskim Wschodzie i w Australii. Do najbardziej znanych należą Biblioteka Okręgu Administracyjnego Ōita (1962- 1966), Muzeum Sztuki w Kitakyūshū (1972-1974), budynek Centrum Tsukuba (1979-1983), Muzeum Sztuki Współczesnej w Los Angeles (1981- 1986), zespół Art Tower Mito (1986- 1990), Nara Centennial Hall (1992- 1998), hala sportowa Pala Alpitour w Turynie (2002-2006), Himalayan Center w Szanghaju (2003-2013), Allianz Tower w Mediolanie (2003- 2014), Qatar National Convention Center w Doha (2004-2011) oraz Shanghai Symphony Hall (2008- 2014), a także Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie (1993-1994), zbudowane wspólnie z krakowskim biurem K. Ingarden – J. Ewý & Jet Atelier. Nagroda Pritzkera została ufundowana w 1979 roku przez małżeństwo Jaya i Cindy Pritzkerów, właścicieli międzynarodowej sieci hoteli Hyatt. Przyznawana jest przez jury składające się ze specjalistów z dziedziny architektury, biznesu, edukacji, kultury. Nominacje zbierane są wśród architektów, krytyków, badaczy i polityków do 1 listopada danego roku. Ponadto, każdy architekt posiadający uprawnienia do wykonywania zawodu, może zgłosić własnego kandydata. Laureat Pritzker Prize otrzymuje 100 tys. dolarów oraz brązowy medal zaprojektowany przez Louisa Sullivana, na którego awersie widnieje nazwa nagrody, a na rewersie określenia z Witruwiańskiej triady: trwałość, użyteczność i piękno. Ceremonia wręczenia Pritzker Prize 2019 odbędzie się w maju w Paryżu.

100 pomysłów na toaletę publiczną przy pałacu w Wilanowie W tegorocznej edycji konkursu KOŁO 2022 zadaniem uczestników było zaprojektowanie toalety publicznej na terenach pałacu w Wilanowie. Zanim jury wyłoni laureatów, głos mają internauci.
Laureaci Konkursu TEORIA i Stypendium PRAKTYKA 2022 Fundacja im. Stefana Kuryłowicza ogłosiła tegorocznych laureatów konkursów TEORIA i PRAKTYKA. Za najlepszą pracę teoretyczną doceniono Annę Jarugę-Rozdolską, absolwentkę Wydziału Architektury Politechniki Łódzkiej, natomiast stypendystą fundacji został Cezary Adamowicz, absolwent Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.
Gala Plebiscytu Polska Architektura XXL 2021 Już 1 czerwca na terenie łódzkiego Orientarium odbędzie się wręczenie nagród Plebiscytu Polska Architektura XXL 2021. Poznamy też wyniki głosowania jury oraz laureata Grand Prix.
Izba Architektów ogłasza konkurs na najlepsze prace i publikacje naukowe Izba Architektów RP zaprasza do udziału w pierwszej edycji ogólnopolskiego konkursu na najlepsze prace i publikację naukowe mające znaczenie dla wykonywania zawodu architekta.  Zgłoszenia do 13 czerwca!
Marcin Szczelina pierwszym polskim jurorem prestiżowej Simon Architecture Prize Redaktor naczelny „Architecture Snob” Marcin Szczelina został jurorem Simon Architecture Prize 2022. To pierwszy w historii Polak, który dołączył do gremium przyznającego tę prestiżową nagrodę.
Kolejka Sunglider projektu polsko-niemieckiego zespołu pod wodzą Piotra Kuczi z nagrodą Designer Of The Year Projekt proekologicznej kolejki miejskiej Sunglider zdobył jedną z dwóch głównych nagród w nowojorskim konkursie NY Product Design Awards. Autorzy, polsko-niemiecki zespół pod wodzą Piotra Kuczi, pokonali ponad 500 konkurentów z całego świata.