Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_01

i

Autor: © schranimage 1 | Sale ekspozycyjne zaprojektowano wewnątrz łukowatych przestrzeni o zróżnicowanej wielkości, formą nawiązujących do pieców ceramicznych

Muzeum Pieców / Jingdezhen

2021-10-26 16:43

Z uwagi na skalę obiektu sklepienia wykonano w konstrukcji żelbetowej, którą obłożono cegłami pochodzącymi m.in. z rozebranych okolicznych pieców do wypalania ceramiki - o nowej realizacji Studio Zhu-Pei pisze Wiktor Kowalski [W WYDANIU CYFROWYM SZKICE KONCEPCYJNE I DODATKOWE ZDJĘCIA].

Miasto Jingdezhen w chińskiej prowincji Jiangxi zostało założone w III wieku naszej ery, jednak jego początków można się doszukiwać przeszło dwa tysiące lat temu, z którego to czasu pochodzą pierwsze udokumentowane wzmianki o osadzie skupionej wokół pieców ceramicznych nad jednym z dopływów rzeki Jangcy. Były one dominującymi elementami siedliska i to wokół nich powstawała siatka ulic tworzącego się miasta. Nazywane ono było Porcelanową Stolicą, ponieważ przez znaczną część swojej historii stanowiło najważniejszy ośrodek produkcji najwyższej jakości porcelany.

Od niedawna historię ceramiki i pieców ceglanych można zgłębić w otwartym w 2021 roku Cesarskim Muzeum Pieców. Autorem obiektu jest architekt Zhu Pei (Studio Zhu-Pei) – dziekan i profesor Wydziału Architektury w Centralnej Akademii Sztuk Pięknych w Pekinie. Jego projekt pozwala dosłownie odkryć korzenie miasta, jakimi są udostępnione dla zwiedzających historyczne ruiny pieców pochodzących z czasów dynastii Ming (stanowiące część wystawy), na które natrafiono podczas budowy.

Obiekt o powierzchni 10 370 m2 powstał w historycznej części miasta, w sąsiedztwie tradycyjnych domów, fabryk, a także budynków mieszkalnych z lat 90. Muzeum rozplanowane jest na dwóch poziomach – na parterze, gdzie zlokalizowano główne wejście i foyer, oraz w podziemiu. Sale ekspozycyjne zaprojektowano wewnątrz łukowatych przestrzeni o zróżnicowanej wielkości, nawiązujących formą do pieców ceramicznych. W budynku oprócz części wystawowej znalazła się księgarnia, kawiarnia i herbaciarnia. Ścieżka zwiedzania ekspozycji stałej biegnie przez dwa piętra. Dwie sale wystaw czasowych mogą pozostać niezależne lub stać się częścią ekspozycji stałej. Budynek administracyjny ze strefą rozładunku, położony w południowo-wschodniej części kompleksu, formą nie różni się od pozostałych obiektów.

Czytaj też: Biblioteka Maya Somaiya w Indiach |

Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_02

i

Autor: © schranimage 2 | Muzeum zlokalizowano w historycznej części miasta Jingdezhen we wschodnich Chinach, w sąsiedztwie tradycyjnych domów, fabryk i bloków mieszkalnych z lat 90.

Przeplatanie się nowej i starej tkanki było jedną z idei, wokół której powstała koncepcja muzeum. Dualistyczna natura obiektu przejawia się także w zatartej granicy pomiędzy wnętrzem a zewnętrzem. Podłużne sklepienia tworzą korytarze połączone ze sobą zielonymi dziedzińcami. Dają one zwiedzającym nie tylko ochronę przed słońcem, ale też, dzięki otwarciu na środowisko zewnętrzne i wykorzystaniu naturalnej wentylacji pozwalają schłodzić wnętrza. Z uwagi na upalne lata aspekt ten był starannie analizowany już na etapie projektu. Kształtując geometrię sklepień i ich rozmieszczenie, architekci zwrócili szczególną uwagę na ich aerodynamikę oraz efekt kominowy. Dodatkowo osie tunelu zorientowano w stronę północ-południe, czyli dominujący kierunek wiatru latem.

