warszawa2.10.2014 // 14.12.2014
slajd 1 slajd 3 slajd 4 slajd 5
zobacz listę obiektów

Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie

Budynek, nazywany architektonicznym haiku, przenosi japońską wrażliwość w nadwiślański pejzaż najstarszej części Krakowa. Z zewnątrz głęboko humanistyczny i dyskretny, wewnątrz intymny i niemal domowy.

Makieta budynku Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie
Makieta budynku Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie
Fot.: Marcin Czechowicz
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha (do 2006 roku Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manngha)Kraków, ul. Marii Konopnickiej 26
AutorzyArata Isozaki & Associates (Tokio), K. Ingarden – J. Ewý & Jet Atelier (Kraków) Skład zespołu Arata Isozaki & Associates: architekci Ghen Mizuno, Yusaku Imamura, Shigeru Hirabayashi Skład zespołu K. Ingarden – J. Ewý & Jet Atelier: architekci Krzysztof Ingarden, Jacek Ewý, Krystyna Mróz, Jarosław Kuliński, Bogdan Blady, Łukasz Kępski, Paweł Koperski, Marek Kozień
Współpraca autorskaKonsultant d/s akustyki: architekt Jan Rączy
KonstrukcjaExit S.C.: Jan Grabacki, Kraków
Generalny wykonawcaTakenaka Europe GmbH
InwestorFundacja Kyoto-Kraków Andrzeja Wajdy i Krystyny Zachwatowicz; Muzeum Narodowe w Krakowie
Powierzchnia terenu4500.0 m²
Powierzchnia użytkowa3100.0 m²
Kubatura16696.0 m³
Projekt (data)1990-1993
Data realizacji (początek)1993
Data realizacji (koniec)1994

Inicjatorem budowy obiektu, który pomieścić miał zbiory zafascynowanego Dalekim Wschodem kolekcjonera i podróżnika Feliksa Jasieńskiego Mangghi (1861-1929), był reżyser Andrzej Wajda. Dzięki jego wsparciu i autorytetowi udało się zaangażować w przedsięwzięcie wiele japońskich instytucji i osób prywatnych, a zaprojektowanie budynku powierzyć słynnemu architektowi Aracie Isozakiemu. Muzeum, wzniesione nad brzegiem Wisły, vis-à-vis Zamku Królewskiego na Wawelu, szybko stało się sensacją, wzbudzając tyle samo zachwytów, co krytyki. Powstał budynek o nowoczesnej, ekspresyjnej formie, a jednocześnie zintegrowany z otoczeniem, charakteryzujący się falującą linią dachu nawiązującą do przepływającej obok rzeki. W początku lat 90. tak bezpośrednie odniesienie do krajobrazu wielu architektów w Polsce odbierało jako zbyt oczywiste i naiwne. Tymczasem realizacja prawie o dekadę wyprzedzała światowe trendy, ponowne zainteresowanie architekturą wernakularną, opartą o lokalne materiały i tradycje budowania, czy mimetyzmem, polegającym na naśladowaniu organicznych form i kształtów.

Wykonawca makiety: Wojciech Nowicki Nowe Studio

Nagrody:

1994 Nagroda SARP Wydarzenie Architektoniczne Roku 1993 / 1993 Architectural Event of the Year Prize granted by the Association of Polish Architects (SARP)

2000 Najlepszy Budynek Krakowa 1989-1999 w kategorii użyteczność publiczna oraz Ulubieniec Krakowa 1989-1999 w konkursie ŻYCIE W ARCHITEKTURZE / 1989-1999 The Best Building in Kraków (public utility) and The Kraków Favorite Building in 1989-1999 in the third edition of LIFE IN ARCHITECTURE competition

2001 Nagroda I stopnia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa za wybitne osiągnięcia twórcze w dziedzinie architektury i budownictwa / First Degree Prize of the Minister of Spatial Development and Construction

2006 jeden z 20 obiektów prezentowanych na wystawie POLSKA. IKONY ARCHITEKTURY

 

Sponsorem obiektu jest firma Rockwool.

Makieta budynku Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie
Makieta budynku Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie
Fot.: Marcin Czechowicz
Nagrody 25-lecia „Architektury-murator” [GALERIA] Z okazji 25-lecia redakcja miesięcznika „Architektura-murator” postanowiła uhonorować szczególne, przełomowe osiągnięcia w dziedzinie architektury.  To  twórcy, którzy stali się międzypokoleniowym wzorcem;  budynek, który przeszedł do historii, ale też niezrealizowany projekt – symbol.
Wybór jest zawsze arbitralny Jak powstawała kolekcja i jakie kryteria brano pod uwagę przy wyborze obiektów – Ewa P. Porębska
Dom handlowy VitkAc w Warszawie To budynek charakteryzujący się ponadczasową elegancją i dużą dozą pewności siebie, choć jego wyjątkowa lokalizacja wymagałaby od architekta pokory. Dobrze oddaje warsztat projektowy pracowni Stefana Kuryłowicza, który wyróżnia bezkompromisowość i odrzucenie dogmatów.
Nowe Muzeum Śląskie w Katowicach Umieszczenie pod ziemią głównych przestrzeni wystawowych tego minimalistycznego muzeum bywa odczytywane jako romantyczne nawiązanie do górniczych tradycji.
Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka w Katowicach Budynek to inteligentna architektoniczna gra z kontekstem, materią, przestrzenią i historią, niczym instrumentalna muzyka rozpisana na beton, drewno, szkło i czerwony piaskowiec. Zachwyca harmonią funkcji, formy i konstrukcji.
Wieżowiec Cosmopolitan w Warszawie Budynek wyznacza nową jakość w zabudowie ścisłego centrum, z dużą wrażliwością łącząc metropolitalne aspiracje Warszawy z jej historią, kulturą i tradycją.
20 lat architektury murator

Na stronie wykorzystano zdjęcia Marcina Czechowicza, Konrada Kalbarczyka, Jarosława Kąkola, Wojciecha Kryńskiego.