Architektura MuratorWydarzeniaWYSTAWA TOWARZYSTWA PROJEKTOWEGO W SALONIE AKADEMII SZTUK PIĘKNYCH W WARSZAWIE

WYSTAWA TOWARZYSTWA PROJEKTOWEGO W SALONIE AKADEMII SZTUK PIĘKNYCH W WARSZAWIE

Retrospektywa jednego z najbardziej znanych biur projektowych w Polsce, zorganizowana z okazji 20-lecia działalności. Miejski System Informacji w Warszawie, meble na Krakowskim Przedmieściu, fotele dla Noti, informacja wizualna dla Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego, wnętrza siedziby Agory, wnętrza filharmonii we Wrocławiu, ostatnie piętro Pałacu Kultury i Nauki, a także modernizacja Dworca Centralnego – to tylko wybrane projekty, które zmieniają przestrzeń publiczną.

fotka z /zdjecia/plakat_100x70_art.jpg

TOWARZYSTWO PROJEKTOWE
W PRZESTRZENI PUBLICZNEJ (20 LAT)

Wystawa Towarzystwa Projektowego (17.06 - 8.07.2011, Pałac Czapskich , Salon Akademii) nie była, z założenia twórców, tradycyjną prezentacją dizajnerskich przedmiotów, ani też podsumowaniem działalności. Raczej pokazaniem miejsc, sytuacji i kontekstów w jakich funkcjonują ich projekty. Grzegorz Niwiński i Jerzy Porębski poprosili różnych twórców o zinterpretowanie tych projektów w przestrzeni publicznej Warszawy, Bielska-Białej i Wrocławia przy pomocy właściwych dla nich środków wypowiedzi. Tematem prezentacji była więc codzienność, spontaniczne działania, wizualny przypadek, a czasami także destrukcja. Projekty weryfikowane na co dzień przez tysiące użytkowników, zostały w ramach wystawy zweryfikowane po raz kolejny poprzez autorskie kreacje i obecność w galerii.

Autorzy prezentacji: Para-buch - Zofia Konarska, Katarzyna Minasowicz (Miejski System Informacji w Warszawie, projekt informacji wizualnej i mebli miejskich dla Bielska-Białej), Kolektyw 12 Plemion (Projekt wnętrz nowej siedziby AGORY SA, projekt informacji wizualnej dla Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego), Juliusz Sokołowski (wyposażenie Krakowskiego Przedmieścia - kiosk, słup ogłoszeń, wiata przystankowa, ławki, kosze, stojaki na rowery, ławka chopinowska), Miasto w Komie (projekt modernizacji Dworca Centralnego, wyposażenie Krakowskiego Przedmieścia), Platige Image (projekt wnętrz Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu), Wojciech Piwowarczyk / Towarzystwo Projektowe („Witacze” – koncepcje wjazdów do Warszawy).

Wystawie towarzyszył niecodziennik Towarzystwa Projektowego – „Goniec Projektowy” pod redakcją Bogny Świątkowskiej, według Projektu Macieja Buszewicza.

Towarzystwo Projektowe istnieje od 1991 roku. Założył je Jerzy Porębski wraz z Markiem Goeblem i Wojciechem Stefaniakiem, w latach 1994-2004 wspólnikami byli Marek Goebel , Grzegorz Niwiński, Jerzy Porębski i Michał Stefanowski. Od 2007 tworzą je Grzegorz Niwiński i Jerzy Porębski z zespołem współpracowników. Laureaci wielu nagród w kraju i zagranicą, między innymi: ICSID KYOTO AVARD ’83, KAI World Scissors and Shears Design Competition, Nagoya ’89, DESIGN THE FUTURE Competition, Tokyo ‘89, I nagroda w konkursie na nowe kioski RUCH, 1993, Design Distinction I.D. Magazine za Miejski System Informacji w Warszawie, U.S.A., 1998, złoty medal na Targach Poznańskich, 2003, nagroda Ministra Infrastruktury, 2003, nagroda „Produkt roku 2005” za zestaw mebli SLIM dla firmy Noti, I nagroda w konkursie na wiaty przystankowe dla Warszawy, 2006.

Grzegorz Niwiński (dyplom na WWP ASP w Warszawie, 1983) jest adiunktem i prodziekanem na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego ASP w Warszawie.
Jerzy Porębski (dyplom na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, 1980 i WWP ASP w Warszawie,1982) jest profesorem i dziekanem na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego ASP w Warszawie. Obaj są członkami Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych należącego do międzynarodowej organizacji projektantów BEDA.

