Architektura MuratorWydarzeniaNagroda Unii Europejskiej im. Miesa van der Rohe dla Filharmonii Szczecińskiej

Nagroda Unii Europejskiej im. Miesa van der Rohe dla Filharmonii Szczecińskiej

Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie projektu Estudio Barozzi Veiga otrzymała Nagrodę Unii Europejskiej im. Miesa van der Rohe dla współczesnej architektury. Po raz pierwszy w historii nagrody najwyższe wyróżnienie dla architektury europejskiej zostało przyznane realizacji z Polski.

Filharmonia Szczecińska
Filharmonia Szczecińska - Barozzi / Veiga (Szczecin), Studio A4 sp. z o.o. (współpraca). Fot. Simon Menges

Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie projektu Estudio Barozzi Veiga, otrzymała Nagrodę Unii Europejskiej im. Miesa van der Rohe dla współczesnej architektury. Laureata ogłoszono podczas specjalnej ceremonii w Pawilonie Miesa van der Rohe w Barcelonie.

W opinii jury czytamy: finaliści oraz zwycięzca Nagrody Unii Europejskiej im. Miesa van der Rohe dla współczesnej architektury zostali wybrani ze względu na zdolność: czytania i przekształcenia kontekstu, nierzadko bardzo złożonego i cennego; tworzenia symbiozy pomiędzy nowym i zastanym, pomiędzy funkcją a sferą publiczną; przekształcania fizycznych, ekonomicznych i technicznych ograniczeń w atuty; (...) a w końcu do stworzenia wyrazistego architektonicznego komunikatu, umożliwiającego dialog pomiędzy ewolucją dyscypliny, a paralelną ewolucją wartości i potrzeb społeczeństwa. Zwycięski projekt okazał się  przekonującą formalną i przestrzenną strategią dla miasta, które zabiega o lepszą przyszłość w szybko zmieniających się warunkach ekonomicznych i społecznych. Tworzy godne miejskie życie, jednocześnie wzmacniając specyficzną tożsamość historyczną miasta za pomocą współczesnego "pomnika".

Kiedy ogłoszono, że to właśnie Filharmonia Szczecińska została laureatem tegorocznej edycji nagrody, na sali rozległ się ogromny krzyk aplauzu. To historyczny moment dla polskiej architektury. Po raz pierwszy nagrodę Unii Europejskiej im. Miesa van der Rohe przyznano realizacji z Polski. - powiedziała Ewa P. Porębska, redaktor naczelna "Architektury-murator" obecna na ceremonii wręczenia nagrody.

Do tegorocznej edycji nominowano 421 obiektów z 36 krajów, większość z Hiszpanii. Na tzw. krótkiej liście znalazło się 40 obiektów z 17 krajów, w tym trzy z Polski: Filharmonia Szczecińska - Barozzi / Veiga, Studio A4 sp. z o.o. (architekt lokalny) (Szczecin), Nowe Muzeum Śląskie - Riegler Riewe Architekten ZT-Ges.m.b.H (Katowice), Muzeum Historii Żydów Polskich - Lahdelma & Mahlamäki Architects, Kuryłowicz & Associates (ze strony polskiej) (Warszawa).

Obok Filharmonii Szczecińskiej w finale znalazły się również Muzeum Sztuki w Ravensburgu projektu Lederer Ragnarsdóttir Oei, Muzeum Morskie w Danii projektu BIG - Bjarke Ingels Group, Winnica Antinori pod Florencją zaprojektowana przez Archea Associati oraz Centrum Studentów Saw Swee LSE w Londynie autorstwa O’Donnell + Tuomey.

Nagrodę w kategorii Emerging Architect przyznano realizacji Casa Luz projektu ARQUITECTURA-G.

Nagroda Unii Europejskiej im. Miesa van der Rohe została ustanowiona 27 lat temu i przyznawana jest co dwa lata tym obiektom, które wyrażają nowy sposób myślenia o architekturze, są innowacyjne pod względem idei, formy lub też konstrukcji czy technologii. W 2001 roku wprowadzono dodatkowe wyróżnienie – dla najlepiej zapowiadających się młodych architektów. Od tego momentu Mies van der Rohe Award stała się też oficjalną nagrodą Unii Europejskiej w dziedzinie architektury.

