To kolejny rodzaj zadaszenia, jaki pojawił się na stacjach metra w śródmieściu, obok przeszklonych tub z lat 90. i charakterystycznych wiat w kształcie litery M autorstwa pracowni AMC Andrzej M. Chołdzyński i Wojciecha Fangora. Realizację sfinansowała spółka CP Development, inwestor wzniesionego po sąsiedzku budynku Central Point (proj. Biuro Projektów Kazimierski i Ryba, 2021). Jedno z wejść do metra ulokowano w parterze gmachu, drugie, od strony Marszałkowskiej, zyskało zupełnie nową formę. Dotychczasowa niebieska tuba została tu zastąpiona nowym zadaszeniem, nawiązującym do wiat Fangora i Chołdzyńskiego. Na stalową konstrukcję w kolorze jasnoszarym został nałożony szklany dach układający się w kształt litery M. Tafle szkła są zadrukowane figurami geometrycznymi w kolorze żółtym. Skrajne szklane narożniki zostały zaokrąglone. Jednocześnie wymienione zostały elementy informacji wizualnej – nowe nawiązują do stylistyki obowiązującej na drugiej linii metra – informuje Tomasz Kunert, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie. Podkreśla, że wygląd nowej wiaty został uzgodniony z Wydziałem Kształtowania Przestrzeni Publicznej Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m.st. Warszawy.
To nie jedyne oryginalne zadaszenia zrealizowane na I linii metra. W 2018 roku w ramach budowy biurowca Villa Metro przy ul. Puławskiej powstały nowe wiaty dwóch pobliskich wejść na stację Wilanowska (proj. Dziuba Architekci). Autorzy w bezpośredni sposób odnieśli się do zaprojektowanego przez siebie obiektu. Przeszklone zadaszenie nad schodami prowadzącymi w stronę ul. Puławskiej wsparli na trzech filarach nawiązujących do kształtu drzew. Większy pawilon, o dachu wspartym na V-kształtnych podporach, kryje schody ruchome wyprowadzające pasażerów w kierunku pętli autobusowej. Warto dodać, że zadaszeń brakuje nad większością stacji I linii metra na Ursynowie i Mokotowie, co dla pasażerów bywa uciążliwe zwłaszcza w czasie opadów. W 2014 roku ZTM przeprowadził wprawdzie konkurs architektoniczny na projekt wiat dla stacji Kabaty i Służew, ale nagrodzona koncepcja biura Iglo nigdy nie została zrealizowana. Teraz zapowiada kolejny. Wspólnie z Ursynowem chcemy przygotować 28 zadaszeń, w pierwszym etapie planujemy ogłosić konkurs architektoniczny. Na podstawie wyników przygotować dokumentację potrzebną do budowy, w pierwszym etapie to byłoby 14 zadaszeń. Dwa nad wejściem do stacji Ursynów, cztery nad stacją Stokłosy i osiem nad stacją Natolin – mówił Tomasz Kunert w Radio Kolor pod koniec ubiegłego roku.
Polecany artykuł: