
i
Obiekty architektury oraz kluczowe miejsca w mieście rzadko dostosowane są do potrzeb osób niewidomych i niedowidzących. Niewiele jest udogodnień umożliwiających oraz orientację w przestrzeni i bezpieczne przemieszczanie się w terenie zabudowanym. Opracowany przez inżyniera Jana Szustra system komunikacji miejskiej dla niewidomych TotuPoint mógłby to zmienić. Twórca systemu sam cierpi na postępującą i nieuleczalną utratę wzroku. Konieczność poruszania się z pomocą białej laski skłoniła go do poszukiwania rozwiązań ułatwiających niewidomym partycypowanie w przestrzeni publicznej.
System TotuPint zakłada wyposażenie kluczowych punktów w mieście w elektroniczne znaczniki, których zadaniem byłoby emitowanie sygnałów odbieranych za pomocą czujników zamieszczonych w białych laskach noszonych przez osoby niewidome. Jeśli taka osoba posiada telefon komórkowy, mogłaby ponadto odczytać zapisaną na znaczniku informację w formie audio. System powinien obejmować przystanki autobusowe, instytucje oraz informować o utrudnieniach, takich jak na przykład strome schody, czy miejsca gdzie odbywają się prace budowlane. W przyszłości znaczniki mogłoby informować również o repertuarze teatru czy menu w restauracjach. Niewątpliwą zaletą byłyby stosunkowo niewysokie koszty realizacji projektu – zgodnie z założeniami pomysłodawcy, znaczniki oraz ich aktywatory powinny być kilkakrotnie tańsze od średniej klasy smartfona.
System TotuPoint został zrealizowany w wersji prototypowej, teraz czeka na inwestycję firm i instytucji, zainteresowanych dostępnością informacji dla wszystkich użytkowników miasta. Adresatami projektu są osoby niewidome, niedowidzące lecz również wszystkie osoby odczuwające trudność w odczytywaniu informacji, np. seniorzy. Jednak zgodnie z opinią twórcy, TotuPoint mógłby mieć znacznie szersze zastosowanie i służyć wszystkim użytkownikom przestrzeni miejskiej. Wkrótce przeprowadzone zostaną pilotażowe próby działania systemu.
Szczegółowe informacje dostępne są na stronie internetowej: http://www.totupoint.pl/index.html