Czytaj też: Brick Award 2021: wyniki konkursu |

Aby budynek harmonijnie wtapiał się w otoczenie, został zagłębiony poniżej poziomu terenu na około 12 m. Ze wspólnego, dwukondygnacyjnego podziemia o konstrukcji żelbetowej wyłaniają się paraboliczne ceglane łuki, z których każdy ma niepowtarzalną geometrię, a ich wysokość sięga 8 m. Materiał, z którego je wykonano, podobnie jak forma nawiązuje do tradycyjnych pieców, w których dawniej wypalano ceramikę. Z uwagi na skalę muzeum sklepienia wymagały zastosowania konstrukcji żelbetowej (w oryginalnym piecu ceglane sklepienia były wykonane bez zastosowania spoiwa), które obłożono cegłami, zarówno nowymi, jak i tymi pochodzącymi z rozebranych okolicznych pieców, do dzisiaj wykorzystywanych w tym rejonie. Rozbiórka pieców ceglanych jest rutynowym działaniem, ponieważ z czasem (po 2-3 latach) ich pojemność cieplna maleje, a dalsza eksploatacja odbiłaby się na jakości wypalanego produktu lub byłaby niemożliwa. Cegła z rozbiórek była powszechnie stosowanym budulcem w Jingdezhen i jest charakterystycznym elementem architektury miasta. Kolejnym założeniem projektu było maksymalne wykorzystanie światła naturalnego. Stąd też otwarcia obu końców sklepień, poziome szczeliny i podcięcia ścian oraz cylindryczne świetliki. Naprzemienne rozmieszczenie otworów tworzy rytmiczną grę światła i cienia podczas zwiedzania muzeum. Otwarte dziedzińce mają zapewniony dostęp światła naturalnego przez co zapomina się, że znajdują się one poniżej poziomu terenu. Każdy z nich wyróżnia się innym motywem przewodnim nawiązującym do chińskiej filozofii oraz techniki wyrabiania porcelany. Są nimi złoto, drewno, woda, ogień i ziemia.

Czytaj też: Muzeum dizajnu w Shenzen |

Metryka

Cesarskie Muzeum Pieców

Jingdezhen, Jiangxi, Chiny

Autorzy: Studio Zhu-Pei

Współpraca: Architectural Design and Research Institute of Tsinghua University

Fasada: Shenzhen Dadi Facade Technology

Oświetlenie: Ning Field Lighting Design

Akustyka: Building Science & Technology Institute, Zhejiang University

Konstrukcja: Architectural Design and Research Institute of Tsinghua University

Główny wykonawca: China Construction First Group Corporation Limited, Huajiang Construction, LTD of China Construction First Group

Inwestor: Jingdezhen Municipal Bureau of Culture Radio Television Press Publication and Tourism, Jingdezhen Ceramic Culture Tourism Group

Powierzchnia: 10 370 m2

Realizacja: 2020

Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_03

i

Autor: © schranimage 3 | Budynki od strony południowo-zachodniej otoczone są niewielkimi stawami
© schranimage

i

Autor: Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_04 4 | Widok od strony zachodniej, na drugim planie komin Fabryki Porcelany Jianguo z lat 50.
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_11

i

Autor: © schranimage 11 | Światło wpadające do wnętrza audytorium przez niewielkie świetliki w dachu i szczelinę pomiędzy ścianami wprowadza nastrój kojarzący się z gotycką kaplicą
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_12

i

Autor: Studio Zhu-Pei 12 | Teren, na którym powstało muzeum przed rozpoczęciem prac budowlanych
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_13

i

Autor: Studio Zhu-Pei 13-15, 18-20 | Sklepienia wymagały zastosowania konstrukcji żelbetowej, którą obłożono cegłami o wymiarach 230 x 30 x 60 mm. Architekci wykorzystali zarówno te pochodzące z rozebranych okolicznych pieców, jak i dobraną kolorystycznie nową ceramikę
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_14

i

Autor: Studio Zhu-Pei 13-15, 18-20 | Sklepienia wymagały zastosowania konstrukcji żelbetowej, którą obłożono cegłami o wymiarach 230 x 30 x 60 mm. Architekci wykorzystali zarówno te pochodzące z rozebranych okolicznych pieców, jak i dobraną kolorystycznie nową ceramikę
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_15

i

Autor: Studio Zhu-Pei 13-15, 18-20 | Sklepienia wymagały zastosowania konstrukcji żelbetowej, którą obłożono cegłami o wymiarach 230 x 30 x 60 mm. Architekci wykorzystali zarówno te pochodzące z rozebranych okolicznych pieców, jak i dobraną kolorystycznie nową ceramikę
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_16

