Architektura MuratorWydarzeniaNagroda Pritzkera 2019

Nagroda Pritzkera 2019

Mając dogłębną wiedzę z historii i teorii tej dziedziny, nigdy nie starał się zachować status quo. To poszuki-wanie znaczącej architektury znajduje odzwierciedlenie w jego realizacjach, które do dnia dzisiejszego prze-ciwstawiają się stylistycznym kategoryzacjom, stale ewoluują i zawsze wyrażają świeże spojrzenie – tak swój wybór uzasadnia jury tegorocznej Nagrody Pritzkera, której laureatem został japoński architekt Arata Isozaki.

Nagroda Pritzkera 2019
Muzeum Sztuki Współczesnej w Los Angeles, 1981-1986; Fot. Yasuhiro Ishimoto/Pritzker Architecture Prize

Arata Isozaki został czterdziestym szóstym laureatem nagrody Pritzkera, a ósmym z Japonii. Architekta doceniono za budowanie dialogu między Wschodem i Zachodem, interpretowanie globalnych wpływów w architekturze i wspieranie rozwoju młodszych pokoleń projektantów. Mając dogłębną wiedzę z historii i teorii tej dziedziny, nigdy nie starał się zachować status quo. To poszukiwanie znaczącej architektury znajduje odzwierciedlenie w jego realizacjach, które do dnia dzisiejszego przeciwstawiają się stylistycznym kategoryzacjom, stale ewoluują i zawsze wyrażają świeże spojrzenie – uzasadniało jury, w którego skład weszli w tym roku Stephen Breyer (przewodniczący, sędzia amerykańskiego sądu najwyższego), André Aranha, Corrêa do Lago, Benedetta Tagliabue, Ratan N. Tata, Wang Shu i Martha Thorne oraz laureaci z ubiegłych lat – Richard Rogers, zdobywca Pritzkera w 2007 roku i Kazuyo Sejima, laureatka z roku 2010.

Nagroda Pritzkera 2019
Arata Isozaki; Fot. serwis prasowy Pritzker Architecture Prize

Isozaki był jednym z pierwszych, którzy zrozumieli, że architektura powinna być zarówno globalna, jak i lokalna, że są to dwie siły tego samego wyzwania. Przez wiele lat zabiegał o to, aby regiony, które mają długą tradycję architektoniczną, pomagały ją rozpowszechniać, jednocześnie ucząc się od reszty świata – dodawał podczas ogłoszenia werdyktu Stephen Breyer. A sam laureat wspominał: Jako młody człowiek, chciałem zobaczyć świat, więc dużo podróżowałem. Zależało mi, aby poznać życie ludzi w różnych miejscach. Zwiedziłem całą Japonię, ale także kraje muzułmańskie, górskie wioski w Chinach i metropolie Stanów Zjednoczonych. Wykorzystywałem każdą okazję, by wyjeżdżać i w ten sposób wciąż zastanawiać się na nowo, czym jest architektura. Arata Isozaki działa zawodowo od ponad sześćdziesięciu lat. Początek jego kariery i pierwsze sukcesy związane są z odbudową Japonii po drugiej wojnie światowej, w tym rodzinnego miasta Ōita na południu kraju. Na koncie ma liczne realizacje w całej Azji, Europie, Ameryce Północnej, na Bliskim Wschodzie i w Australii. Do najbardziej znanych należą Biblioteka Okręgu Administracyjnego Ōita (1962- 1966), Muzeum Sztuki w Kitakyūshū (1972-1974), budynek Centrum Tsukuba (1979-1983), Muzeum Sztuki Współczesnej w Los Angeles (1981- 1986), zespół Art Tower Mito (1986- 1990), Nara Centennial Hall (1992- 1998), hala sportowa Pala Alpitour w Turynie (2002-2006), Himalayan Center w Szanghaju (2003-2013), Allianz Tower w Mediolanie (2003- 2014), Qatar National Convention Center w Doha (2004-2011) oraz Shanghai Symphony Hall (2008- 2014), a także Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie (1993-1994), zbudowane wspólnie z krakowskim biurem K. Ingarden – J. Ewý & Jet Atelier. Nagroda Pritzkera została ufundowana w 1979 roku przez małżeństwo Jaya i Cindy Pritzkerów, właścicieli międzynarodowej sieci hoteli Hyatt. Przyznawana jest przez jury składające się ze specjalistów z dziedziny architektury, biznesu, edukacji, kultury. Nominacje zbierane są wśród architektów, krytyków, badaczy i polityków do 1 listopada danego roku. Ponadto, każdy architekt posiadający uprawnienia do wykonywania zawodu, może zgłosić własnego kandydata. Laureat Pritzker Prize otrzymuje 100 tys. dolarów oraz brązowy medal zaprojektowany przez Louisa Sullivana, na którego awersie widnieje nazwa nagrody, a na rewersie określenia z Witruwiańskiej triady: trwałość, użyteczność i piękno. Ceremonia wręczenia Pritzker Prize 2019 odbędzie się w maju w Paryżu.

