Spis treści
- Życie w Architekturze 2025. Zespół Państwowych Szkół Muzycznych nr 1. Założenia autorskie
- Życie w Architekturze 2025. Zespół Państwowych Szkół Muzycznych nr 1. Autorzy
- Życie w Architekturze 2025. Zespół Państwowych Szkół Muzycznych nr 1. Metryka realizacji
- 10. edycja Życia w Architekturze
- Życie w Architekturze 2025. Rekordowe zgłoszenia
- Sponsorzy konkursu. Na zwycięzcę czeka 20 000 zł
To jedna z realizacji z naszej listy TOP60 - najciekawszych obiektów lub przestrzeni, które zawalczą o nagrodę Grand Prix; Ulubieńca Publiczności oraz Laureata Środowiska przyznawanego przez architektów i architektki. Podczas, gdy Jury kontynuuje prace nad wyborem tej jednej, najważniejszej realizacji, nasi czytelnicy mogą głosować na swoją ulubioną realizację. Do gry mogą także włączyć się profesjonaliści!
> Zobacz więcej TUTAJ
Życie w Architekturze 2025. Zespół Państwowych Szkół Muzycznych nr 1. Założenia autorskie
Budynek Szkoły Muzycznej codziennie służy ponad 700 uczniom i 200 pedagogom co oznacza że jest jednym z największych tego typu w Polsce. Dodatkowo może pomieścić w sali koncertowej i 3 salach kameralnych ponad 530 melomanów.Na nową siedzibę ZPSM nr 1 składają się trzy obiekty zabytkowe oraz połączona szklanym atrium nowa część edukacji muzycznej wraz z salami koncertowymi. Inwestor podzielił zadanie na dwa etapy: przetarg publiczny - termomodernizacja budynku zabytkowego oraz konkurs architektoniczny - projekt budynku edukacji muzycznej z salą koncertową, który wygrał zespół Konior Studio.Elementami kluczowymi struktury są:
Strefa wejścia – zaprojektowana od nowa w zabytkowym budynku poprzez wykorzystanie obniżenia terenu po dawnym podziemnym schronie. Od podjazdu przy ul. Rakowieckiej wygodne schody i rampa prowadzą na zlokalizowany poniżej bezpieczny, szkolny plac. Dzięki odsłonięciu i przebiciu ścian fundamentowych starego budynku uzyskano przestronne wejście z zadaszonym podcieniem.
Atrium – to połączenie starego z nowym, stalowa konstrukcja niesie aluminiowo-szklaną obudowę atrium wyznaczając ramy wewnętrznego, wielofunkcyjnego placu, doświetlonego światłem dziennym. Sala koncertowa – otoczona jest pierścieniem sal edukacji muzycznej dla lepszej izolacyjności akustycznej dźwięków z zewnątrz. Jej niespotykany rzut w kształcie koła wynika z idei architektonicznej - integrowania wokół muzyki. Najdalszy rząd oddalony jest zaledwie 8 m od estrady co stwarza wrażenie kameralnej przestrzeni przyjaznej młodemu muzykowi. Natomiast forma, proporcje i walory akustyczne dają wrażenie porównywalne z najlepszymi salami koncertowymi świata. Drewniane, akustyczne żagle i plafon wiszące nad estradą i widownią nadały charakterystyczny i rozpoznawalny wyraz architektoniczny. Projekt akustyki sali koncertowej powstał we współpracy z firmą Nagata Acoustics, która odpowiada za akustykę takich sal jak Walt Disney Hall w Los Angeles, Elbphilharmonie w Hamburgu czy NOSPR w Katowic
Życie w Architekturze 2025. Zespół Państwowych Szkół Muzycznych nr 1. Autorzy
Autor projektu: KONIOR STUDIO, Tomasz Konior, Dominik Koroś
Zespół autorski:Andrzej Witkowski, Aleksander Nowacki, Marcin Piotrowski, Michał Lipiec, Wojciech Przywecki, Angelika Drozd, Adam Przybyła, Mikołaj Zdanowski, Piotr Straszak, Anita Łukaszyk-Nagi, Justyna Boduch, Magdalena Jagoda, Anna Kłosek, Arkadiusz Laskowski, Agata Żak
Dlaczego wg zgłaszających ta realizacja powinna zdobyć Grand Prix:
W czasach kiedy budowanie nowych obiektów nigdy jeszcze nie było tak łatwe jak dziś należy szczególnie zwrócić uwagę na chęć wykorzystania istniejącej tkanki. Nowa siedziba Zespołu Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie to przykład, jak architektura może jednocześnie służyć edukacji, kulturze, ekologii i przestrzeni miejskiej. Ta realizacja nie konkuruje z historycznym budynkiem dawnego sierocińca, lecz uzupełnia go z szacunkiem i wyczuciem. Tworzy architekturę tła, która nie potrzebuje krzykliwej formy, zamiast tego oferuje harmonijne proporcje, rytm i skalę, budując relację ciągłości między przeszłością a teraźniejszością. To jednak nie forma, a decyzje urbanistyczne i przestrzenne czynią ten projekt wyjątkowym. Redukcja ogrodzenia i wytworzenie nowej przestrzeni publicznej przed szkołą nawiązują dialog z miastem, czyniąc z instytucji edukacyjnej obiekt otwarty, dostępny i miastotwórczy. Nowe wejście, poprzez powiększone otwory ścian fundamentowych, prowadzi pod zabytkowy budynek tworząc wewnętrzny plac szkolny, który łączy wszystkie funkcje w spójną całość. To nie tylko rozwiązanie komunikacyjne, ale akt integracji funkcjonalnej, społecznej i symbolicznej. Najbardziej charakterystycznym akcentem projektu jest sala koncertowa o unikalnym, kolistym planie. Jej układ sprzyja bliskości i wspólnemu przeżywaniu muzyki, a zastosowane rozwiązania akustyczne i przestrzenne stawiają ją w rzędzie najlepszych sal koncertowych świata. Drewniane żagle i plafon nie tylko modelują dźwięk, ale też budują silny, rozpoznawalny wyraz architektoniczny. To projekt kompletny: skromny i ambitny, otwarty i precyzyjny, edukacyjny i społeczny. Pokazuje, że architektura nawet skromna formalnie może realnie poprawiać jakość edukacji i życia.