Obiekt był prezentowany w miesięczniku "Architektura-murator" nr 7/2014 - o podobieństwach budynku filharmonii do muzycznego instrumentu pisał Maciej Miłobędzki, a o jej abstrakcyjnej kompozycji Piotr Śmierzewski. W numerze opublikowaliśmy również wypowiedzi Albero Veigi z pracowni Estudio Barozzi Veiga, akustyka Higni Arau oraz przypomnieliśmy historię miejsca.

Finisaż wystawy Architektura Muzyką Przestrzeni To już ostatni moment, aby poznać relacje między muzyką a formą architektoniczną pięciu wybitnych sal koncertowych Europy. Finisaż wystawy prezentowanej w przestrzeni Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie odbędzie się 10 września o godzinie 17.00. Z tej okazji po ekspozycji oprowadzą redaktorzy „A-m” Katarzyna Szadkowska i Tomasz Żylski. W trakcie spotkania przewidziano też specjalny pokaz projektu Katarzyny Krakowiak.
Otwarcie wystawy „Architektura muzyką przestrzeni” [ZDJĘCIA] 22 czerwca w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie otwarto wystawę „Architektura muzyką przestrzeni”. Dwutorowy projekt prezentuje architekturę pięciu wybitnych sal koncertowych Europy oraz wizualno-dźwiękową pracę Katarzyny Krakowiak, dedykowaną filharmonii w Szczecinie.
Architektura muzyką przestrzeni. Pięć niezwykłych sal koncertowych Europy 22 czerwca 2016 roku w Filharmonii w Szczecinie odbędzie się wernisaż wystawy ARCHITEKTURA MUZYKĄ PRZESTRZENI. W jego ramach zaprezentowana zostanie architektoniczna analiza pięciu wybitnych, zrealizowanych w ostatnich latach sal koncertowych Europy (w Szczecinie, Oslo, Blaibach, Reykjaviku i Porto) oraz niezwykłe dzieło sztuki powstałe w hołdzie dla Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza.
Architektura muzyką przestrzeni - wystawa w filharmonii w Szczecinie Jak architektura wpływa na muzykę, a muzyka na architekturę? Czy nawzajem się stymulują? Czy można przełożyć architekturę na dźwięk, a dźwięk wyrazić poprzez architektoniczną formę? Aby przybliżyć się do odpowiedzi na te pytania, postanowiliśmy zbadać relacje architektury i muzyki na przykładzie pięciu niezwykłych sal koncertowych Europy. Architektoniczną analizę tych obiektów przedstawi Robert Konieczny, a unikalne brzmienia i transcendentny obraz jednego z wybranych budynków, filharmonii w Szczecinie, ujawni artystka Katarzyna Krakowiak.
4dimensionHarmony, fotografie: Radek Kurzaj Oto szczecinianin, fotografik Radek Kurzaj, powróciwszy do swego miasta po sukcesach w Ameryce, podjął się mozolnej dokumentacji wyłaniania się z niebytu bryły, wnętrz, fasad i dachów filharmonii. Odnajdujemy tu budowę oglądaną głównie z dwóch perspektyw: poprzez strukturę wizualną zdjęcia – kompozycje linii i świateł – oraz uwikłanego w te kompozycje człowieka-stwórcę, bezpośredniego wykonawcę, człowieka pracy, przy pracy – recenzja Grzegorza Stiasnego.
4’dimension Harmony - premiera albumu o Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie 4'dimension Harmony prezentuje historię powstawania jednego z najpiękniejszych budynków Europy, opowiedzianą za pomocą unikalnych fotografii Radka Kurzaja, a także tekstów architektów, muzyków i innych użytkowników budynku. Elegancka publikacja dostępna będzie w edycji regularnej i kolekcjonerskiej.