Architektura MuratorWydarzeniaWarszawa z nowymi zasadami współpracy z deweloperami

Warszawa z nowymi zasadami współpracy z deweloperami

Od teraz deweloperzy budujący osiedla, biurowce czy sklepy w Warszawie będą partycypować finansowo w przebudowie układu drogowego wokół swojej inwestycji adekwatnie to tego, jaki wpływ będzie ona miała na funkcjonowanie miasta. Nowe reguły przestaną też promować dojazdy do centrum samochodem.

Warszawa z nowymi zasadami współpracy z deweloperami
Zegar na wieży Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie; fot. Tomasz Żylski

Zgodnie z artykułem 16. Ustawy o drogach publicznych inwestorzy mają obowiązek przebudowy układu drogowego tak, aby dostosować go do zwiększonego ruchu wywołanego nową zabudową. Im więcej nowych mieszkańców, pracowników i miejsc postojowych, tym ten wpływ jest większy. Przebudowa układu drogowego odbywa się na podstawie umowy, jaką inwestor podpisuje z zarządcą drogi. Obowiązkiem inwestora jest przygotowanie projektu przebudowy, a następnie jej wykonanie na swój koszt. Często jest to procedura czasochłonna, trwająca kilkanaście miesięcy, a czasem nawet kilka lat, wpływająca na opóźnienie w budowie budynków.

Początek zmian na rondzie Dmowskiego w Warszawie |
Plac Piłsudskiego: miejsce niezgody |
Zielona Marszałkowska: miasto ogłasza przetarg na projekt wykonawczy |


Dlatego, decyzją prezydenta Rafała Trzaskowskiego, wprowadzona została nowa, jednolita i uproszczona procedura. Będą z niej mogli skorzystać inwestorzy obiektów handlowych powyżej 1 tys. m² lub innej zabudowy o powierzchni powyżej 5 tys. m² Obsługą wniosków składanych przez inwestorów zajmie się specjalny zespół pod przewodnictwem Zarządu Dróg Miejskich.

Nowy zespół, w skład którego wejdą przedstawiciele urzędów dzielnic i kilku miejskich jednostek, określi zakres przebudowy i oszacuje wartość pieniężną wkładu, jaki powinien ponieść inwestor na dostosowanie układu drogowego do potrzeb swojej inwestycji. Wytyczne będą wiążące dla jednostek opiniujących oraz wskażą dalszy tryb procedowania sprawy, w tym na przykład pozwolą na zawarcie stosownej umowy. Umożliwi to wydanie inwestorowi uzgodnienia pozwalającego uzyskać pozwolenie na budowę i rozpocząć budowę obiektów kubaturowych. To znaczne uproszczenie i skrócenie procedury może się przyczynić do ułatwienia inwestowania, a w efekcie do zwiększenia podaży na rynku i wpłynąć na zahamowanie rosnących cen nowych mieszkań. Współpraca deweloperów z miastem stanie się też bardziej przejrzysta – inwestor po otrzymaniu stanowiska zespołu będzie wiedział, jaki zakres budowy czy przebudowy dróg ma wykonać i ile czasu ma na realizację swoich zobowiązań.

Jednolity system ma przynieść liczne korzyści dla miasta i jego mieszkańców. Inwestorzy będą partycypować finansowo w przebudowie układu drogowego adekwatnie to tego, jak dużą inwestycję planują i jaki wpływ będzie ona miała na funkcjonowanie miasta. Stawki zostały ustalone zarządzeniem prezydenta w taki sposób, aby premiować zabudowę mieszkaniową bliżej centrum: na przedmieściach przelicznik ten będzie odpowiednio większy. Przykładowo, deweloper planujący osiedle o powierzchni użytkowej 10 tys. m² w centrum będzie zobowiązany do zainwestowania 1,25 mln zł w przebudowę dróg. Budując na przedmieściach, będzie musiał wyłożyć 1,93 mln. Wynika to z faktu, że koszt odpowiedniego skomunikowania takich osiedli na przedmieściach jest dużo większy.

Nowe reguły mają też przestać promować dojazdy autem do centrum. Każde nowe miejsce postojowe w zabudowie hotelowej, biurowej i usługowej na obszarze centralnym będzie się wiązało z dopłatą 10 tys. zł. Budując w centrum biurowiec o powierzchni 10 tys. m² z 200 miejscami parkingowymi, inwestor musi się liczyć z wkładem na poziomie 4 mln zł.

Umowy z inwestorami prywatnymi będą objęte odpowiednim zabezpieczeniem. W przypadku niewywiązania się z ustawowych obowiązków miasto będzie mogło zrealizować prace na koszt niesolidnego inwestora.

Tagi:
Jaka Warszawa – dziś i jutro? Rozmowa z Marleną Happach Pojawia się potrzeba takiego planowania, które uczyni miasto odpornym na różne wyzwania i tempo zmian – mówi Marlena Happach, Architektka Miasta, Dyrektorka Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m.st. Warszawy. O dzisiejszych wyzwaniach dla miasta i o jego wizji na kolejne dziesięciolecia rozmawiamy, w momencie gdy trwają prace nad nowym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy.
Fabryka Norblina / Warszawa Przenikające się bryły starej i nowej zabudowy tworzą tajemniczy labirynt, odzwierciedlający plan dawnych przejazdów i placów między historycznymi budynkami fabrycznymi. O nowej realizacji biura PRC Architekci pisze Agnieszka Kalinowska-Sołtys.
Jak dziś badać Warszawę? Tendencje i plany na przyszłość Centrum Badań nad Kulturą Warszawy UW oraz Pracownia Studiów Miejskich Instytutu Kultury Polskiej zapraszają na Mityng warszawski 2021. W trzydniowym spotkaniu poświęconym tendencjom w badaniach varsavianistycznych udział wezmą m.in. Ewa Kuryłowicz, Ewa P. Porębska, prof. Roch Sulima, Sylwia Chutnik, Anna Cymer, Grzegorz Piątek i Joanna Rajkowska.
Apartamenty na wynajem przy Św. Barbary w Warszawie: modernizacja kamienic według Grupy 5 Dwie kamienice stanowiące część modernistycznego zespołu dawnego Urzędu Telekomunikacyjnego zostaną zaadaptowane na apartamentowiec z mieszkaniami na wynajem. Projekt przebudowy opracowało biuro Grupa 5 Architekci.
ARCHIwum Warszawy lat 90. Wirtualna mapa warszawskiej architektury lat 90. Dostępna jest już mapa warszawskiej architektury lat 90. Po najntisowych realizacjach stolicy oprowadzają badaczki architektury Aleksandra Stępień-Dąbrowska i Alicja Gzowska oraz fotograf Maciej Leszczełowski, którzy razem z wolontariuszami zinwentaryzowali ponad 300 obiektów powstałych w dekadzie transformacji.
Airbubble: pierwszy w Polsce biotechnologiczny plac zabaw Jeszcze do 31 października można korzystać z biotechnologicznego placu zabaw przy Centrum Nauki Kopernik. Airbubble to pierwsze taka przestrzeń w Polsce wykorzystująca oczyszczające właściwości alg. Za projektem tego miejskiego eksperymentu stoi ecoLogicStudio.