Życie w Architekturze 2025. Zespół Państwowych Szkół Muzycznych nr 1. Metryka realizacji
Zespół Państwowych Szkół Muzycznych nr 1
Inwestor: MKiDN
Generalny wykonawca/wykonawca konstrukcji: Alstal Grupa Budowlana sp. z o.o. sp.k..
Powierzchnia zabudowy: 3341m2
Powierzchnia całowita: 8454m2
Data przygotowania projektu/ukończenia realizacji: 2020
10. edycja Życia w Architekturze
Wystartowała 10. edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. To wyjątkowe przedsięwzięcie, w którym od 1995 roku nagradzamy polskie realizacje, w najlepszy lub najciekawszy sposób wskazujące kierunek myślenia o relacjach życia i architektury. Na autorów i autorki najlepszego obiektu lub przestrzeni (Grand Prix) czeka nagroda pieniężna w wysokości 20 000 zł.
Czytaj więcej o konkursie Życie w Architekturze 2025
ŻYCIE W ARCHITEKTURZE to najstarszy, organizowany nieprzerwanie od przełomu 1989 roku konkurs na najbardziej wartościowe realizacje w Polsce. W dziewięciu poprzednich edycjach rywalizowało w sumie ponad 3000 budynków i przestrzeni publicznych. Konkurs niezmiennie wskazuje nowe zjawiska, potrzeby i kierunki, jakie pojawiają się w dziedzinie projektowania. Co kilka lat stwarza okazję do spojrzenia na polską architekturę z szerokiej perspektywy. Nie jest ona zniekształcona, bo projekty nie są nominowane, lecz nadsyłane przez samych autorów.
Jury konkursu Życie w Architekturze 2025
Życie w Architekturze 2025. Rekordowe zgłoszenia
W tym roku pracownie architektoniczne zgłosiły do konkursu blisko 400 realizacji. W tej edycji czeka na Was kilka nowości. Najważniejszą z nich jest brak kategorii. Nie będziemy oddzielnie oceniać np. domów jednorodzinnych czy obiektów komercyjnych. Chcemy skoncentrować się na ŻYCIU w architekturze, czyli jej relacji z odbiorcami i otoczeniem.
Ze zgłoszonych realizacji z lat 2020-2024 wybraliśmy TOP 60, czyli 60 najciekawszych obiektów lub przestrzeni. Zostaną one poddane ocenie naszego jury i to właśnie spośród nich wyłoniony zostanie laureat nagrody Grand Prix, a drogą głosowania wskazani zdobywcy tytułów Ulubieniec Publiczności oraz Laur Środowiska – Nagroda Architektów i Architektek.
Dzięki firmie VELUX będziemy mogli także wręczyć trzy dodatkowe nagrody. Zostaną one przyznane tym realizacjom, które wykorzystują światło dzienne jako element kształtowania architektury i poprawy jakości przestrzeni pod dachem z wykorzystaniem okien dachowych. Suma nagród fundowanych przez sponsora wynosi 10 000 zł. Rozstrzygnięcie nastąpi w grudniu 2025 roku.
Sponsorzy konkursu. Na zwycięzcę czeka 20 000 zł
Całe to przedsięwzięcie nie byłoby możliwe bez wsparcia naszych partnerów. Głównym sponsorem 10. edycji ŻYCIA W ARCHITEKTURZE jest Saint-Gobain. Wśród grona sponsorskiego znajdziemy także właścicieli marek: Aluprof, Dyson, Humanscale i VELUX, a także Ecophon, Glassolutions, Isover, Leca, Rigips, Weber oraz Swisspacer z Grupy Saint-Gobain.
Na zdobywcę Grand Prix czeka 20 000 zł.