Towarzystwo Projektowe
ul. Jaworzyńska 8 lok. 7
00-634 Warszawa
tel. (22) 825 55 55
fax (22) 825 69 69
e-mail: tepe@tepe.pl
http://www.tepe.pl/

Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu Budynek Narodowego Forum Muzyki to jeden z najnowocześniejszych i najlepiej ocenianych pod względem akustyki zespołów sal koncertowych w Europie. Jego architektura, kształtowana niczym instrument, na każdym kroku budzi muzyczne skojarzenia – o wielofunkcyjności obiektu, który uwodzi akustyka, dysponuje mocą i precyzją zarazem – pisze Jacek Lenart, a o jego architektonicznym wyrazie w odniesieniu do współczesnych tendencji w realizacji gmachów publicznych – Piotr Śmierzewski. W numerze także wypowiedź Andrzeja Kosendiaka, dyrektora NFM, Ewy Kuryłowicz, generalnego projektanta budynku w latach 2011-2015 oraz architekta prowadzącego Dariusza Gryty. Ponadto przypominamy historię konkursu i wyjaśniamy, z jakimi urbanistycznymi wyzwaniami, musieli się zmierzyć jego uczestnicy.
Przestrzeń i muzyka – o NFM we Wrocławiu Andrzej Kosendiak Wrocław rozbrzmiewa muzyką we wspaniałych, zabytkowych świątyniach, salach uniwersyteckich, aulach szkolnych, w klubach i prywatnych mieszkaniach, w miejscach pięknych i zapomnianych, a także w głowach i sercach wrocławian. I wszędzie tam muzyka nadaje fizycznej przestrzeni nowe znaczenie, a przestrzeń determinuje ostateczny kształt muzyki. Pragniemy, aby wykonywana przez nas muzyka inspirowała słuchaczy, a przez interakcję z nimi nadawała nowe znaczenie architekturze – pisze Andrzej Kosendiak, dyrektor NFM we Wrocławiu.
Współczesna architektura gmachów publicznych – o NFM we Wrocławiu Piotr Śmierzewski Jak przystało na budynek użyteczności publicznej, główne wejście zaprojektowano od strony placu, w przesuniętym pionowym otworze w elewacji. Dzięki „wciśnięciu” tego fragmentu do środka, udało się architektom uniknąć kłopotliwego formalnie zadaszenia wejścia, uzyskując jednocześnie pożądaną monumentalność. Imponujący, wysoki hol potraktowano jako przedłużenie placu przed budynkiem – pisze Piotr Śmierzewski.
Jeden z elementów muzyki miasta – o projekcie NFM we Wrocławiu Ewa Kuryłowicz Skala przestrzeni, dla której budynek miał być zwornikiem, a jednocześnie muzyczne przesłanie obiektu skłoniły nas do myślenia o nim jak o elemencie muzyki miasta – niezwykłego, będącego scenerią licznych festiwali, słynnego dzięki szczególnemu pietyzmowi, z jakim muzykę się w nim traktuje – pisze Ewa Kuryłowicz, generalny projektant budynku w latach 2011-2015.
Plac Wolności we Wrocławiu – historia miejsca i konkursów na jego zagospodarowanie Większość zabudowy placu Wolności uległa zniszczeniu w ostatnich miesiącach II wojny światowej. W 1974 roku projekt jego zagospodarowania z dominującą funkcją teatralną opracował architekt i urbanista Władysław Szwarcenberg Czerny. Rok później ogłoszono konkurs SARP na budynek Operetki Dolnośląskiej, który miał stanowić północną pierzeję placu. Zwyciężyła koncepcja Stefana Kuryłowicza z zespołem. Obiektu nigdy nie zrealizowano, ale dokładnie 30 lat później pracownia Kuryłowicza wygrała konkurs na projekt Narodowego Forum Muzyki – pisze Tomasz Żylski.
Perfekcja dźwięku – o projekcie NFM we Wrocławiu Dariusz Gryta Pustka powietrzna wokół głównej konstrukcji każdej z sal, oddylatowanej całkowicie poprzez komory akustyczne od stref komunikacji, zapewnia absolutną izolację na dźwięki dochodzące z zewnątrz. Te żelbetowe skrzynie oparte są na indywidualnie projektowanych wibroizolatorach z naturalnego kauczuku, czyli specjalnych przekładkach, które zapewniają niemal absolutną izolację wnętrz od wpływu drgań występujących w budynku, a także tych, które budynek przenosi z zewnątrz, z przestrzeni miasta – pisze Dariusz Gryta, architekt prowadzący realizację obiektu.