Rusza nowa edycja konkursu o nagrody Nowego Europejskiego Bauhausu Komisja Europejska zaprasza do udziału w kolejnej edycji konkursu o nagrody Nowego Europejskiego Bauhausu. Nadsyłanie zgłoszeń do 31 stycznia 2023 roku.
Saint-Gobain Glass Design Award: konkurs dla architektów i studentów projektowania Firma Saint-Gobain zaprasza wszystkich architektów i studentów, którzy w swoich realizacjach bądź projektach wykorzystują produkty marki do udziału w konkursie Saint-Gobain Glass Design Award. Pula nagród wynosiż 70 tys. zł.
Architektura Roku Województwa Śląskiego 2022 – wyniki konkursu Poznaliśmy laureatów konkursu Architektura Roku Województwa Śląskiego 2022 organizowanego przez katowicki SARP we współpracy ze Śląską Okręgową Izbą Architektów Rzeczypospolitej Polskiej. Grand Prix zdobyła pracownia SLAS Architekci  za rozbudowę szkoły muzycznej w Jastrzębiu Zdroju. Jury doceniło też realizacje Marleny Wolnik i Karoliny Więcławik, biura Dyrda Fikus Architekci oraz Michała Kucharskiego i Mateusza Piwowarskiego.
Zaprojektowane Po Ludzku: konkurs na przestrzenie publiczne i inicjatywy Jeszcze tylko do 15 listopada można przesyłać zgłoszenia na konkurs Zaprojektowane Po Ludzku. Jury z udziałem m.in. Agaty Twardoch, Agnieszki Labus i Zygmunta Borawskiego czeka na projekty miejsc, przestrzeni publicznych i inicjatywy, dzięki którym miasto staje się bardziej przyjazne mieszkańcom.
Nagroda BDA-SARP 2022 – Agnieszka Kępa zwyciężczynią konkursu o Polsko-Niemiecką Nagrodę Integracyjną SARP i niemieckie zrzeszenie architektów BDA wybrały najlepsze projekty dyplomowe 2022 roku. Międzynarodowe jury Dorocznej Polsko-Niemieckiej Nagrody Integracyjnej przyznało Grand Prix oraz cztery wyróżnienia. Zwyciężyła Agnieszka Kępa z Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej.
Najlepsze realizacje Poznania 2022: laureaci konkursu o Nagrodę Jana Baptysty Quadro Poznaliśmy wyniki konkursu o Nagrodę Prezydenta Miasta Poznania im. Jana Baptysty Quadro 2022! W 24. edycji konkursu na najlepszą realizację minionego roku zwyciężyła Pracownia Projektowa J.P. Woźny z ekspozycją reliktów palatium Mieszka I na Ostrowie Tumskim. Wyróżnienia przypadły biurom Ultra Architects za kamienicę przy rynku Wildeckim  i medusa group za Nowy Rynek D.