Konkurs na projekt ula ogłosiły Galeria BWA Wrocław Główny i PKP S.A. Dworcowy ul miał uwzględniać optymalne wymagania pszczół żyjących w warunkach miejskich – choroby, zachowanie roju wobec zanieczyszczenia środowiska, zmiany klimatu oraz ograniczoną liczbę gatunków roślin, a przy tym prezentować atrakcyjną formę, jako że obiekt wraz z toczącym się wokół pszczelim życiem będzie widoczny z okien mieszczącej się na piętrze galerii.
W jury znaleźli się: Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego, Mirosław Majcherek, szef koła pszczelarskiego Krzyki, Katarzyna Roj, kierowniczka galerii Dizajn BWA Wrocław, Karolina Ostrowska, menadżerka dworca oraz Natalia Lipińska z Departamentu Zrównoważonego Rozwoju urzędu miasta. Spośród 95 nadesłanych prac za najlepszy sędziowie uznali projekt Sanatorium dla pszczół autorstwa Pauliny Kwiatkowskiej. Forma obiektu całkowicie podporządkowana została potrzebom owadów. Jak podkreśliło jury, za jego niezwykle prostą konstrukcją stoi duża wiedza o życiu zapylaczy i szereg decyzji projektowych podejmowanych ze świadomością o technikach budowy tego typu schronień.
Ul jest produktem, który posiada podwójną grupę użytkowników: ludzi i pszczoły. Trudnością w jego projektowaniu jest osiągnięcie kompromisu pomiędzy potrzebami obu tych grup. W związku z tym, że podmiotem tworzącym ul jest człowiek, stawał się on przez lata coraz bardziej dostosowany do jego potrzeb. W projekcie ta sytuacja została odwrócona – podkreśla autorka. Zaproponowała drewniany, modułowy korpus wsparty na stalowym stelażu o regulowanych stopkach. W zależności od potrzeb i pory roku ul można będzie dzięki temu powiększać lub zmniejszać. Projekt Sanatorium dla pszczół powstał jako praca dyplomowa na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, pod opieką dr. hab. Łukasza Stawarskiego.
Jury przyznało też dwa honorowe wyróżnienia. Jedno przypadło projektowi 22.6 BEETS przygotowanemu przez Jerzego i Bartosza Adamiczków, Tomasza Bromę i Marię Czarnecką z wrocławskiej pracowni Adamiczka Broma. To obiekt o tradycyjnej formie, któremu towarzyszy identyfikacja wizualna promująca taniec pszczół, zjawisko opisane przez związanego z Wrocławiem biologa Karla von Frischa, który za swoje odkrycia otrzymał w 1973 roku Nagrodę Nobla z fizjologii i medycyny.
Drugie wyróżnienie otrzymała koncepcja Sprzedam ul architektów Patryka Kusza i Marii Wawer. Autorzy zaproponowali ponowne użycie istniejących obiektów po ich wcześniejszej renowacji. Projekt podważa ideę tworzenia nowej „ikony” (...). Polega na wyszukaniu ofert sprzedaży używanych drewnianych uli, zakupie ich i przeprowadzeniu koniecznych napraw i renowacji. Różnorodność form podkreślona zostałaby użyciem jednolitego neutralnego koloru – tłumaczą. Nowym elementem na każdym z obiektów byłaby symboliczna grafika przedstawiająca trasę kolejową, jaka łączy miejsce pochodzenia danego ula z Wrocławiem. Pasieka na dworcu Wrocław Główny powstać ma wiosną przyszłego roku.