8.01.2009, czwartek, godz. 18.00, sala Kino/Audytorium WARSZAWA11.01 (zamknięcie wystawy)
Peter Mitchell, wybitny dokumentalista brytyjski, przybył z Londynu do Leeds w 1972 roku w celu odwiedzenia przyjaciół ze szkoły artystycznej mieszkających w squacie. Został dłużej niż się spodziewał. Mieszka w Leeds aż do dzisiaj, rejestrując zachodzące w tym mieście zmiany aparatem marki Hasselblad. Jego fotografie ukazują ślady nieodległej przeszłości: zanikające tanie restauracje, sale taneczne, elektrownie, składy węgla, niewielkie fabryki i młyny wplecione w tkankę życia klasy robotniczej na północy Anglii.
Pracując w Leeds, Peter Mitchell zaangażował się w przedstawianie starszych lub zmarginalizowanych obywateli oraz procesów modernizacji miejskiej.Jego znana fotografia Noel i jego chłopcy (1978) ukazuje rozbiórkę budynku Quarry Hill, kojarzonego z paradygmatem modernistycznego budownictwa mieszkaniowego w Wielkiej Brytanii. Wzniesiony w latach 30. w ramach utopijnego eksperymentu, budynek ten umożliwiał robotnikom zamieszkiwanie w higienicznych warunkach w centrum miasta – blisko miejsc pracy. Jak pisał o tej fotografii David A. Mellor: Grupa mężczyzn stojących wśród epickich ruin, nostalgiczna w swojej jedności, odgrywa scenę porażki o bardziej zasadniczym charakterze – scenę końca ery Dobrobytu, nieświadoma jednak tej nadchodzącej straty.
Informacje: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2, 00-467 Warszawa, www.csw.art.pl
fot. Peter Mitchell, Noel i jego chłopcy, poniedziałek 22 maja, południe Eastgate, Leeds, 1978