ARCHI-PRZYGODY, zajęcia pilotażowe

i

Autor: Archiwum Architektury Zajęcia pilotażowe w przedszkolu nr 71 w Warszawie; fot. Piotr Litwic/NCK

Pierwsze ARCHI-PRZYGODY

2017-02-23 11:12

W 2016 roku w 10 przedszkolach na terenie Polski odbywał się pilotaż programu edukacji architektonicznej realizowany przez Narodowe Centrum Kultury. Jego założeniem było sprawdzenie, w jaki sposób w takich placówkach edukacja kulturalna w dziedzinie architektury mogłaby być prowadzona systematycznie.

ARCHI-PRZYGODY to program edukacji architektonicznej stworzony dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym realizowany przez Narodowe Centrum Kultury. Celem autorów przedsięwzięcia (Zofia Bisiak, Aleksandra Chrzanowska- Purchla, Dariusz Śmiechowski, Anna Stępniewska i Joanna Zwolińska) jest rozbudzanie u najmłodszych ciekawości, wrażliwości estetycznej i twórczego myślenia, a także poszerzanie wiedzy związanej z architekturą. W 2016 roku w 10 przedszkolach na terenie Polski odbywał się pilotaż programu. Jego założeniem było sprawdzenie, w jaki sposób w takich placówkach edukacja kulturalna w dziedzinie architektury mogłaby być prowadzona systematycznie.

Część spośród rozpisanych na 10 scenariuszy zajęć możliwa jest do realizacji jednak także w domu kultury, bibliotece czy przestrzeni publicznej. Lekcje są poświęcone m.in. najbliższemu otoczeniu i miejscom znanym dzieciom, wykonywaniu makiet, materiałom budowlanym, skali i proporcjom, kolorom.

Do prowadzenia pilotażowych zajęć zostali zaangażowani przeszkoleni wcześniej studenci i absolwenci architektury oraz nauczyciele przedszkolni. Twórcy programu zachęcają wszystkich zainteresowanych edukacją architektoniczną, by wzięli udział w przedsięwzięciu. Obecnie trwa nabór placówek oraz studentów i absolwentów architektury do wiosennej edycji (www.nck.pl, zakładka: edukacja). W 2017 roku w programie ma uczestniczyć ok. 50 przedszkoli.