Obszerną prezentację Muzeum Historii Żydów Polskich w tym numerze „Architektury-murator” poprzedzamy przypomnieniem historii miejsca, w którym powstało i sposobów upamiętniania wydarzeń na terenie dawnego getta, bowiem – jak twierdzi Rainer Mahlamäki (główny projektant MHŻP) – Architektura zawsze jest związana z otoczeniem. Architekt musi być świadomy znaczenia miejsca – jego genius loci; musi znać jego historię, umieć odczytać i zrozumieć siłę zastanego kontekstu. To wrażliwe odczytanie historii sprawiło, iż powstał jeden z najwybitniejszych w Polsce obiektów architektury.
Ewa P. Porębska
Zespół apartamentowo-usługowy Aura Gdańsk
Autorami projektu nowej inwestycji w Gdańsku są architekci z pracowni KIPP Projekt. Nawiązując do historycznej zabudowy wyspy spichrzów, architekci starali się przywołać nastrój dawnej portowej metropolii. zaprojektowali zespół w formie trzech spichlerzy ze szczytami zwróconymi ku wodzie
Osiedle Nadmorski Dwór
Osiedle Nadmorski Dwór w Gdańsku Brzeźnie powstało w nadmorskim pasie lasów sosnowych. Realizację na tle podobnych, nowych gdańskich inwestycji wyróżnia świetnie dopracowany detal i wielofunkcyjna przestrzeń dla mieszkańców
Jak powstawało Muzeum Historii Żydów Polskich
Wraz z budynkiem Muzeum Historii Żydów Polskich zyskaliśmy poetycki i pełen dramaturgii symbol, ikonę architektury już nie o lokalnym, ale o europejskim zasięgu.
Skromność i spokój. Rainer Mahlamäki o Muzeum Historii Żydów Polskich
Celem architekta jest zaprojektowanie takiego budynku, który będzie sprawiał wrażenie, jakby w danej lokalizacji stał od zawsze, i zaprojektowanie takich przestrzeni, które przetrwają zmieniające się w czasie mody.
Muzeum (od)ważnych pytań. Wypowiedź Andrzeja Cudaka
Muzeum Historii Żydów Polskich nie skupia się wyłącznie na Holokauście, lecz ukazuje ciągłość tysiącletnich dziejów polskich Żydów – od średniowiecza do współczesności.
O konstrukcji ścian krzywoliniowych w Muzeum Historii Żydów Polskich Arkadiusz Łoziński
Ściany krzywoliniowe o powierzchni 2000 metrów kwadratowych i wysokości 20 metrów są prawdopodobnie najwyższą tego typu realizacją na świecie.
Kontrola nad realizacją
Kluczowe było znalezienie rozwiązań, które umożliwiłyby zachowanie dużej kontroli nad realizacją. Chłodna i powściągliwa bryła obiektu oraz miękka, ciepła przestrzeń holu głównego miały się wzajemnie uzupełniać i podkreślać.
Architektura bez patosu. O Muzeum Historii Żydów Polskich Krzysztof Mycielski
Wraz z budynkiem muzeum zyskaliśmy ikonę architektury już nie o lokalnym, ale europejskim zasięgu, a zarazem obiekt o wielkim znaczeniu dla polskiej tożsamości. Zlokalizowany na obrzeżach śródmieścia, jednak nie w sąsiedztwie innych budynków publicznych, stanowi ważne dopełnienie miejskiej opowieści, która definiuje naszą niepozorną metropolię jako miejsce w Europie niepowtarzalne.
Polacy znów projektują w Algierii
Konkurs na projekt kompleksu sportowego w algierskiej Konstantynie wygrało konsorcjum biur Modern Construction Systems oraz Concept Design
Nowe pozycje z własnego księgozbioru poleca Ryszard Nakonieczny, architekt i publicysta, adiunkt na WA PŚl, znawca architektury modernistycznej i redaktor wydanej właśnie książki Słynne wille Polski. O albumie Arcydzieła architektury i urbanistyki. Polskie starówki z fotografiami Waldemara i Zbigniewa Panowów oraz tekstami Michała Wiśniewskiego i Franciszka Ziejki pisze Hanna Faryna-Paszkiewicz, a o książce Going Public. Public Architecture, Urbanism and Interventions Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak.
Getto – warszawska architektura pamięci
Pamięć o polskich Żydach zaczęto przywracać pod koniec lat 80. XX wieku. W Warszawie od tego czasu powstają kolejne pomniki poświęcone tragicznej historii getta i jego mieszkańców. W tym numerze przewodnik po najważniejszych miejscach związanych z wojennymi losami warszawskich Żydów oraz przypomnienie przełomowych projektów muzeów żydowskich na świecie: w Berlinie, Jerozolimie, San Francisco, Waszyngtonie, Los Angeles i Amsterdamie
Autor tekstu: Grzegorz Stiasny; rys. Ryszard Piwowar na podstawie mapy Getto warszawskie 1940-1942 udostępnionej przez Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma
Polskie dworce w XXI wieku
W ciągu zaledwie dwóch lat w całej Polsce poddano modernizacji 43 stacje, a kolejne 65 ma być wyremontowanych w najbliższych latach. Jak dziś funkcjonują obiekty oddawane w pośpiechu tuż przed Euro 2012 i jaka będzie przyszłość dworców kolejowych
Autor tekstu: Tomasz Żylski, zdjęcie: PKP
Zawód Architekt: Rainer Mahlamäki
W biurze stosujemy starą skandynawską strategię, w imię której głównym projektantem jest właściciel pracowni.
Pejzaż Stoczni Gdańskiej odchodzi w przeszłość. Wkrótce tereny te ulegną przekształceniu, a nieodłączne ich elementy – rdzawe blachy czy charakterystyczne dźwigi – znikną na zawsze. Intencją projektantów było zachowanie w architekturze budynku symbolicznego śladu tej przestrzeni – o realizacji Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku pisze jego współautor Wojciech Targowski z pracowni FORT