Fundacja Solomona R. Guggenheima posiada już kilka muzeów na świecie. W najbliższych latach do Nowego Jorku, Bilbao i Abu Dabi dołączą również Helsinki. Nowa placówka Guggenheima powstanie w Porcie Południowym (Eteläsatama) w niedalekiej odległości od historycznego centrum miasta. Konkurs na projekt muzeum w stolicy Finlandii cieszył się dużym międzynarodowym zainteresowaniem, o czym świadczy liczba 1715 projektów nadesłanych z 77 krajów.
Laureat konkursu zostanie wyłoniony spośród szóstki finalistów już za nieco ponad miesiąc. Do 16 maja szczegółowe opracowania finalistów można oglądać w Kunstlalle w Helsinkach. Ponadto na wystawie zaprezentowano wyróżnione prace, wśród nich projekt pracowni Projekt Praga, opracowany przez zespół w składzie: Marcin Garbacki, Karolina Tunajek, Urszula Grabowska, Paweł Lipiński, Piotr Lutarewicz, Katarzyna Krokos, Katarzyna Pyka, Jan Szkarłat
Opis autorski:
Nad propozycją muzeum pracowaliśmy z myślą o fińskich ideach otwartości, dostępności i łączności z naturą, które staraliśmy wyrazić w projekcie na różnych poziomach. Budynek i fragment miasta go otaczający kształtowaliśmy bardziej jako przyjazny krajobraz i przestrzeń publiczną, mniej jako gmach czy ikonę.
Struktura przestrzenna muzeum wynikała z analizy lokalizacji terenu w mieście, dostępności terenu, widoków i ciekawego sąsiedztwa: zatoki, parku na wzniesieniu, portu promowego, arterii komunikacyjnej i pierwszej linii zabudowań nad wodą.
Ogólnie założenie można opisać jako połączenie dwóch elementów: dwupoziomowego publicznego placu skontrastowanego z wyniesioną bryła przestrzeni wystawowych. Dolny, przekryty poziom mieści hol i funkcje towarzyszące. Górny – to otwarty miejski plac o łagodnie pofalowanej powierzchni. Oba poziomy łączą się i przenikają w wielu miejscach, zwiększając dostępność różnorodnych podstref.
Podczas gdy plac ma miejski, dynamiczny, otwarty charakter i łączy się przestrzeniami publicznymi miasta, bryła wystawowa to bardziej introwertyczne miejsce skupienia i indywidualnego obcowania ze sztuką.
W obu elementach pojawiają się odniesienia do elementów fińskiej architektury. Tradycyjny fiński model ogólnodostępnej "chatki" w naturze (autiotupa) został w projekcie użyty jako symbol otwartości i ludzkiej skali. Prostą dwuspadową formę dachów miały również zabudowania znajdujące się wcześniej na terenie planowanego muzeum. Innym przetworzonym motywem jest tradycyjne fińskie drewniane ogrodzenie ukształtowane ze skośnych elementów – wykorzystane w zewnętrznej powłoce fasady bryły wystawowej.
Sale wystawowe muzeum kształtowano z myślą o elastyczności podziałów, różnicując również ich wysokość i sposób doświetlenia. Ekspozycja i rozmaite działania artystyczne są możliwe również w ogólnodostępnych holu i na zewnątrz budynku. Ideą kształtowania poszczególnych przestrzeni muzeum było uzyskanie różnorodności za pomocą najprostszych środków - otwarć i domknięć, światła, zderzenia różnych skal i proporcji.