i

Autor: Studio Zhu-Pei 16, 17 | Rekonstrukcja pieca wykonana przez lokalnych rzemieślników zgodnie z tradycyjnymi metodami murarskimi
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_17

i

Autor: Studio Zhu-Pei 16, 17 | Rekonstrukcja pieca wykonana przez lokalnych rzemieślników zgodnie z tradycyjnymi metodami murarskimi
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_18

i

Autor: Studio Zhu-Pei 13-15, 18-20 | Sklepienia wymagały zastosowania konstrukcji żelbetowej, którą obłożono cegłami o wymiarach 230 x 30 x 60 mm. Architekci wykorzystali zarówno te pochodzące z rozebranych okolicznych pieców, jak i dobraną kolorystycznie nową ceramikę
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_19

i

Autor: Studio Zhu-Pei 13-15, 18-20 | Sklepienia wymagały zastosowania konstrukcji żelbetowej, którą obłożono cegłami o wymiarach 230 x 30 x 60 mm. Architekci wykorzystali zarówno te pochodzące z rozebranych okolicznych pieców, jak i dobraną kolorystycznie nową ceramikę
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_20

i

Autor: Studio Zhu-Pei 13-15, 18-20 | Sklepienia wymagały zastosowania konstrukcji żelbetowej, którą obłożono cegłami o wymiarach 230 x 30 x 60 mm. Architekci wykorzystali zarówno te pochodzące z rozebranych okolicznych pieców, jak i dobraną kolorystycznie nową ceramikę
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_21

i

Autor: © schranimage 21, 22, 25 | Połączone zielonymi dziedzińcami sklepienia chronią przed słońcem i chłodzą wnętrza
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_22

i

Autor: © schranimage 21, 22, 25 | Połączone zielonymi dziedzińcami sklepienia chronią przed słońcem i chłodzą wnętrza
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_25

i

Autor: © schranimage 21, 22, 25 | Połączone zielonymi dziedzińcami sklepienia chronią przed słońcem i chłodzą wnętrza
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_26

i

Autor: © schranimage 26-29 | Architekci chcieli maksymalne wykorzystać światło naturalne dlatego zastosowali m.in. otwarcia obu końców sklepień, poziome szczeliny, podcięcia ścian oraz cylindryczne świetliki
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_27

i

Autor: © schranimage 26-29 | Architekci chcieli maksymalne wykorzystać światło naturalne dlatego zastosowali m.in. otwarcia obu końców sklepień, poziome szczeliny, podcięcia ścian oraz cylindryczne świetliki
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_28

i

Autor: © schranimage 26-29 | Architekci chcieli maksymalne wykorzystać światło naturalne dlatego zastosowali m.in. otwarcia obu końców sklepień, poziome szczeliny, podcięcia ścian oraz cylindryczne świetliki
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_29

i

Autor: © schranimage 26-29 | Architekci chcieli maksymalne wykorzystać światło naturalne dlatego zastosowali m.in. otwarcia obu końców sklepień, poziome szczeliny, podcięcia ścian oraz cylindryczne świetliki

Ważnym aspektem projektu jest wykorzystanie światła naturalnego. Rozmieszczone naprzemiennie poziome szczeliny, podcięcia i świetliki tworzą rytmiczną grę światła i cienia

Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_30

i

Autor: © schranimage 30, 32 | Muzeum zaprojektowano na dwóch poziomach – na parterze, gdzie zlokalizowano wejście i foyer, oraz w podziemiu
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_31

i

Autor: © schranimage 31 | Widok z amfiteatru na odkryte podczas budowy historyczne ruiny pieców z czasów dynastii Ming, które udostępniono dla zwiedzających
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_32

i

Autor: © schranimage 30, 32 | Muzeum zaprojektowano na dwóch poziomach – na parterze, gdzie zlokalizowano wejście i foyer, oraz w podziemiu
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_33

i

Autor: © schranimage Cesarskie Muzeum Pieców w Jingdezhen według projektu Studio Zhu-Pei
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_34

i

Autor: © schranimage Cesarskie Muzeum Pieców w Jingdezhen według projektu Studio Zhu-Pei
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_35

i

Autor: Tian Fangfang Cesarskie Muzeum Pieców w Jingdezhen według projektu Studio Zhu-Pei
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_36

