Architektura MuratorWydarzeniaPierwsze ARCHI-PRZYGODY

Pierwsze ARCHI-PRZYGODY

W 2016 roku w 10 przedszkolach na terenie Polski odbywał się pilotaż programu edukacji architektonicznej realizowany przez Narodowe Centrum Kultury. Jego założeniem było sprawdzenie, w jaki sposób w takich placówkach edukacja kulturalna w dziedzinie architektury mogłaby być prowadzona systematycznie.

ARCHI-PRZYGODY, zajęcia pilotażowe
Zajęcia pilotażowe w przedszkolu nr 71 w Warszawie; fot. Piotr Litwic/NCK

ARCHI-PRZYGODY to program edukacji architektonicznej stworzony dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym realizowany przez Narodowe Centrum Kultury. Celem autorów przedsięwzięcia (Zofia Bisiak, Aleksandra Chrzanowska- Purchla, Dariusz Śmiechowski, Anna Stępniewska i Joanna Zwolińska) jest rozbudzanie u najmłodszych ciekawości, wrażliwości estetycznej i twórczego myślenia, a także poszerzanie wiedzy związanej z architekturą. W 2016 roku w 10 przedszkolach na terenie Polski odbywał się pilotaż programu. Jego założeniem było sprawdzenie, w jaki sposób w takich placówkach edukacja kulturalna w dziedzinie architektury mogłaby być prowadzona systematycznie.

Część spośród rozpisanych na 10 scenariuszy zajęć możliwa jest do realizacji jednak także w domu kultury, bibliotece czy przestrzeni publicznej. Lekcje są poświęcone m.in. najbliższemu otoczeniu i miejscom znanym dzieciom, wykonywaniu makiet, materiałom budowlanym, skali i proporcjom, kolorom.

Do prowadzenia pilotażowych zajęć zostali zaangażowani przeszkoleni wcześniej studenci i absolwenci architektury oraz nauczyciele przedszkolni. Twórcy programu zachęcają wszystkich zainteresowanych edukacją architektoniczną, by wzięli udział w przedsięwzięciu. Obecnie trwa nabór placówek oraz studentów i absolwentów architektury do wiosennej edycji (www.nck.pl, zakładka: edukacja). W 2017 roku w programie ma uczestniczyć ok. 50 przedszkoli.

Tagi:
W poszukiwaniu idei osiedla społecznego W poszukiwaniu idei osiedla społecznego - pod tą nazwą kryje się realizowany na warszawskim osiedlu Koło projekt wystawienniczy i edukacyjny inspirowany koncepcjami architektki Heleny Syrkus.
Peggy Deamer: Jak uczyć architektury w XXI wieku? Obraz „uczelni wolnej od ograniczeń i praktyki zawodowej pełnej utrudnień” jest fałszywą dychotomią. Trzeba zdawać sobie sprawę, jakie są uwarunkowania, by mieć wizję, jak je przekroczyć. Jedną z rzeczy, które bym zdecydowanie zalecała, jest prowadzenie zajęć dotyczących rzeczywistych problemów i tematów, które nie odnoszą się tylko do spraw interesujących wyłącznie architektów. Amerykańska badaczka i profesor Yale School of Architecture, o status quo i przyszłości nauczania architektury.
Jerzy Staniszkis. Architekt - grafik Wystawa w warszawskim Muzeum Plakatu przypomina mało znany dorobek polskiego architekta, który był uzdolnionym twórcą grafiki użytkowej, a także cenionym wykładowcą kilku zagranicznych uczelni.
Ruszył nabór do programu Archi-przygody Przedszkolaki znów będą miały okazję do zapoznania się z tajnikami architektury. Podczas zajęć pod okiem specjalistów poznają lepiej własne otoczenie, stworzą makiety, a nawet zbudują proste formy.
Nagrody DESIGN THAT EDUCATES 2019 DtEA to międzynarodowa nagroda, która pokazywać ma edukacyjny potencjał dizajnu i architektury – ich zdolność do komunikowania wdrożonych rozwiązań i funkcji.
Świadomość architektoniczna Polaków – raport Narodowego Centrum Kultury Mogłoby się wydawać, że na fali popularności ruchów miejskich zainteresowanie przestrzenią architektoniczną w Polsce rośnie. Tymczasem, jak pokazuje najnowszy raport Narodowego Centrum Kultury jest zgoła odwrotnie. Tylko 6% społeczeństwa deklaruje znajomość nazwiska jakiegoś znanego architekta. Przy czym są to m.in. tej miary „projektanci” jak Canaletto, XIII-wieczny malarz, znany w naszym kraju jako autor warszawskich pejzaży.