Architektura MuratorWydarzeniaNagroda Pritzkera 2019

Nagroda Pritzkera 2019

Mając dogłębną wiedzę z historii i teorii tej dziedziny, nigdy nie starał się zachować status quo. To poszuki-wanie znaczącej architektury znajduje odzwierciedlenie w jego realizacjach, które do dnia dzisiejszego prze-ciwstawiają się stylistycznym kategoryzacjom, stale ewoluują i zawsze wyrażają świeże spojrzenie – tak swój wybór uzasadnia jury tegorocznej Nagrody Pritzkera, której laureatem został japoński architekt Arata Isozaki.

Nagroda Pritzkera 2019
Muzeum Sztuki Współczesnej w Los Angeles, 1981-1986; Fot. Yasuhiro Ishimoto/Pritzker Architecture Prize

Arata Isozaki został czterdziestym szóstym laureatem nagrody Pritzkera, a ósmym z Japonii. Architekta doceniono za budowanie dialogu między Wschodem i Zachodem, interpretowanie globalnych wpływów w architekturze i wspieranie rozwoju młodszych pokoleń projektantów. Mając dogłębną wiedzę z historii i teorii tej dziedziny, nigdy nie starał się zachować status quo. To poszukiwanie znaczącej architektury znajduje odzwierciedlenie w jego realizacjach, które do dnia dzisiejszego przeciwstawiają się stylistycznym kategoryzacjom, stale ewoluują i zawsze wyrażają świeże spojrzenie – uzasadniało jury, w którego skład weszli w tym roku Stephen Breyer (przewodniczący, sędzia amerykańskiego sądu najwyższego), André Aranha, Corrêa do Lago, Benedetta Tagliabue, Ratan N. Tata, Wang Shu i Martha Thorne oraz laureaci z ubiegłych lat – Richard Rogers, zdobywca Pritzkera w 2007 roku i Kazuyo Sejima, laureatka z roku 2010.

Nagroda Pritzkera 2019
Arata Isozaki; Fot. serwis prasowy Pritzker Architecture Prize

Isozaki był jednym z pierwszych, którzy zrozumieli, że architektura powinna być zarówno globalna, jak i lokalna, że są to dwie siły tego samego wyzwania. Przez wiele lat zabiegał o to, aby regiony, które mają długą tradycję architektoniczną, pomagały ją rozpowszechniać, jednocześnie ucząc się od reszty świata – dodawał podczas ogłoszenia werdyktu Stephen Breyer. A sam laureat wspominał: Jako młody człowiek, chciałem zobaczyć świat, więc dużo podróżowałem. Zależało mi, aby poznać życie ludzi w różnych miejscach. Zwiedziłem całą Japonię, ale także kraje muzułmańskie, górskie wioski w Chinach i metropolie Stanów Zjednoczonych. Wykorzystywałem każdą okazję, by wyjeżdżać i w ten sposób wciąż zastanawiać się na nowo, czym jest architektura. Arata Isozaki działa zawodowo od ponad sześćdziesięciu lat. Początek jego kariery i pierwsze sukcesy związane są z odbudową Japonii po drugiej wojnie światowej, w tym rodzinnego miasta Ōita na południu kraju. Na koncie ma liczne realizacje w całej Azji, Europie, Ameryce Północnej, na Bliskim Wschodzie i w Australii. Do najbardziej znanych należą Biblioteka Okręgu Administracyjnego Ōita (1962- 1966), Muzeum Sztuki w Kitakyūshū (1972-1974), budynek Centrum Tsukuba (1979-1983), Muzeum Sztuki Współczesnej w Los Angeles (1981- 1986), zespół Art Tower Mito (1986- 1990), Nara Centennial Hall (1992- 1998), hala sportowa Pala Alpitour w Turynie (2002-2006), Himalayan Center w Szanghaju (2003-2013), Allianz Tower w Mediolanie (2003- 2014), Qatar National Convention Center w Doha (2004-2011) oraz Shanghai Symphony Hall (2008- 2014), a także Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie (1993-1994), zbudowane wspólnie z krakowskim biurem K. Ingarden – J. Ewý & Jet Atelier. Nagroda Pritzkera została ufundowana w 1979 roku przez małżeństwo Jaya i Cindy Pritzkerów, właścicieli międzynarodowej sieci hoteli Hyatt. Przyznawana jest przez jury składające się ze specjalistów z dziedziny architektury, biznesu, edukacji, kultury. Nominacje zbierane są wśród architektów, krytyków, badaczy i polityków do 1 listopada danego roku. Ponadto, każdy architekt posiadający uprawnienia do wykonywania zawodu, może zgłosić własnego kandydata. Laureat Pritzker Prize otrzymuje 100 tys. dolarów oraz brązowy medal zaprojektowany przez Louisa Sullivana, na którego awersie widnieje nazwa nagrody, a na rewersie określenia z Witruwiańskiej triady: trwałość, użyteczność i piękno. Ceremonia wręczenia Pritzker Prize 2019 odbędzie się w maju w Paryżu.

OBEL AWARD 2020 dla Anny Heringer OBEL AWARD to nowa architektoniczna nagroda dotowana kwotą 100 tys. euro. Ma na celu promowanie nowatorskich rozwiązań służących publicznemu dobru. 21 października przyznana została po raz drugi - tym razem wyróżniono niemiecką architektkę Annę Heringer za zrealizowane w Bangladeszu lokalne centrum pod nazwą Anandaloy.
OBEL AWARD po raz pierwszy Pierwszym laureatem nowej międzynarodowej nagrody architektonicznej został Japończyk Junya Ishigami. Wyróżniono jego projekt Wodnego Ogrodu w Tochigi.
Nagroda Architektoniczna Województwa Wielkopolskiego: przyjmowanie zgłoszeń Rozpoczęto przyjmowanie zgłoszeń do pierwszej edycji Nagrody Architektonicznej Województwa Wielkopolskiego. Nagroda uhonorować ma najlepsze realizacje regionu w takich kategoriach jak obiekt architektoniczny, dom, wnętrze, przestrzeń wspólna czy dzieło eksportowe wielkopolskich architektów. „Architektura murator” jest patronem medialnym konkursu.
Nowogrodzka Square z Grand Prix Nagrody Architektonicznej Prezydenta Warszawy Poznaliśmy laureatów piątej edycji Nagrody Architektonicznej Prezydenta m.st. Warszawy. Zwycięzców wszystkich kategorii ogłoszono podczas uroczystości w Teatrze Studio. Po raz pierwszy w historii jury przyznało też specjalne nagrody za rozwiązania proekologiczne i uwzględniające potrzeby osób o ograniczonej mobilności lub percepcji.
Nagroda Architektoniczna Prezydenta Warszawy 2019 – startuje plebiscyt mieszkańców Jury 5. edycji Nagrody Architektonicznej Prezydenta m.st. Warszawy nominowało w konkursie 17 realizacji. Teraz głos mają mieszkańcy. Swoich faworytów można wybierać do 12 listopada.
Nagroda Architektoniczna POLITYKI Po raz ósmy wręczona została Nagroda Architektoniczna POLITYKI. Otrzymało ją Biuro Projektów Lewicki Łatak za Halę KS Cracovia 1906 z Centrum Sportu Niepełnosprawnych w Krakowie.