i

Autor: © schranimage Cesarskie Muzeum Pieców w Jingdezhen według projektu Studio Zhu-Pei
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_37

i

Autor: © schranimage Cesarskie Muzeum Pieców w Jingdezhen według projektu Studio Zhu-Pei
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_38

i

Autor: © schranimage Cesarskie Muzeum Pieców w Jingdezhen według projektu Studio Zhu-Pei
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_39

i

Autor: © Zhang Qinquan Cesarskie Muzeum Pieców w Jingdezhen według projektu Studio Zhu-Pei
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_45

i

Autor: Studio Zhu-Pei Cesarskie Muzeum Pieców w Jingdezhen według projektu Studio Zhu-Pei
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_46

i

Autor: Studio Zhu-Pei Cesarskie Muzeum Pieców w Jingdezhen według projektu Studio Zhu-Pei
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_47

i

Autor: Studio Zhu-Pei Cesarskie Muzeum Pieców w Jingdezhen według projektu Studio Zhu-Pei
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_48

i

Autor: Studio Zhu-Pei Cesarskie Muzeum Pieców w Jingdezhen według projektu Studio Zhu-Pei
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_49

i

Autor: Studio Zhu-Pei Cesarskie Muzeum Pieców w Jingdezhen według projektu Studio Zhu-Pei
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_50

i

Autor: Studio Zhu-Pei Cesarskie Muzeum Pieców w Jingdezhen według projektu Studio Zhu-Pei - model
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_51

i

Autor: Studio Zhu-Pei Cesarskie Muzeum Pieców w Jingdezhen według projektu Studio Zhu-Pei - model
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_52

i

Autor: Studio Zhu-Pei Cesarskie Muzeum Pieców w Jingdezhen według projektu Studio Zhu-Pei - model
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_53

i

Autor: Studio Zhu-Pei Cesarskie Muzeum Pieców w Jingdezhen według projektu Studio Zhu-Pei - model
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_54

i

Autor: Studio Zhu-Pei Cesarskie Muzeum Pieców w Jingdezhen według projektu Studio Zhu-Pei - model
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_55

i

Autor: Studio Zhu-Pei Cesarskie Muzeum Pieców w Jingdezhen według projektu Studio Zhu-Pei - model
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_05

i

Autor: Studio Zhu-Pei 5 | Sytuacja. Oznaczenia: 1 – muzeum pieców;2 – Pawilon Longzhu; 3 – ruiny; 4 – dzielnica mieszkaniowa z lat 90.; 4 – Fabryka Porcelany Jianguo Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-QQyS-PgBD-FQfT_cesarskie-muzeum-piecow-w-jingdezhen-studio-zhu-pei-05.jpeg
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_09

i

Autor: Studio Zhu-Pei 9 | Przekrój B-B. Oznaczenia do rys. 6-9: Oznaczenia do rys. 6-9: 1 – szatnia; 2 – foyer; 3 – audytorium; 4 – sala wielofunkcyjna; 5 – wystawa stała; 6 – dziedziniec; 7 – wystawa czasowa; 8 – pracownia konserwacji; 9 – pomieszczenie techniczne; 10 – magazyn; 11 – staw; 12 – wejście; 13 – ruiny; 14 – amfiteatr; 15 – strefa biurowa; 16 – dok załadunkowy; 17 – księgarnia z kawiarnią; 18 – herbaciarnia; 19 – toaleta Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-hYEm-hY12-PESU_cesarskie-muzeum-piecow-w-jingdezhen-studio-zhu-pei-09.jpeg
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_23

i

Autor: Studio Zhu-Pei 23, 24 | Detale przekroju. Oznaczenia: 1 – cegła murowana poziomo; 2 – zaprawa cementowa; 3 – beton wodoszczelny zbrojony; 4 – cegła z recyklingu mieszana z nową; 5 – płyta izolacyjna z twardej wełny skalnej; 6 – układana bezspoinowo cegła; 7 – aluminiowe wieszaki; 8 – aluminiowa podkonstrukcja; 9 – płyta metalowa wodoszczelna; 10 – panel akustyczny; 11 – podłoga drewniana z lameli łączonych na pióro-wpust; 12 – pianka podkładowa; 13 – wełna drzewna; 14 – warstwa wyrównująca z zaprawy cementowej; 15 – beton na lekkim kruszywie; 16 – podłoga granitowa; 17 – podbudowa z chudego betonu; 18 – zagęszczony piasek; 19 – warstwa filtracyjna; 20 – folia kubełkowa; 21 – warstwa ochronna z bloczków betonowych; 22 – izolacja przeciwwodna; 23 – warstwa spadkowa 1% z pianobetonu; 24 – strop z betonu wodoszczelnego; 25 – rama z litego drewna, laminat z hartowanego szkła; 26 – szklana balustrada; 27 – woda; 28 – kamyki; 29 – basen żelbetowy; 30 – aluminiowy profil ceowy na wieszakach stalowych; 31 – płyta ogniochronna + płyta g-k + fornir z dębu; 32 – stalowa blacha trapezowa z 100 mm nadbetonu; 33 - warstwa rozdzielcza; 34 – beton architektoniczny; 35 – oprawy oświetleniowe; 36 – świetlik ze stalowej rury
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_24

