Architektura MuratorKrytykaKoleją z Gdańska na Kaszuby – Tomasz Żylski

Koleją z Gdańska na Kaszuby – Tomasz Żylski

Nową linię na 8,5-kilometrowym odcinku poprowadzono po trasie zniszczonej w czasie wojny Kolei Kokoszkowskiej. W ramach inwestycji zbudowano siedemnaście wiaduktów kolejowych, pięć drogowych oraz cztery kładki dla pieszych, przy czym realizacja zajęła władzom samorządowym zaledwie dwa lata.

O historii PKM
Wyróżnienie I stopnia w konkursie na opracowanie ideowej koncepcji architektonicznej planowanych przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej; autorzy: Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego; il. dzięki uprzejmości pracowni

O planach budowy nowego połączenia kolejowego między Trójmiastem a Kaszubami mówiło się od dawna. Przed II wojną światową istniała co prawda popularna linia z Gdańska Wrzeszcza do miejscowości Stara Piła w dzisiejszym powiecie kartuskim, ale wiadukty i mosty przez które wiodła zostały zniszczone w czasie ofensywy radzieckiej w 1945 roku. Nowe polskie władze nie zdecydowały się na jej odbudowę, a część zachowanej infrastruktury wykorzystały przy rekonstrukcji szlaku Lębork –Maszewo.

O historii PKM
Zdjęcie lotnicze z okresu budowy; fragment ze stacją Gdańsk-Strzyża; fot. dzięki uprzejmości PKM S.A.

Choć temat przywrócenia połączenia podejmowano wielokrotnie, szanse na odbudowę pojawiły się dopiero wraz z wejściem Polski do UE i nowymi możliwościami finansowania dużych przedsięwzięć infrastrukturalnych z funduszy strukturalnych. W 2005 roku zespół ekspertów z Politechniki Gdańskiej oraz Uniwersytetu Gdańskiego opracował wstępną koncepcję kolei metropolitalnej, która stała się podstawą do dalszych analiz. W 2010 roku Sejmik Województwa powołał spółkę Pomorska Kolej Metropolitalna, której rolą była realizacja 18-kilometrowej linii między Gdańskiem Wrzeszczem i Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy, a dalej łączącej się z istniejącym szlakiem kolejowym Gdynia – Kościerzyna.

O historii PKM
Wyróżnienie II stopnia; autorzy: Axis Mason; il. dzięki uprzejmości pracowni

Rok później spółka ogłosiła przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dla nowej linii, który wygrała firma Transprojekt Gdański, a następnie zorganizowała konkurs na opracowanie ideowej koncepcji architektonicznej ośmiu znajdujących się na trasie przystanków. Uczestnicy musieli przygotować projekty wszystkich planowanych stacji. Założono przy tym, że zaproponują charakterystyczny, czytelny i rozpoznawalny architektoniczny „znak graficzny”, wspólny dla wszystkich obiektów, niezależnie od konieczności wpisania się poszczególnych projektów w kontekst urbanistyczny każdej z lokalizacji.

O historii PKM
Wyróżnienie III stopnia; autorzy: Olenderek & Olenderek Architekci; il. dzięki uprzejmości pracowni

Na konkurs wpłynęło 12 prac, ale jury uznało, że żadna nie spełnia wszystkich oczekiwań inwestora, zdecydowali więc nie przyznawać nagrody głównej. W zamian wręczono trzy wyróżnienia regulaminowe oraz jedno honorowe, rekomendując do realizacji koncepcję gdańskiego Biura Projektów Budownictwa Komunalnego. Koncepcja ta wraz z wytycznymi pokonkursowymi została przekazana Transprojektowi Gdańskiemu, który na jej podstawie opracował projekt budowlany i przygotował materiały do przetargu na generalnego wykonawcę w formule projektuj i buduj (wygrało go konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman).

O historii PKM
Wyróżnienie honorowe; autorzy: Pracownia Architektoniczna RE Piotr Michalewicz i Mateusz Tański; il. dzięki uprzejmości pracowni

Inwestycję rozpoczęto w 2013 roku, przy czym Transprojekt prowadził też nadzór autorski nad realizacją. W międzyczasie Pomorska Kolej Metropolitalna we współpracy z CSW Łaźnia zorganizowała zamknięty konkurs na grafikę ścian osłonowych nowych stacji. Do udziału zaproszono siedmioro artystów z Polski i z zagranicy. Zwyciężyła praca gdańszczanki Anny Waligórskiej, która zaproponowała perforacje z motywem roślinnym i numerem przystanku oraz specjalny system świetlny, informujący podróżnych o przyjeździe pociągu. Nową linię otwarto 30 sierpnia 2015 roku.

Tagi:
Konkurs na projekt cmentarza wojskowego na Westerplatte Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku ogłosiło konkurs na projekt nowego cmentarza wojskowego na Westerplatte. W jury m.in. Bolesław Stelmach, Andrzej M. Chołdzyński, Stanisław Fiszer, Oskar Grąbczewski i Marta Sękulska-Wrońska. Składanie wniosków do 27 sierpnia.
Osiedle Riverview w Gdańsku Osiedle Riverview w Gdańsku to kolejna inwestycja zrealizowana nad Motławą. Apartamentowce z widokiem na rzekę i Stare Miasto zaprojektowała warszawska pracownia APA Wojciechowski.
Izba Lekarska w Gdańsku według Toprojekt: wyniki konkursu W zamkniętym konkursie na projekt ośrodka szkoleniowego Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku jednogłośnie wygrała pracownia Toprojekt z Rybnika.
Architektura i budownictwo proekologiczne: rusza nabór na studia podyplomowe Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej ogłasza nabór na drugą edycję studiów podyplomowych „Architektura i budownictwo proekologiczne”.
Z wizją w przyszłość: Garnizon w Gdańsku [FILM] Na terenach dawnego garnizonu we Wrzeszczu od 2007 roku powstaje nowy zespół biurowo-mieszkalny z funkcjami usługowymi i kulturalnymi. W jubileuszowym cyklu z Wizją w przyszłość prezentujemy znaczące inwestycje, które na przestrzeni ostatnich 25 lat zmieniały przestrzeń polskich miast.
Heweliusza 18 – JEMS Architekci zaprojektowali nowy biurowiec w centrum Gdańska We wrześniu oddano do użytku budynek Heweliusza 18, który jest częścią nowego kompleksu biurowo-mieszkalnego projektu studia JEMS Architekci. Jednym z pierwszych najemców obiektu jest redakcja portalu Trojmiasto.pl.