i

Autor: Studio Zhu-Pei 23, 24 | Detale przekroju. Oznaczenia: 1 – cegła murowana poziomo; 2 – zaprawa cementowa; 3 – beton wodoszczelny zbrojony; 4 – cegła z recyklingu mieszana z nową; 5 – płyta izolacyjna z twardej wełny skalnej; 6 – układana bezspoinowo cegła; 7 – aluminiowe wieszaki; 8 – aluminiowa podkonstrukcja; 9 – płyta metalowa wodoszczelna; 10 – panel akustyczny; 11 – podłoga drewniana z lameli łączonych na pióro-wpust; 12 – pianka podkładowa; 13 – wełna drzewna; 14 – warstwa wyrównująca z zaprawy cementowej; 15 – beton na lekkim kruszywie; 16 – podłoga granitowa; 17 – podbudowa z chudego betonu; 18 – zagęszczony piasek; 19 – warstwa filtracyjna; 20 – folia kubełkowa; 21 – warstwa ochronna z bloczków betonowych; 22 – izolacja przeciwwodna; 23 – warstwa spadkowa 1% z pianobetonu; 24 – strop z betonu wodoszczelnego; 25 – rama z litego drewna, laminat z hartowanego szkła; 26 – szklana balustrada; 27 – woda; 28 – kamyki; 29 – basen żelbetowy; 30 – aluminiowy profil ceowy na wieszakach stalowych; 31 – płyta ogniochronna + płyta g-k + fornir z dębu; 32 – stalowa blacha trapezowa z 100 mm nadbetonu; 33 - warstwa rozdzielcza; 34 – beton architektoniczny; 35 – oprawy oświetleniowe; 36 – świetlik ze stalowej rury Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-qMcW-Kcbr-nuJM_cesarskie-muzeum-piecow-w-jingdezhen-studio-zhu-pei-24.jpeg
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_40

i

Autor: © Zhu Pei Cesarskie Muzeum Pieców w Jingdezhen według projektu Studio Zhu-Pei - szkic koncepcyjny Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-iucx-Q8d7-RXre_cesarskie-muzeum-piecow-w-jingdezhen-studio-zhu-pei-40.jpeg
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_41

i

Autor: © Zhu Pei Cesarskie Muzeum Pieców w Jingdezhen według projektu Studio Zhu-Pei - szkic koncepcyjny Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-Ju6f-Ek1Z-cCPS_cesarskie-muzeum-piecow-w-jingdezhen-studio-zhu-pei-41.jpeg
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_42

i

Autor: © Zhu Pei Cesarskie Muzeum Pieców w Jingdezhen według projektu Studio Zhu-Pei - szkic koncepcyjny Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-b4pg-huKC-gKqp_cesarskie-muzeum-piecow-w-jingdezhen-studio-zhu-pei-42.jpeg
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_43

i

Autor: © Zhu Pei Cesarskie Muzeum Pieców w Jingdezhen według projektu Studio Zhu-Pei - szkic koncepcyjny Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-ranm-mgoD-neAH_cesarskie-muzeum-piecow-w-jingdezhen-studio-zhu-pei-43.jpeg
Cesarskie Muzeum Piecow w Jingdezhen_Studio Zhu-Pei_44

i

Autor: © Zhu Pei Cesarskie Muzeum Pieców w Jingdezhen według projektu Studio Zhu-Pei - szkic koncepcyjny Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-Fow6-uvDC-93FS_cesarskie-muzeum-piecow-w-jingdezhen-studio-zhu-pei-44.jpeg